Parlamentul European solicita reducerea emisiilor de dioxid de carbon la autoturisme si la vehicule comerciale usoare, se arata intr-un comunicat al PE.
Institutia a decis miercuri, la Strasbourg, ca nivelul mediu de astfel de emisii de la autoturismele comercializate in Uniune sa nu depaseasca 125g de CO2/km incepand cu 1 ianuarie 2015. Circa 19 la suta din emisiile de CO2 produse in Uniunea Europeana provin de la autoturisme si vehicule comerciale usoare.
Deputatii europeni, adoptand un raport realizat de liberalul britanic Chris Davies, au propus ca nivelurile de emisii maxime obligatorii sa fie impuse de la 1 ianuarie 2011, cu obiectivul de a promova imbunatatirea tehnica a vehiculelor. Parlamentul insista asupra faptului ca, incepand cu 1 ianuarie 2020, nivelul mediu de emisii nu trebuie sa depaseasca 95g CO2/km, iar obiectivele pe termen lung trebuie confirmate sau revizuite de Comisie cel mai tarziu pana in 2016. Deputatii anticipeaza ca aceste obiective vor necesita reduceri suplimentare ale emisiilor pana la 70g de CO2/km pana in 2025.
Recunoscand, insa, dificultatile pe care le pot avea unii producatori specializati in reducerea nivelului mediu de emisii in cadrul gamei limitate de automobile produse in intervalul de timp planificat, Parlamentul recomanda ca fiecare producator sau importator sa aiba dreptul de a exclude anual 500 de vehicule identificate din randul vehiculelor utilizate pentru a determina nivelul mediu de emisii.
Raportul propune introducerea, la 1 ianuarie 2011, a unui nou mecanism de piata inchis, sistemul de reducere a cotei admise de carbon (CARS). Acesta impune producatorilor si importatorilor sa plateasca penalizari proportionale cu fiecare depasire a limitelor de emisii pe masina vanduta. Aceste penalizari vor fi contrabalansate de credite rambursabile acordate autoturismelor nou omologate ale aceluiasi producator si care au emisii sub curba valorilor limita.