Taxa de prima inmatriculare, in presa de azi

Gazeta de Sud: Romanii pot suspenda taxa de prima inmatriculare

Cetatenii romani care vor sa primeasca inapoi sumele platite se vor putea prevala de decizia Comisiei Europene doar intr-o eventuala actiune in instanta, in cazul in care autoritatile romane nu vor stipula, atunci cand vor modifica taxa, si modalitatea de rambursare.

Odata cu deschiderea celei de-a doua proceduri de infringement in privinta Romaniei, legate de taxa de prima inmatriculare, s-au reluat si discutiile in privinta incadrarii acesteia. De data aceasta, autoritatile de la Bucuresti par sa fi cazut de acord asupra faptului ca este vorba despre o taxa de mediu, care poate fi insa abrogata prin vointa cetatenilor.

Camelia Spataru, purtatoarea de cuvant a guvernului, a catalogat vineri taxa auto drept "un instrument de protectie a mediului, prin incercarea de a limita emisiile de dioxid de carbon", care "nu se constituie intr-un element discriminatoriu, intrucat se aplica tuturor masinilor, atat celor de import, cat si celor din productia autohtona".

De aceeasi parere au fost atat ministrul finantelor, Varujan Vosganian, care afirma ca exista o componenta ecologica in aceasta taxa, cat si ministrul mediului, Attila Korodi, care a recunoscut ca s-au incasat bani din aceasta taxa, dar nu stie cati. "Nu stiu cu exactitate cati bani din taxa auto au ajuns la Mediu, dar as prefera ca acestia sa fie varsati intr-un cont separat", a afirmat Korodi joi seara, la emisiunea "Nasul" de la B1 TV.

Solutia poate veni insa de la cetateni, care isi pot manifesta dreptul la initiativa legislativa abrogand taxa auto. Fostul ministru al finantelor, Sebastian Vladescu, sustinea in primavara ca taxa auto este o taxa de mediu si poate fi eliminata de cetateni.

Conform Constitutiei, cetatenii care isi manifesta dreptul la initiativa legislativa trebuie sa provina din cel putin un sfert din judetele tarii, iar in fiecare din aceste judete, respectiv in municipiul Bucuresti, trebuie sa fie inregistrate cel putin 5.000 de semnaturi. Tot Constitutia prevede ca nu pot face obiectul initiativei legislative a cetatenilor problemele fiscale, cele cu caracter international, amnistia si gratierea.

Duelul fostilor ministri

Vladescu a fost atunci contrazis cu inversunare de Sulfina Barbu, fostul ministru al mediului, care a precizat ca taxa auto este o taxa fiscala. "Aceasta taxa este o masura fiscala si sunt convinsa ca Ministerul Finantelor, avand termenele la dispozitie, va gasi solutii pentru ca aceasta masura sa nu fie nici excesiva si nici sa nu incalce Tratatul de aderare", preciza Sulfina Barbu.

Si fostul ministru de finante, Mihai Tanasescu, afirmase intr-o interventie telefonica la postul Money Channel, ca taxa de inmatriculare este o taxa fiscala si ca Ministerul Finantelor ar trebui sa ia o decizie cat mai rapid in sensul modificarii acesteia. "Intarzierea in luarea acestei decizii a determinat si o cadere a veniturilor bugetare in luna februarie. Mai mult, exista o tensiune in piata deoarece cetatenii asteapta o decizie a guvernului", a explicat Tanasescu.

Apele au fost linistite atunci de directorul Autovit, Liviu Dobrin, care a anuntat ca se va ocupa personal de strangerea semnaturilor pentru eliminarea taxei auto si va cere partidelor sa isi exprime pozitia pe care o au fata de aceasta taxa. Cu alte cuvinte, tot cetateanul va rezolva problema.

Va tine cont guvernul de recomandari?

In ceea ce priveste recomandarea comisarului european Laszlo Kovacs, de a se modifica legea astfel incat sa i se garanteze cetateanului ca i se vor returna diferentele de bani rezultate din micsorarea taxei auto, Camelia Spataru sustine ca "masura nu poate fi anticipata", pentru ca "partea romana a tinut cont de toate recomandarile Comisiei" si exista angajamentul de a se implementa modificarile deja agreate. Ea a amintit ca, in cadrul Uniunii, exista un grup de lucru pentru elaborarea unei reglementari unitare a taxei auto, care are si o importanta componenta de mediu, cu referire directa la emisiile de CO2.

Purtatorul de cuvant al guvernului a precizat ca saptamana aceasta, ministrul economiei si finantelor, Varujan Vosganian, se va afla la Bruxelles, unde se va intalni cu comisarul european Laszlo Kovacs, pentru a prezenta intentia Romaniei de a aproba, in februarie-martie 2008, o ordonanta de urgenta de modificare a taxei auto.

Rambursarea banilor platiti in plus

Comisarul european pentru taxe, Laszlo Kovacs, a declarat joi ca guvernul Romaniei ar trebui sa dea garantii ca va returna taxa de inmatriculare, chiar si in cazul in care legislatia va fi modificata si Romania nu va fi trimisa la Curtea Europeana de Justitie.

In actul de modificare a taxei auto, autoritatile romane trebuie sa prevada efectul retroactiv al modificarii, respectiv rambursarea banilor catre cei care au platit taxe mai mari, pentru ca acesta este un principiu de drept comunitar, a carui aplicare se afla insa la latitudinea guvernului. Taxele platite in exces trebuie sa fie returnate in baza legislatiei nationale, chiar si fara o decizie a Curtii Europene de Justitie, intrucat legislatia nationala trebuie sa respecte dreptul cetatenilor Uniunii Europene la tratament egal, in spiritul principiului echivalentei, au explicat pentru NewsIn reprezentanti ai Comisiei Europene.

Cei care au platit taxe excesive, conform actualei legislatii, nu trebuie sa fie defavorizati in raport cu cei care vor plati taxe pentru aceleasi bunuri, dupa ce taxa va fi modificata. Pe de alta parte, legislatia trebuie sa aiba prevederi detaliate prin care sa inlesneasca exercitarea acestor drepturi. Prin urmare, legislatia nationala trebuie sa respecte dreptul comunitar care confera aceste drepturi cetatenilor europeni. In schimb, decizia de a introduce o astfel de prevedere in legislatia modificata este la latitudinea autoritatilor romane.

Potrivit acelorasi surse, sumele platite in exces ar putea fi returnate si in baza actualelor prevederi ale Codului de procedura fiscala al Romaniei, care ofera aceasta posibilitate.

Pagubitii pot da statul in judecata

Procedura Comisiei Europene, deschisa impotriva Romaniei din cauza taxei de inmatriculare, nu are consecinte directe asupra fiecarui caz particular al fiecarei persoane care a platit taxa, au mai aratat reprezentantii Comisiei. Partile implicate in aceasta procedura sunt exclusiv Comisia Europeana si Romania.

Prin urmare, cetatenii romani care vor sa primeasca inapoi sumele platite se vor putea prevala de decizia Comisiei doar intr-o eventuala actiune in instanta, in cazul in care autoritatile romane nu vor stipula, atunci cand vor modifica taxa, si modalitatea de rambursare.

Avand in vedere ca taxa nu va fi abrogata, ci doar modificata, cetatenii nu vor primi inapoi suma integrala, ci numai diferenta dintre cea achitata initial si cea care ar urma sa fie datorata potrivit viitoarei formule de calcul. Bugetul a incasat din taxa auto, in primele zece luni si jumatate, 787,6 milioane de lei, mai mult decat a estimat pentru intregul an, respectiv 766,8 milioane de lei.

Pentru mai multe informatii vizitati Gazeta de Sud

Gardianul: PSD vrea sa-si traga capital electoral de pe urma taxei auto

O taxa unica de mediu, care sa le inlocuiasca pe cele trei existente, ar fi o solutie mai eficienta decat actuala taxa de prima inmatriculare, considera reprezentantii PSD. Potrivit unui proiect de act normativ ce urmeaza sa fie initiat de catre social-democrati, producatorii si importatorii de masini vor plati aceasta taxa in functie de vechimea autoturismelor.

Sumele incasate vor intra in bugetul Ministerului Mediului, urmand sa fie folosite cu precadere pentru innoirea parcului auto invechit. Introducerea taxei unice ar presupune ca vechea taxa de poluare din surse mobile platita de persoanele juridice la Fondul de mediu sa fie anulata. Aceeasi situatie si in cazul componentei de mediu din taxa de drum (rovinieta), care ar fi implicit eliminata, ca si taxa auto de prima inmatriculare. PSD considera ca aceasta din urma ar putea fi considerata o masura de protectie a mediului daca s-ar aplica la toate masinile vechi.

"Ea insa a fost introdusa fortat de Ministerul Mediului mai mult ca o posibilitate de compensare a veniturilor bugetare pierdute prin inlaturarea unor taxe dupa aderarea la UE. Banii intra la bugetul de stat si nu la Ministerul Mediului, pentru investitii in depoluare", sunt de parere reprezentantii PSD. Acestia apreciaza ca propunerea este justificata, avand in vedere ca se respecta principiul "poluatorul plateste", prin aplicarea taxei la producatori si importatori, si nu la utilizatorii vehiculelor.

Pentru mai multe informatii vizitati Gardianul

Ziua: Romania se joaca cu Europa

Guvernul nu doreste sa dea inapoi banii din taxa de prima inmatriculare (n.r. taxa de mediu). Taxa cu un profund caracter fiscal, fiind reglementata prin Codul Fiscal, a adus pana in acest moment o suma considerabila la buget, aproximativ 240 milioane de euro. Dupa declaratiile lui Laszlo Kovacs, comisarul european pentru Taxe si Uniune Vamala, care spunea ca banii pentru inmatriculare se vor intoarce in buzunarele romanilor, Camelia Spataru, purtatorul de cuvant al Guvernului, a iesit cu niste declaratii ce arata ca masurile prezentate in afirmatiile oficialului european nu pot fi anticipate, iar situatia noastra nu seamana cu cea a Ungariei. Prin urmare e posibil ca banii din taxa de inmatriculare, de care Guvernul a tot "tras cu dintii", sa nu se intoarca la popor.

"Am putea considera astfel ca, prin declaratiile facute, practic comisarul european Laszlo Kovacs s-a antepronuntat intrucat, in acest moment, nu stim daca acest caz va ajunge in fata Curtii Europene, dupa cum nu stim nici care va fi decizia in cazul in care aceasta situatie ar ajunge pe masa Curtii Europene", a aratat oficialul guvernamental.

Taxa de mediu care inca aduce, pe zi ce trece, tot mai multi bani la buget, nemultumeste poporul care, totusi, traieste cu speranta ca va recupera in cele din urma banii. Acesta taxa a fost introdusa fortat de Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor (actualul Minister al Mediului si Dezvoltarii Durabile), mai mult ca o posibilitate de compensare a veniturilor bugetare pierdute prin inlaturarea unor taxe dupa aderarea la UE, si este sustinuta de Ministerul Finantelor, banii intrand la Bugetul de stat si nu la Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile (MMDD) pentru investitii in depoluare.

Taxa de inmatriculare ar trebui sa cuprinda si taxa de poluare din surse mobile platita de persoanele juridice la Fondul de mediu si taxa de drum (rovinieta). Asadar, oamenii platesc 3 taxe in loc de una. Reamintim, Comisia Europeana a trecut la a doua etapa a procedurii de infringement impotriva Romaniei in cazul taxei de prima inmatriculare, autoritatile de la Bucuresti avand la dispozitie doua luni pentru a se conforma solicitarilor CE, care va inainta, in caz contrar, o plangere la Curtea Europeana de Justitie. Atat Ungaria cat si Polonia au fost sanctionate in trecut de Comisia Europeana, una pentru o taxa ce nu era eligibila, iar cealalta pentru nerespectarea prevederilor de mediu, in urma aplicarii procedurii de infringement (ungarii au inca procesul de infrigement deschis).

Pentru mai multe informatii vizitati Ziua

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri