Porturi “verzi” la Dunare

Romania ar putea beneficia de un proces de transformare a porturilor de la Dunare in centre de tranzit “verzi”, in urma unui parteneriat romano-austriac incheiat in toamna anului trecut, a declarat joi, pentru Green Report, coordinatorul national pentru Strategia Europeana a Dunarii, Viorel Ardeleanu.

Acesta a precizat ca programul de dezvoltare a porturilor este in prezent in stadiul de proiect.

“Proiectul este dezvoltat de experti independenti si speram ca in curand sa demareze studiul de fezabilitate. Programul de “inverzire” a porturilor vizeaza probleme legate de depozitarea deseurilor, protejarea biodiversitatii si orientarea catre energii regenerabile. Practic este vorba de transformarea porturilor in centre care vor functiona fara sa afecteze mediul”, a spus Ardeleanu.

De asemenea, programul vizeaza armonizarea legislatiei privitoare la carburantii folositi pentru deplasarea pe Dunare.

“Problema legata de tipul de carburant este mai delicata, intrucat toate tarile cu acces la Dunare trebui sa adopte anumite rigori, insa unele state nu sunt membre ale Uniunii Europene, prin urmare ele nu sunt obligate sa se supuna standardelor in cauza”, a adaugat reprezentantul national al Strategiei Europene a Dunarii.

Una dintre masurile luate in calcul ar putea fi si posibilitatea de a alimenta ambarcatiunile direct de pe barje.

Fonduri in valoare de 100 miliarde de euro pentru Strategia Dunarii

Fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, a declarat la lansarea Strategiei UE pentru Regiunea Dunarii, ca acest proiect beneficiaza de o finatare de circa 100 de miliarde de euro.

„Este o strategie care beneficiaza de finatare generoasa, dar faptul ca astazi putem discuta de circa 100 de miliarde euro care sunt disponibili din diverse surse de finantare europene si din care o buna parte au intrat in implementare, arata faptul ca am inteles cu totii la nivelul UE cat este de important sa creezi un cadru legislativ si economic astfel incat transporturile sa nu se mai axeze in proportie de 70-80%, asa cum se intampla astazi, pe transportul rutier si sa te duci spre transportul mai ieftin si mai ecologic, asa cum este cel pe cai navigabile interioare”, a spus atunci Anca Boagiu.

Dunarea traverseaza 10 tari europene, iar Romania beneficiaza de aproximativ 35% din lungimea fluviului, gurile de varsare in Marea Neagra si Delta Dunarii.

Toate cele 10 state cu acces la Dunare au adoptat la sfarsitul anului 2010 Strategia Uniunii Europene pentru Regiunea Dunarii, program care contine  4 axe prioritare, respectiv conectivitate, protectia mediului, cresterea prosperitatii regiunii Dunarii si imbunatatirea sistemului de guvernare.

Comisia Europeana a publicat, la 8 decembrie 2010, proiectul Strategiei UE pentru Regiunea Dunarii, care include Comunicarea Comisiei Europene asupra Strategiei UE pentru Regiunea Dunarii si Planul de Actiune, elaborat pe baza contributiilor primite de la toate statele din bazinul Dunarii.

Strategia UE pentru Regiunea Dunarii reprezinta un model de cooperare regionala la nivel european – inspirat de Strategia UE pentru regiunea Marii Baltice, aprobata de Consiliul European in octombrie 2009 – care implementeaza noul concept de coeziune teritoriala inclus in Tratatul de la Lisabona.

Strategia este o platforma pentru incurajarea parteneriatelor, atat intre autoritatile locale si regionale, cat si intre autoritati, mediu privat si sectorul neguvernamental, prin generarea de proiecte pentru dezvoltarea regiunii Dunarii.

Foto: panoramio.com

Gabriel Botezatu

Citeste:

Strategia Uniunii Europene pentru Regiunea Dunarii beneficiaza de finantari de 100 de miliarde euro

Aurescu: Strategia UE va transforma Dunarea intr-o magistrala fluviala moderna compatibila cu mediul inconjurator

Strategia UE pentru Regiunea Dunarii ar putea deveni principala sursa de fonduri europene

Strategia pentru Regiunea Dunarii va naste controverse daca investitiile de la nivelul declaratiilor politice nu vor fi respectate

spot_img

Ultimele știri