Comisia Europeana a trimis o scrisoare de somatie prin care-i solicita Romaniei sa modifice legislatia care instituie taxa de poluare auto, aceasta fiind prima etapa a declansarii unei eventuale proceduri de infringement.
In scrisoare, CE argumenteaza ca prevederile legislatiei romanesti pot duce la discriminarea anumitor constructori de masini in favoarea industriei auto nationale. Faptul ca taxa pe poluare se suspenda pentru anumite autoturisme, insa creste pentru masini de ocazie provenite din alte state membre, are un efect protectionist pentru industria romaneasca, sustin oficialii de la Bruxelles.
Investigatiile au fost declansate in urma numeroaselor plangeri primite de la cetatenii romani nemultumiti de actuala forma a taxei.
„Nu ma surprinde decizia Comisiei Europene. Ma surprinde ca guvernul actual stia despre aceasta problema si nu a comentat asupra modului in care o va aborda, nu la anul, cand spune domnul Nemirschi ca vor exista schimbari radicale, ci acum, pentru a evita procedura de infringement”, a declarat pentru „Green Report” fostul ministru al mediului Attila Korodi.
Trimiterea scrisorii de somare reprezinta prima etapa a procedurii de infringement. In cazul in care solicitarea nu primeste un raspuns satisfacator in termen de doua luni, Comisia poate trece la a doua etapa a procedurii, care consta in emiterea unui aviz motivat. In final, CE poate prezenta cazul in fata Curtii de Justitie.
Modificarea legislatiei privind taxa auto va genera o „brambureala totala“, iar decizia CE de a soma Romania sa schimbe legea „este ciudata“, deoarece organismul european a fost de acord cu varianta actuala a taxei, a declarat presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (API A), Ernest Popovici, citat de Mediafax. „Mi se pare anormala o astfel de reactie din partea celor de acolo“, a mai spus acesta.
La sfarsitul anului trecut, guvernul Tariceanu a emis o Ordonanta de Urgenta prin care taxa a fost triplata pentru masinile second-hand. Ministrul mediului, Nicolae Nemirschi, a declarat atunci ca decizia de triplare a taxei ar trebui suspendata, dar ca, personal, considera ca Romania nu ar trebui sa devina un cimitir de masini vechi si ca taxa ar trebui platita in functie de gradul de poluare al vehiculului.