Afacerile lor vestimentare n-ar putea funcționa așa cum au fost concepute dacă oamenii nu le-ar dărui haine vechi și deșeuri textile. De aceea, simt nevoia să dea ceva înapoi societății. Așa că donează la rândul lor haine persoanelor defavorizate sau redirecționează o parte din profit către cauze sociale.
În primul articol din seria Slow Fashion în România, am aflat de ce avem nevoie de o revoluție în industria modei. Apoi, am admirat împreună modelele sustenabile de business create de 5 românce: REDU, Gabi Urdă cu al ei Yard Sale, Atelier Merci, AnARTivism și Free Shop.
Am descoperit ulterior că nu e tocmai ușor să inițiezi o astfel de afacere, iar acum vom afla că o parte dintre inițiative au și un scop social. Iată care sunt cauzele promovate în cadrul acestora:
Ce fapte bune poartă hainele Merci
Încă de la început, Alina Țiplea și Daniela Staicu au gândit Atelier Merci ca pe o afacere socială. De aceea, toate creațiile lor sunt însoțite de mesajul „port cu mine o faptă bună”. În plus, au creat tricouri speciale, cu textul „Azi sunt un om mai bun”.
Fetele și-au propus să angajeze persoane defavorizate și să folosească profitul pentru proiecte educaționale și de sănătate.
Periodic, merg în spitale oncologice sau în satele sărace din România și le duc alimente copiilor de acolo. În plus, cu ajutorul unui stomatolog voluntar, le asigură tratamente dentare. Chiar acum sunt plecate într-o nouă astfel de caravană prin țară, iar pentru data de 25 septembrie au programată o alta. Cei care doresc să doneze alimente neperisabile pentru acțiunea viitoare o pot face în perioada 19-24 septembrie, la magazinul lor din strada Polonă, nr. 40.
În viitor, Alina și Daniela vor să formeze croitorese și să le asigure un loc de muncă. Au mai încercat, dar lucrurile nu au ieșit cum se așteptau, mi-a mărturisit Daniela.
Cu cazurile sociale este greu, pentru că, în general, sunt persoane care nu au mai avut un job sau au avut unul, dar, din diverse motive, au întrerupt și nu mai au acea obișnuință și comportament responsabil de a se ține de un program, de a duce un lucru până la capăt, de a veni la o oră stabilită etc.
Totuși, Daniela promite că nu se vor da bătute. „Să lucrăm cu cazuri sociale face parte din misiunea noastră. Dar, în același timp, trebuie și execuția să fie foarte bună, iar calitatea – în regulă.”
Datorită scopului, afacerea lor are numeroși susținători.
Surplusul Yard Sale, REDU și Free Market, valorificat social
Deși Yard Sale, REDU și Free Market nu au fost gândite special cu un scop social, inițiatoarele lor au întreprins și acțiuni caritabile.
Simina Guga, creatoarea Free Market, s-a inspirat din colectele de haine pe care le organizează pentru beneficiarii Asociației Conect. În plus, hainele rămase în urma schimbului gratuit de haine de la Free Market sunt la rândul lor donate.
Şi Gabi Urdă încurajează participantele la Yard Sale să doneze hainele nevândute. Apoi, le predă către asociații precum Samusocial sau Direcția de Asistență Socială a Sectorului 6. De asemenea, organizează din când în când colecte speciale pentru cazuri sociale și primește la Yard Sale și ONG-uri care folosesc profitul obținut în scop caritabil.
Similar procedează și. În atelierul lor vestimentar, nu toate hainele obținute sunt și transformate. Echipa selectează întâi articolele care pot fi purtate, fără a avea nevoie de ajustări. Pe acestea le donează persoanelor defavorizate, prin intermediul unor organizații umanitare sau în cadrul unor bazaruri solidare pe care le organizează periodic.
Spiritul civic al inițiatoarelor depășește însă zona caritabilă. Acestea se implică deopotrivă în proiecte de educare a consumatorilor, despre care vom afla într-un material viitor.