Ministerul Mediului a alocat Primăriei Municipiului București 10 milioane de euro în 2014, pentru construcția de piste pentru biciclete. Abia în luna noiembrie 2015 a fost semnată însă „convenția privind finanțarea proiectului”. Precizarea aparține Primarului General al capitalei, Gabriela Firea.
În ceea ce privește pistele de biciclete, implementarea sistemului de transport cu bicicleta în zona centrală a municipiului București, am solicitat demararea în regim de urgență a licitației pentru studiul de fezabilitate necesar. După acceptarea de către ANAF a documentației, vom putea anunța și calendarul.
Primarul General a justificat întârzierea accesării fondurilor alocate prin faptul că o convenție care permite începerea proiectului a fost semnată abia în luna noiembrie 2015. Firea a mai precizat că abia în februarie a fost votat bugetul Municipiului București și în aprilie – planul anual de achiziții.
„În perioada mai-iulie, nu s-a făcut niciun demers, un motiv fiind și acela că legislația achizițiilor publice a fost modificată”, a adăugat primarul.
Pistele de biciclete, pe agenda tuturor primarilor. Rezultatul?
În luna martie a acestui an, Primarul interimar Răzvan Sava declara că după maximum un an și jumătate, bucureștenii ar urma să aibă pistele promise de administrația locală încă din 2014. Conform declarației, în acel moment, autoritățile actualizau studiul inițial de fezabilitate, care integra pistele desființate de Poliție. Tot atunci, Purtătorul de cuvânt al Primăriei Capitalei, Alexandru Ichim, spunea că specialiștii caută soluții pentru construirea unor piste diferite de cele existente în acest moment în București. Pistele noi nu ar fi fost construite „nici pe trotuar, nici pe șosea, nici precum cea de pe Calea Victoriei”. Rămâne de văzut cum și când vor fi finalizate.
Acum o lună, Green Report a solicitat PMB date privind pistele existente. Recent, am primit și răspunsul. Se pare că ar exista 26 de km de piste de biciclete funcționale în București. Ele se află în principal pe Calea Victoriei, pe străzile Buzești și Berzei și în Piața Presei Libere. La acestea, s-ar adăuga pistele de pe șoseaua Iancului, Pantelimon și bulevardul Liviu Rebreanu, aproape finalizate.
Din documentele transmise de Primărie, reiese faptul că s-au construit piste în 2008 și în 2010. Cele din 2008 însumau aproape 50 de kilometri și au costat aproximativ 4,7 milioane de lei. Din lungimea totală, doar 6 km par să figureze ca piste funcționale, restul fiind fie închise, fie marcate cu „lucrări drumuri”. Ceva similar s-a petrecut în 2010. Conform documentelor , s-au amenajat aproximativ 111 kilometri de piste, pentru care s-au cheltuit în jur de 24,5 milioane de lei. Acum, sunt declarați funcționali cam 20 de kilometri, adică în jur de 18% din total.