Tehnologiile care ne inverzesc masinile

Reprezentantii industriei auto sunt realisti. Vor trece peste 15 sau 20 de ani pana cand vom ajunge sa consideram automobilul electric unul conventional! Costul productiei de masini electrice si interesele companiilor petroliere nu creeaza premisele structurarii unei piete a vehiculelor cu emisii zero prea curand, iar, in aceste imprejurari, producatorii auto au decis sa implementeze treptat noi tehnologii verzi. Sistemele Start-Stop sau recuperarea energiei la franare, imbunatatirea aerodinamicii sau eficientizarea motoarelor, toate reprezinta eforturi ale producatorilor din industria auto de a reduce gradul de poluare a vehiculelor.

Din ce in ce mai multe modele de automobile care apar pe piata sunt echipate din fabricatie cu sisteme care reduc consumul de carburant si nivelul emisiilor de CO2.

Functia Start-Stop

Cea mai intalnita tehhnologie de acest fel este functia Start-Stop, sistem pe care au inceput sa-l implementeze si producatorii autohtoni de automobile. Cu tehnologia Start-Stop, motorul se opreste in mod automat atunci cand masina opreste la un semafor sau in trafic stationar. Motorul este pornit din nou atunci cand soferul actioneaza ambreiajul sau acceleratia. Aceasta tehnologie de economisire a energiei are ca rezultat un consum de combustibil considerabil mai mic, economia fiind de pana la 10%. Reduce, de asemenea, emisiile de CO2, in masura egala, si este extrem de usor de folosit. Initial, tehnologia a fost utilizata pe vehicule cu cutie manuala. Acum, ea este integrata in vehicule cu transmisie automata.

Reprezentantii industriei auto globale estimeaza ca, in anul 2013, una din doua masini nou cumparate va fi echipata cu sistem Start-Stop. Aceasta tehnologie poarta, de la marca la marca, denumiri diferite, precum
Start-Stop, Idle Stop sau Stop-Start.

Franare regenerativa

Pana in prezent, franarea insemna pierdere de energie. Sistemul de recuperare a energiei la franare economiseste o parte din aceasta energie si o depoziteaza in baterie. De indata ce conducatorul auto ia piciorul de pe acceleratie, generatorul se activeaza si converteste energia cinetica, in exces, in energie electrica. Odata ce bateria este incarcata complet, generatorul este decuplat de la motor. Iar acest lucru ia presiunea de pe motor si reduce emisiile. Economia in consumul de combustibil presupune mai multa putere disponibila pentru acceleratie.

Materiale ultrausoare

De asemenea, pentru eficientizarea consumului si reducerea emisiilor CO2, producatorii au inceput sa utilizeze in constructia automobilelor materiale ultrausoare. Astfel, in ceea ce priveste interiorul masinilor, industria de profil a inceput sa foloseasca mixura de fibre natrale si polipropilena, rezultand materiale foarte rezistente si usoare. Totodata, sute de combinatii de aliaje sunt utilizate la crearea unor caroserii incredibil de usoare, dar, in acelasi timp, foarte rezistente. Principalele plante utilizate in realizarea componentelor ultrausoare sunt lemnul, kenaful, canepa, flaxul sau agava, din care se obtine si tequila.

Caldura esapamentului, sursa de energie

La fel ca sistemul Start-Stop si alte tehnologii isi asteapta randul sa fie implementate pe modelele de serie, in prezent aflandu-se in stadiul de teste. Este stiut ca, in cazul masinilor, caldura este una dintre sursele cele mai mari de pierderi energetice. Astfel, cercetatorii din industria auto au dezvoltat generatorul termo-electric – Thermoelectric Generator (TEG), care foloseste caldura esapamentului pentru generarea de electricitate.

Managementul predictive si „cilindrul universal”

Gazele din sistemul de esapament auto pot ajunge la temperaturi de peste 700 grade Celsius, iar sistemul foloseste diferenta de temperatura pentru a crea electricitate. Inginerii incearca astfel sa scada sarcina de lucru a motorului, ajungandu-se la reducerea consumului de combustibil cu 5% pana la 10%. Printre alte tehnologii pe care le vom vedea in viitorul apropiat in echiparea de baza a masinilor se numara sistemul de management predictiv sau „cilindrul universal”, care va fi corpul de baza pentru motoarele cu trei ,patru si sase cilindri.

Gabriel Botezatu

spot_img

Ultimele știri