Eolian, solar si biomasa. Compania E.ON a hotarat sa investeasca in energie din surse regenerabile in Romania si, in prezent, isi face temele. Cum evalueaza una dintre cele mai mari companii din lume posibilitatile de dezvoltare a proiectelor de energie alternativa din Romania, ce renteaza, ce mai trebuie studiat si de ce trebuie investit in sistemul traditional de energie explica, pentru „Green Report”, Frank Hajdinjac, director general E.ON Romania.
Text de Oana Neneciu
Doua din trei
Energia eoliana si cea obtinuta din biomasa sunt mai rentabile decat energia fotovoltaica in Romania, explica transant directorul general al companiei. E.ON Romania dezvolta deja patru proiecte eoliene in zona Moldovei. Parcurile vor totaliza o capacitate intre 500 si 700 MWh, iar pana la sfarsitul anului 2009 vor fi puse in functiune primele statii de masurare a intensitatii vantului. „Cu proiectele eoliene suntem in faza de dezvoltare a proiectelor si planuim sa avem primele statii de masurare a aerului pana la sfarsitul acestui an. Pentru proiectele pe biomasa suntem in stadiul dezvoltarii planului de afaceri”, spune Frank Hajdinjac.
In ceea ce priveste energia fotovoltaica, Romania nu este, deocamdata, o piata prea atractiva pentru E.ON. Desi compania studiaza posibile investitii in aceasta directie, costurile prea mari ale instalatiilor tin pe loc, deocamdata, demararea unor planuri. „Am studiat unele posibilitati si nu s-au dovedit prea interesante, dar avem si alte oferte de proiecte pe care le vom analiza”, arata Hajdinjac.
Tehnologiile solare necesita dezvoltare in urmatorii ani, iar E.ON asteapta strategic maturizarea acestora. „In comparatie cu alte tipuri de energie regenerabila, cea solara, la scara larga, nu este foarte favorabila pentru Romania. Cu siguranta ca nivelul tehnologic este la inceput, cel putin in anumite zone, si este necesara dezvoltarea lor”, explica directorul general E.ON.
Energia regenerabila si reteaua traditionala
Dezvoltarea pietei de energie regenerabila din tara noastra trebuie privita in stransa legatura cu strategia energetica nationala si cu planurile de retehnologizare a formelor traditionale de productie a energiei, cum sunt centralele pe carbune si modernizarea Retelelor de distributie.
„Initiativele pe piata energiilor regenerabile sunt vazute in stransa legatura cu strategia nationala si cu modul in care se integreaza in aceasta. De asemenea, trebuie sa vedem cum va functiona contrabalansarea acestei energii regenerabile, pentru ca atunci cand dezvolti astfel de proiecte trebuie sa existe o balanta si trebuie sa vedem cum se intampla asta. In principal, ma refer la generatoarele traditionale de energie care trebuie reconditionate si trebuie asigurat accesul la reteaua nationala. Este nevoie de investitii uriase in alte zone de interes daca vrei sa implementezi parcuri eoliene, mai ales cand e vorba despre proiecte mari”, recunoaste Hajdinjac.
Romania nu are o piata matura cand vine vorba despre energia regenerabila, dar transpunerea legislatiei europene la nivel national favorizeaza investitiile. Exista insa loc de mai bine, crede directorul general E.ON Romania. „Ca exemplu, avem in Germania legislatia pentru energie regenerabila, care prevede, printre altele, o taxa fixa pe care o platesti pentru fiecare megawatt folosit. Acesti bani sunt utilizati pentru sustinerea energiei regenerabile. Strategia functioneaza cu succes, dar nu este ieftina pentru populatie. E greu de implementat in Romania”.
CSR axat pe educatie
E.ON Romania actioneaza pe mai multe directii cand vine vorba despre responsabilitate sociala corporatista. Compania identifica intai problemele specifice societatii in care activeaza, iar, in Romania, principala preocupare este educatia.
„Promovarea utilizarii sigure si sustenabile a energiei si a gazului in scoli este unul dintre proiectele principale pe partea de CSR. Ne dorim ca urmatoarea generatie de clienti ai nostri sa fie constienti de problemele care exista astazi cu utilizarea neconforma a instalatiilor de gaz sau de electricitate. Acestea sunt proiecte foarte importante pentru noi”, explica directorul.
Pe langa proiectele de educatie in scoli, compania a lansat recent mai multe locuri de joaca pentru copii si sustine competitii sportive pentru persoanele cu dizabilitati. „In general, incercam mai intai sa identificam probleme in societate si apoi sa ajutam, in special oamenii care au nevoie de ajutor”, incheie Frank Hajdinjac.