În mediul de afaceri se vorbește din ce în ce mai mult despre dezvoltarea unei economii circulare, despre adaptarea la noile cerințe de eficiență energetică, de protejarea resurselor și de refolosirea acestora. Însă cât de pregătite sunt marile companii din România pentru aceste provocări? Sorin Samonid, numit recent director general al Continental Anvelope Timișoara, una dintre unitățile strategice ale concernului, a explicat pentru Green Report cum poate deveni compania un partener responsabil pentru comunitate în condițiile dezvoltării capacităților de producție.
Care este strategia Continental Anvelope pentru adaptarea la nou model economic?
Ideile de bază ale acestui concept nu sunt noi pentru noi deoarece avem politici clare în acest domeniu și indicatori pe care îi urmărim. Pe de-o parte sunt liniile de bază, adică în toate locațiile, inclusiv Continental Anvelope Timișoara, prin care urmărim să fim sub cerințele legale, acesta este primul pas, și apoi ne interesăm cum putem deveni mai buni de atât. Prin indicatorii interni urmărim lunar eficiența energetică, pe linia de consum de electricitate, pe linia de consum de gaze, și de apă.
Pe de altă parte, un alt indicator este legat de eliminarea tuturor deșeurilor industriale. Urmărim cu ce firme lucrăm, ce fac aceste firmele cu aceste deșeuri, deoarece de la ardere sau până la refolosirea acestora de industria cimentului, de exemplu, sunt variante mai mult sau mai puțin prietenoase cu mediul. Urmărirea deșeurilor este obligatorie atât prin prisma indicatorilor interni cât și prin prisma acreditărilor pe care le avem.
Care au fost investițiile făcute de companie în procesele de eficiență energetică și reducerea consumurilor?
Investiția totală, de la începutul existenței Continental în România, se ridică la peste 370 de milioane de euro. Porniund de atunci cu utilaje noi, toate echipamentele noastre sunt din start concepute pentru a consuma mai puțin.
În plus de toate noi avem investiția privind eliminarea disconfortului olfactiv, pe care o vom finaliza în curând. Atât în Europa, cât și în România există limite legale care reglementează diversele noxe, dar nu există ceva legat de disconfortul olfactiv.
Totuși suntem relativ aproape de zonele rezidențiale și am considerat că este o obligativitate să facem acest lucru. Investiția depășește 10 milioane de euro. La sfârșitul lunii noiembrie o vom inaugura oficial, ea funcționând deja. Este o premieră pentru Continental și atunci există mulți pași de ajustări și de aceea vrem să facem anunțul oficial când vom fi siguri că ne atingem obiectivele.
Care sunt viitoarele investiționale pe componenta de protecție a mediului?
După pasul acesta mai rămâne totuși o sursă care poate afecta confortul olfactiv și anume aburul rezidual. După fiecare proces de vulcanizare aburul, care părăsește burduful interior preia o mică parte din compușii și are un anumit miros. De aceea următorul pas este să trecem și acest abur prin instalațiile deja construite.
Care este cantitatea de cauciuc natural pe care o folosiți în procesul de fabricație?
Noi avem o mare sursă de cauciuc natural din Malaiezia. În această țară avem creată o firmă care gestionate toate aceste aspecte. Când dorim să schiziționăm cauciuc natural din Malaezia contactăm această companie. Sustenabilitatea aprovizionării cu materii prime este normală și este cerută în nenumărate audituri
În anvelopele pentru autoturisme, care este gama noastră de producție, preponderent este cauciucul sintetic. Cantitatea totală depinde de volumul zilnic. Rețetele sunt elaborate de colegii de la industrializare, iar focusul nu este pe reducere cât pe creșterea performanțelor produsului final.
Industria auto încearcă să obțină motoare cu emisii scăzute și un consum redus de carburant. Cum pot anvelopele contribui la redicerea emisiilor și a consumului?
Cea mai importantă caracteristică în domeniul acesta este rezistența la rulare. Prin aceasta se influențează în mod direct consumul de combustibil al automobilului și prin aceasta emisiile motorului. Acesta este punctul cheie. Deși pare foarte simplu este o adevărată artă să îmbini o rezistență cât mai scăzută cu partea de siguranță.
Pe viitor urmărim să consolidăm sectorul premium. Avem de curând un parteneriat cu Jaguar, ca și un exemplu al direcției urmărite. În privința tehnologiilor, obiectivul principal este partea de automatizare și eficientizare a fabricii.
Produceți și anvelope pentru mașini electrice?
Echiparea modelelor Renault Twizy cu anvelope Continental este primul pas pentru fabrica din Timișoara, pentru că la celelalte fabrici producem deja pentru toți clienții de mașini electrice. Fabrica din SUA produce pentru cei de al Tesla de exemplu.
Am început cu Renault Twizy, anvelopa este de mici dimensiuni însă foarte solicitantă din punct de vedere tehnologic. O mașină electrică este una silențioasă și atunci zgomotul la rulare trebuie tratat diferit. Pe lângă zgomot, vorbim si de rezistența la frecare care poate influența viața bateriei.
Intenționați să produceți anvelope și pentru alți producători de mașini electrice?
Acest lucru depinde de stategia Continental. Noi producem anvelope pentru întreaga lume, nu neapărat pentru fabricile din jurul nostru.