Poluarea provenită de la noile mașini diesel ajunge la valori și de 1.000 de ori mai mari decât cele normale, au arătat două teste realizate pe două modele auto de top. Astfel de vârfuri de poluare sunt foarte periculoase și pot afecta instantaneu inima. Ele sunt rezultatul unui proces de curățare a filtrelor prin care trec mașinile, uneori chiar în zonele urbane, care se poate întinde pe 15 kilometri, un proces complet ignorat de testele oficiale de emisii. Peste 45 de milioane de mașini care circulă pe drumurile din Europa au acest filtru, ceea ce înseamnă 1,3 miliarde de procese de curățare într-un an.
Organizația Transport & Environment, din care face parte 2Celsius România, este cea care a comisionat testele independente. T&E susține că legiuitorii trebuie să accepte că mașinile diesel sunt încă foarte poluante și trebuie să înăsprească testarea și limitarea emisiilor.
Modelele Nissan Qashqai și Opel Astra, mașini aflate pe locurile doi, respectiv patru în topul vânzărilor pe segmentele lor, au depășit cu 32%, respectiv 115% limita legală pentru emisii în timpul curățării filtrelor, au arătat testele independente. Ca urmare a unui gol în legislație, însă, limita legală nu se aplică în timpul curățării filtrelor, ceea ce înseamnă că între 60 și 99% din emisiile rezultate în cadrul unui test sunt ignorate.
„Aceste teste arată că noile mașini diesel tot nu sunt curate. Mai mult decât atât, scuipă particule foarte periculoase în orașele noastre și pe autostrăzi, zilnic. Producătorii de mașini primesc o mare favoare și oamenii plătesc cu plămânii. Producătorii trebuie să-și curețe mașinile dacă vor să le vândă”, a declarat Anna Krajinska, inginer la T&E
Totalul particulelor dăunătoare emise de cele două mașini a crescut chiar mai mult, cu între 11 și 184%, când au fost luate în calcul și particulele ultrafine, nereglementate de lege. Aceste particule ultrafine nu sunt măsurate de testele oficiale, dar sunt considerate cele mai dăunătoare pentru sănătatea umană întrucât avansează foarte mult în corpul uman și au fost corelate cu cancerul la creier.
Curățarea filtrului pentru prevenirea blocării poate avea loc în orice condiții, inclusiv în zone urbane. În timpul testelor, nivelul particulelor a continuat să fie mare în timpul șofatului în oraș timp de 30 de minute după încetarea procesului de curățare. Ambele modele au respectat limita legală pentru oxizi de azot.
„Particulele reglementate de lege sunt doar jumătate din poveste. Cele mai mici particule ultrafine prezintă un risc mult mai mare pentru sănătate, dar sunt ignorate de testele oficiale. Următoarele standarde Euro de poluare trebuie să închidă portițele de scăpare pentru producători și să stabilească limite pentru toate substanțele poluante. În final, trebuie să avem un standard care să ceară zero emisii de la mașinile care circulă pe drumurile din Europa”, a mai spus Anna Krajinska.
T&E cere Comisiei Europene să ceară autorităților competente să verifice mașinile din circulație după ce au fost vândute, așa cum procedează Agenția pentru Protecția Mediului din Statele Unite.
Trei din patru cetățeni europeni sunt expuși unui nivel periculos de particule din aer, iar poluarea cu particule este cel mai grav tip de poluare, asociat cu cancerul, iar expunerea îndelungată provoacă afecțiuni ale inimii și plămânilor.
În ce privește numărul total al mașinilor diesel în circulație, România a înregistrat cea mai mare rată de importuri a dieselurilor poluante din Europa centrală și de est. Acest fapt se datorează taxării precare din ultimii trei ani a mașinilor care emit noxe și pulberi în suspensie.