De sărbători, dăruiți experiențe, nu lucruri. Astfel, veți întări relațiile cu cei care le primesc și veți evita să aveți un impact negativ asupra mediului înconjurător. Recomandarea vine din partea cercetătorilor și se bazează pe studii.
Anul acesta, consumatorii vor cheltui 60% dintre banii alocați pentru cadourile de sărbători pe haine, jucării și electronice. Doar 27% dintre aceștia plănuiesc să ofere în dar experiențe, precum bilete la un concert sau mese la restaurant. Estimările aparțin cercetătorilor de la compania Deloitte SUA, însă cel mai probabil tendința este valabilă la nivel global.
Așadar, tindem să cumpărăm lucruri de care, cel mai probabil, cel care le primește nu are nevoie. Mai multe studii arată însă că oamenii apreziază mai mult cadourile care presupun parcurgerea unei experiențe, întrucât acestea le rămân întipărite în minte și îi fac mai fericiți.
Care sunt explicațiile cercetătorilor
În cadrul unei cercetări efectuate anul trecut, participanții au primit 15 dolari pentru a cumpără un cadou pentru un prieten. Se pare că cei care au primit daruri nemateriale (bilete la film, abonamente la cursuri de dans etc.) au declarat că se simt mai apropiați de persoana de la care le-au primit decât cei care au primit lucruri.
Cassie Mogilner Holmes, unul dintre autorii studiului, a oferit și o explicație:
Cadourile experiențiale provoacă o mai mare emoție decât cele materiale și intensitatea emoției este cea care ne face să ne simțim mai apropiați de cel de la care l-am primit.
La aceeași concluzie au ajuns și trei cercetători de la Universitatea Cornell. Într-o cercetare realizată tot anul trecut, aceștia au întrebat 1200 de respondenți când se simt mai recunoscători, atunci când achiziționează experiențe sau atunci când cumpără lucruri materiale, precum haine sau electronice. Majoritatea au ales prima variantă.
Thomas Gilovich, unul dintre cercetători, a remarcat faptul că recunoștința este mai degrabă legată de fericire și de coeziunea socială. Colegul său, Amit Kumar, a adăugat:
Unul dintre motivele pentru care oamenii cumpără cadouri este acela de a se conecta cu persoanele cărora le oferă. Cred că este mai logic, așadar, ca acele cadouri să faciliteze conexiunea și nu să o inhibe. Să cheltui pe a face ceva decât pe a avea ceva poate întări mai degrabă relația.
Impactul asupra mediului, de luat în seamă
Pe lângă impactul pozitiv asupra relației, cadourile de tip experiență au și un impact mai redus asupra mediului. Potrivit unui articol publicat pe blogul Harvard, cheltuim miliarde de dolari pe cadouri în preajma sărbătorilor. Peste jumătate dintre aceste cadouri sunt considerate inutile de cei care le primesc, însă nu mulți le returnează. Inevitabil, acestea ajung mai devreme sau mai târziu la gunoi.
Așadar, dacă doriți să vă reduceți impactul asupra mediului de sărbători și să întăriți relațiile cu cei dragi, încercați să le dăruiți experiențe. Internetul este plin de idei dintre care puteți alege. Iată doar câteva: bilete la escape room, abonamente la muzee sau la centre culturale, bilete la evenimente culturale (orchestra, teatru, cinema, dans, concerte), abonamente la sală sau pentru practicarea unor sporturi, cine la restaurant sau chiar cine sau prjituri gătite de voi etc. Iar pentru cei care doresc să adauge o latură social cadoului, se poate opta pentru o donație către o organizație caritabilă.