Ziua: Guvernul pe taxa auto, ca dracul pe comoara
Guvernul va modifica taxa de prima inmatriculare, prin ordonanta de urgenta (OUG), pentru corelarea nivelului acesteia cu valoarea de piata a masinii si a acceptat sa introduca o procedura de contestare pentru persoanele care se considera nedreptatite, a anuntat ministrul Finantelor, Varujan Vosganian. Acesta s-a intalnit recent, la Bruxelles, cu Laszlo Kovacs, comisarul european pe probleme de fiscalitate.
"Pot sa afirm ca proiectul de modificare va fi asumat de Guvern sub forma de OUG si va cuprinde o serie de mentiuni de ordin tehnic. Ma refer aici la o mai buna corespondenta intre nivelul taxei si valoarea de piata a masinii, la redefinirea termenului de masina noua si la introducerea unor proceduri de contestare pentru persoanele care se simt nedreptatite", a spus Vosganian.
Una dintre solicitarile Comisiei Europene (CE) privind taxa auto din Romania a fost ca Guvernul sa dea dreptul platitorilor taxei auto sa o conteste. Ministrul Economiei si Finantelor a mentionat ca Guvernul isi exprima toata disponibilitatea de a colabora cu reprezentantii Comisiei in vederea solutionarii acestei situatii si a evitarii unui proces la Curtea Europeana.
"Referitor la regimul masinilor second-hand introduse in Romania dupa data de 1 ianuarie 2007, ne reafirmam opinia ca aceasta masura are efecte benefice asupra mediului inconjurator. Consideram in continuare ca, data fiind specificitatea pietei romanesti si politicile de mediu promovate chiar la nivel european, masura instituita se constituie intr-un instrument de protectie a mediului", a mai afirmat ministrul Finantelor explicand ca aceasta masura este folosita de un numar mare de state membre, unde valoarea taxei este mult mai ridicata decat propunerea Guvernului Romaniei. Vosganian a amintit ca, la nivelul UE se discuta chiar despre o modalitate unica de impozitare pentru masinile care nu corespund cerintelor europene de mediu.
In vederea armonizarii cu pozitia CE, Romania va realua, incepand de saptamana viitoare, discutiile tehnice legate de modalitatea de aplicare, care trebuie sa fie in concordanta atat cu obiectivul de protectie a mediului, cat si cu reglementarile comisiei in materie de taxare si impozitare. Premierul Calin Popescu Tariceanu a declarat, la inceputul saptamanii, ca taxa poate fi modificata daca sunt neconcordante de ordin tehnic, dar nu va fi nici redusa si nici eliminata.
Reamintim, Comisia Europeana a trecut la a doua etapa a procedurii de infringement impotriva Romaniei in cazul taxei de prima inmatriculare, autoritatile de la Bucuresti avand la dispozitie doua luni pentru a se conforma solicitarilor CE, care va inainta, in caz contrar, o plangere la Curtea Europeana de Justitie.
Acesta taxa a fost introdusa de Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor (actualul Minister al Mediului si Dezvoltarii Durabile), mai mult ca o posibilitate de compensare a veniturilor bugetare pierdute prin inlaturarea unor taxe dupa aderarea la UE, si este sustinuta de Ministerul Finantelor, banii intrand la bugetul de stat, si nu la Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile (MMDD) pentru investitii in depoluare. Taxa de inmatriculare ar trebui sa cuprinda, taxa de poluare din surse mobile, platita de persoanele juridice la Fondul de mediu, si taxa de drum (rovinieta), oamenii platind trei taxe in loc de una.
Francezii introduc taxa de prima inmatriculare
Francezii vor trebui, incepand de la 1 ianuarie 2008, sa achite o taxa daca achizitioneaza un autovehicul considerat drept poluant si, invers, vor beneficia de o prima de achizitionare daca se decid pentru un autovehicul considerat drept ecologic, a anuntat, ieri, Ministerul francez al Mediului, informeaza AFP, citat de Rompres.
Taxele de prima inmatriculare, fixate in functie de emisiile de dioxid de carbon, variaza intre 200 si 2600 de euro, in timp ce primele de achizitionare vor varia intre 200 si 1000 de euro. Un autovehicul va fi considerat drept poluant daca emite mai mult de 160 de grame de CO2 pe kilometru, asa cum este cazul pentru majoritatea autovehiculelor de teren.
Pentru mai multe informatii vizitati Ziua
Jurnalul National: Taxa auto va fi redusa
MODIFICARI – Sub presiunea Comisiei Europene Guvernul, va schimba legislatia
Guvernul nu vrea sa renunte la taxa de prima inmatriculare, chiar daca introducerea acesteia a fost contestata de toata lumea, iar Comisia Europeana ne ameninta cu declansarea proceselor. Sub presiunea CE taxa de prima inmatriculare va fi redusa, iar contribuabilul o va putea contesta.
Comisia Europeana este in continuare nemultumita de modalitatea de calcul a taxei de prima inmatriculare, pe care romanii o platesc incepand de la 1 ianuarie 2007. Dupa ultimele discutii avute cu reprezentantii Comisiei Europene, ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, a declarat ca modalitatea de calcul a taxei va suferi modificari, iar persoanele care se considera nedreptatite vor avea posibilitatea sa o conteste. "Proiectul de modificare va fi asumat de Guvern sub forma de OUG si va cuprinde o serie de mentiuni de ordin tehnic", a declarat Varujan Vosganian, ministrul Economiei si Finantelor. Daca autoritatile romane nu vor schimba modalitatea de calcul a taxei auto in doua luni, se va ajunge la Curtea Europeana de Justitie (CEJ).
IMPOZIT SAU PROTECTIA MEDIULUI
In timp ce premierul Calin Popescu Tariceanu sustine ca taxa auto nu este o masura fiscala, ministrul Mediului, Attila Korodi, declara contrariul. "Sper ca Romania sa modifice taxa astfel incat sa fie mai usor pentru cetateni de platit. Pana la urma taxa de prima inmatriculare este un instrument fiscal si tine de Ministerul Finantelor, insa modul de calcul al taxei tine cont de cantitatea de noxe emise de o masina", ne-a declarat Attila Korodi, ministrul Mediului si Dezvoltarii Rurale (MMDD).
Taxa de prima inmatriculare a fost introdusa de Guvern pentru a proteja mediul si a stopa importul de masini second-hand, conform reglementarilor UE de limitare a emisiilor de noxe. Acum initiatorul taxei, Sulfina Barbu, membru PD, fostul ministru al Mediului, spune ca "taxa este una de lux" si ca nivelul acesteia este "exagerat". Cu atat mai mult cu cat banii nu sunt directionati pentru protectia mediului, ci ajung la buget.
Actualul ministrul al Mediului, Attila Korodi, este nemultumit, deoarece sumele incasate din taxa de prima inmatriculare nu sunt chiar pentru protectia mediului. "Sunt pentru a avea o taxa modificata, diminuata, care sa indeplineasca conditiile impuse de Comsia Europeana, insa sumele incasate sa fie virate catre Fondul de Mediu", a declarat Attila Korodi. El sustine ca suma colectata din taxa de prima inmatriculare ar trebui orientata catre Administratia Fondului de Mediu, iar cu banii stransi s-ar putea implementa mai multe proiecte pentru protectia mediului.
INFRINGEMENT
Indiferent daca este o masura fiscala, prin care se majoreaza incasarile bugetare, sau o taxa care ajuta la protectia mediului, CE este nemultumita de actuala forma a legii din cauza nivelului ridicat platit pentru masinile vechi de import considerat discriminatoriu. Taxa este stabilita in functie de capacitatea cilindrica a masinii, de vechime si de norma de poluare. De aceea in luna martie expertii europeni au declansat prima parte a procedurilor de infringement cerand Romaniei sa modifice taxa. Procedura putea fi suspendata numai daca Romania transmitea un proiect de modificare a taxei in conformitate cu prevederile comunitare, precum si un calendar de adoptare.
La sfarsitul lunii mai, MEF a transmis CE o noua formula de calcul a taxei de prima inmatriculare, care prevede niveluri de pana la trei ori mai mici pentru unele masini vechi, dar mai mari la cele noi. Ulterior, Comisia a solicitat institutiei si o analiza a preturilor din piata auto, pentru a compara coeficientii de ajustare din grila privind taxa de prima inmatriculare cu evolutia reala a preturilor. In noiembrie CE a declansat a doua etapa din procedura de infringement impotriva Romaniei.
Lege contestata
Reprezentantii mai multor institutii si partide politice si-au exprimat in repetate randuri nemultumirea in legatura cu introducerea taxei de prima inmatriculare. Astfel, reprezentantii Partidului Conservator (PC) considera ca introducerea taxei auto nu rezolva problema protectiei mediului si solicita anularea acesteia. "Suntem cetateni ai Uniunii Europene. Nu avem de ce sa discutam de taxa de prima inmatriculare. Consideram ca ne intoarcem in epoca fanariota, in care preocuparea numarul unu era aceea de a inventa taxe", a declarat Bogdan Ciuca, purtatorul de cuvant al PC.
In acest sens, PC a depus saptamana trecuta la Senat un proiect de lege, care prevede anularea taxei auto si returnarea integrala a sumelor platite de cetateni, incepand cu 1 ianuarie 2007. De asemenea, Automobil Clubul Roman (ACR) considera ca taxa auto "dezavantajeaza vizibil" cetatenii romani si va duce la cresterea preturilor masinilor. Acestia au solicitat CE "sa recurga la investigatiile ce se impun in acest caz, pentru ca, pe cale de consecinta, sa se adopte masurile necesare pentru urgentarea modificarii Legii Codului Fiscal".
Incasari record
In noiembrie, incasarile din taxa auto erau de 787,6 milioane de lei (peste 225 milioane de euro), potrivit datelor furnizate de MEF. Suma colectata din taxa auto depaseste nivelul de 766,8 milioane de lei (219 milioane de euro), estimat pentru tot anul 2007. Pentru 2008, Finantele au programat incasari din aceasta taxa de 600,8 milioane de lei (171 milioane de euro).
Cat se plateste taxa auto
Norma CMC Vechimea Taxa de poluare (ani)
Euro 1 1.400 10-11 3.606
14-15 3.606
1.600 10-11 4.124
14-15 4.121
3.001 10-11 7.727
14-15 7.727
Euro 2 1.400 6-7 2.604
9-10 2.604
1.600 6-7 2.976
9-10 2.976
3.001 6-7 4.007
9-10 4.007
Euro 3 1.400 nou 536
1-2 945
4-5 998
1.600 nou 612
1-2 1.080
4-5 1.140
3.001 nou 2.984
1-2 5.266
4-5 5.559
Euro 4 1.400 nou 161
1-2 248
4-5 299
1.600 nou 184
1-2 324
4-5 342
3.001 nou 2.295
1-2 4.051
4-5 4.276
Non Euro1.400 15-16 4.007
20-21 4.007
1.600 15-16 4.579
20-21 4.579
3.000 15-16 8.586
Pentru mai multe informatii vizitati Jurnalul National