Limitele de zgomot sunt depasite cu mult in Ploiesti. Conform hartii de poluare fonica, in multe zone din municipiu se inregistreaza valori de 80 de decibeli sau chiar mai mult. Efectele sunt foarte puternice, zgomotul putand conduce la grave tulburari de auz. Potrivit medicilor, din ce in ce mai multi ploiesteni trec pragul spitalelor acuzand probleme auditive.
Harta de zgomot a Ploiestiului, comandata de Primarie, prezinta valori ingrijoratoare, datele fiind raportate la traficul rutier si la zonele industriale. In multe zone din oras poluarea fonica inregistreaza nivele foarte ridicate, uneori chiar peste 80 de decibeli. Practic, privind harta, observam ca singurele locuri linistite sunt campul unde era izlazul, Sala Sporturilor si, desigur, cimitirele. Zona centrala este cea mai afectata, pe Bulevardul Republicii inregistrandu-se, zilnic, valori cuprinse intre 75 si 80 de decibeli.
Efecte grave
Ce inseamna acest lucru pentru ploiesteni? Sunetele foarte puternice provoaca migrene, greata, pierderea auzului, a echilibrului, scaderi in greutate, tahicardie, tulburari ale somnului, incomoditate sau nevroze, stari acuzate de tot mai multi ploiesteni. „Aglomeratia mare din Ploiesti provoaca multe probleme. Este clar ca poluarea fonica a ajuns la cote alarmante. Se poate ajunge la tulburari grave de auz. Din ce in ce mai multe persoane vin cu astfel de simptome”, ne-a declarat doctor Simona Schnelbach, presedintele Colegiului Medicilor Prahova.
Limita sunetului suportabil este 80 decibeli. Intr-un mediu cu 120 decibeli, omul poate fi activ doar doua minute. Sunetele de 130 decibeli provoaca senzatia de durere, iar 150 decibeli sunt de nesuportat, zgomotul fiind receptat ca dureros.
Nici periferia nu scapa
In zonele industriale ale Ploiestiului, zgomotul ajunge pana la 70 de decibeli. „Aceste harti au fost intocmite in ideea ca, pana in anul 2009, toate firmele din oras trebuie sa respecte anumite limite. In primul rand, Primaria trebuie sa solutioneze problema traficului, a tramvaielor care provoaca zgomote si, dupa aceea, a restaurantelor sau teraselor. Avem societati care erau amplasate la periferie, dar intre timp s-a extins orasul”, ne-a declarat Florin Diaconu, purtatorul de cuvant al Garzii de Mediu Prahova.
De cealalta parte, conducerea Agentiei pentru Protectia Mediului Prahova a mentionat ca limita maxima pentru zonele industriale este de 65 de decibeli. „In ceea ce priveste partea industriala exista o maxima de 65 de decibeli in interiorul rafinariilor, iar in exteriorul lor sunetul nu trebuie sa depaseasca 50 de decibeli”, ne-a declarat Camelia Steliean, directorul APM Prahova. Totusi, harta de zgomot arata ca in interiorul intreprinderilor se depasesc valorile acceptate. Cum termenul de conformare este pentru anul 2009, abia atunci vom putea spera ca valorile din aceste zone sa se incadreze in limitele impuse de lege.
Daca angajatii acestor societati efectueaza controale periodice pentru descoperirea posibilelor probleme, ploiestenii care locuiesc in zona sunt condamnati sa suporte zilnic zgomotul produs de rafinarii. „Exista medici de medicina muncii care controleaza, la o perioada de timp, persoanele care lucreaza in astfel de medii, dar raman cei care locuiesc in apropiere, pe care nu ii testeaza nimeni”, ne-a mai declarat Simona Schnelbach.
Solutii?
Reprezentantii administratiei ploiestene au cazut de acord ca problema cea mai mare este cauzata de traficul rutier. In acest sens, cele mai la indemana solutii vizeaza fluidizarea circulatiei si modernizarea sau chiar eliminarea tramvaielor. Atat primarul Ploiestiului, Andrei Volosevici, cat si directorul Regiei Autonome de Servicii Publice, Mihail Faca, ne-au declarat ca propunerile trebuie sa fie facute dupa o analiza atenta a intregii zone metropolitane, care sa includa si localitatile periurbane, garile si iesirea in DN 1.
„Trebuie analizata harta pe zona metropolitana. De exemplu, zgomot foarte mare fac tramvaiele. Putem sa le scoatem sau macar sa imbunatatim calea de rulare”, ne-a declarat Andrei Volosevici.
Cum zgomotul este foarte puternic si pe strazile pe unde nu circula tramvaiele, este clar ca eliminarea acestor mijloace de transport va rezolva doar o mica parte a problemei.
Pentru mai multe informatii viziteaza Telegraful de Prahova