Un nou studiu arată că multe țigări electronice conțin contaminanți biologici care pot fi dăunători sănătății.
Țigările electronice sunt mai populare ca oricând, însă pot conține substanțe periculoase, cum ar fi nicotină, particule ultrafine care pot ajunge în plămâni, compuși organici volatili, metale grele cum ar fi plumbul și nichelul și alte chimicale cancerigene.
Conform unui nou studiu realizat de cercetătorii de la Harvard T.H. Chan School of Public Health, țigările electronice pot fi contaminate și cu toxine fungice și bacteriene.
În cadrul studiului au fost evaluate 75 de țigări electronice populare, inclusiv cele de unică folosință și cele reîncărcabile. 23% dintre ele conțineau urme de endotoxină, un agent microbian găsit pe bacterii gram-negative, iar 81% conțineau urme de glucan, care este găsit în pereții celulari ai majorității fungilor.
Expunerea la aceste toxine poate duce la astm, reducerea funcției pulmonare și inflamație.
„S-a demonstrat că endotoxina bacteriană gram-negativă din aer și glucanii derivați din fungi pot cauza efecte respiratorii acute și cronice în medii profesionale și ambientale. Descoperirea acestor toxine în produse de e-țigară contribuie la îngrijorările privind potențialul de apariție a efectelor adverse respiratorii la utilizatori.”, a declarat David Christiani, autor al studiului.
Cercetătorii nu au determinat și unde are loc contaminarea. Aceasta ar putea apărea în orice punct, de la producerea ingredientelor la produsul final. Însă concentrațiile de endotoxine erau mai ridicate în produse cu arome de fructe, sugerând posibilitatea că materiile prime folosite pentru fabricarea aromelor ar putea fi o sursă de contaminare. De asemenea, muștiucurile din bumbac ar putea fi o potențială sursă, deoarece endotoxina și glucanul sunt contaminanți comuni găsiți în fibre de bumbac.
Cercetătorii au atras atenția că aceste noi descoperiri ar trebui să fie luate în considerare de către legislatori atunci când sunt dezvoltate politici de reglementare a țigărilor electronice, precum și de către consumatori.