Taxa anti-dumping nu poate fi suportata din marja de profit asa cum a recomandat Comisia Europeana, a declarat, in cadrul unui interviu acordat Green Report, Tibby Barbu, vicepresedintele Smart Solar Romania.
Sfatul Comisiei pentru toti participantii din piata a fost ca acestia sa suporte taxa de 11,8% , insa a fost contrazis de atitudinea tuturor celor prezenti care au spus ca in toate cazurile marja de profit nu depaseste 7% – 8%, nu ai cum sa contrabalansezi o crestere de aproape 12%, chiar daca renunti la intreg profitul, insa daca nu ai profit in sistemul capitalist nu ai justificata activitatea”, a spus Tibby Barbu, care s-a numarat printre unul dintre managerii romani care au participat la Bruxelles, la audierea Comisiei Europene (CE), organizata de de Alliance For Affordable Solar Energy (AFASE) privind taxele anti-dumping impuse produselor solare importate din China.
Potrivit acestuia decizia de instaurarea taxei anti-dumping reprezinta rezultatul unui lobby sustinut de o minoritate din industria fotovoltaica din Europa (EU Pro Sun), care are o anumita sustinere bazata pe rezultatele unui studiu de piata realizat de o firma cu o reputatie si o experienta cel putin indoilenica – Europressedienst.
Comisia avea o pozitie usor defensiva in care incerca sa justifice rationamentul si justetea acestei taxe incercand sa inlature orice fel de dubii legate de legalitatea si precizia rezultatelor furnizate de aceasta mica entitate. Comisia a ignorat date funizate de reputate institute de certectare, cum ar fi Prognos, din Elvetia, care a lucrat foarte mult timp pentru Asociatia Fotovoltaica Germana, IHS, Bloomberg sau New Finance Energy, ceea ce pare foate suspect”, a mai spus vicepresedintele Smart Solar Romania.
Potrivit acestuia Comisia a justificat decizia luata prin faptul ca societatile din industrie nu vor fi foarte tare afectate, deoarece marja de profit le permite sa amortizeze aceasta taxa. De asemenea, un alt argument folosit a fost acela ca majoritatea companiilor care activeaza in industria fotovoltaica activeaza si in alte domenii si isi pot reorienta activitatea catre celelalte domenii.
Un argument fals. Este o specializare de nisa”, a adaugat Tibby Barbu.
Acesta a precizat ca negocierile intre China si Comisia Europeana sunt in dezbatere si se pare ca se va ajunge la un rezultat.
Inteleg ca negocierile dintre China si Comunitatea Europeana se vor fructifica intr-un acord care vizeaza stabilirea unui pret minim si un volum maxim de importuri”, a mai spus vicepresedintele Smart Solar.
Un acord necunoscut intre China si Comisia Europeana
Comisia Europeana a anuntat recent ca s-a ajuns la un acord referitor la litigiul comercial privind panourile solare importate din China, insa niciun detaliu nu a fost comunicat cu privire la termenii acordului, dar (AFASE) face din nou apel la factorii de decizie sa se abtina de la orice acord cu privire la cresterea preturilor, deoarece acest lucru ar conduce la o solutie nesustenabila pentru instalatorii din industria fotovoltaica europeana si dezvoltatorii de proiecte. De la introducerea de taxe provizorii de catre UE la 5 iunie, cererea a scazut drastic, ceea ce a condus la insolventa unor companii europene importante, cum ar fi Gehrlicher Solar AG.
Cresterea pretului ar accelera ceea ce am vazut in ultimele luni, reducerea unui numar semnificativ de locuri de munca de-a lungul lantului valoric fotovoltaic. In cazul in care pretul minim convenit intre UE si China va fi prea mare, ar trebui sa concediem personalul din UE si sa incercam sa oferim expertiza nostra in acest domeniu, in afara Europei, unde cererea de energie solara este in plina expansiune. Cu toate acestea, vom lucra apoi cu instalatori locali, in detrimentul a mii de instalatori din UE, care vor fi lasati fara proiecte solare”, a declarat Thorsten Preugschas, CEO al Soventix GmbH si presedintele AFASE.
La inceputul acestui an un studiu prezentat de institutul de cercetare independent Prognos din Elvetia a subliniat ca impunerea de taxe, la orice nivel, va declansa o scadere a cererii ce ar duce la pierderi de locuri de munca. Potrivit acestui studiu, pana la 242 000 de locuri de munca europene ar putea fi eliminate in urmatorii trei ani, in cazul impunerii de taxe cu un nivel de 60%.