Rețeaua Orașelor și Regiunilor Europene pentru Soluții Inovatoare în Transport – POLIS a solicitat autorităţilor europene mai mult sprijin pentru a integra mobilitatea urbană durabilă în strategia de ieșire din carantină a Europei.
Scrisoarea, semnată de 12 organizații, autorități și operatori de transport public, asociații de afaceri, autorități locale și regionale europene și ONG-uri, subliniază necesitatea de a sprijini mobilitatea urbană pentru a răspunde acestei crize, dar și de a valorifica oportunitățile pentru o mobilitate urbană sustenabilă.
Scrisoarea a fost trimisă vicepreședintelui executiv Frans Timmermans și comisarului de transport, Adina Vălean, pentru a solicita un răspuns mai puternic din partea Comisiei Europene care să asigure că mobilitatea urbană durabilă și sigură este o componentă cheie a strategiei Europei de ieșire din criza provocată de COVID-19.
Potrivit POLIS, este necesară o strategie la nivel european în materie de mobilitate urbană pentru a realiza un ghid unitar de măsuri cheie pentru:
- Accelerarea schimbării către o mobilitate urbană durabilă, sigură și integrată
- Încurajarea creșterii și competitivității tehnologiei ecologice pentru transport
- Încurajarea punerii în aplicare a sistemelor durabile de logistică de transport marfă în zonele urbane
- Prevenirea intereselor înrădăcinate și nesustenabile care să beneficieze de pe urma inerției și a prețurilor scăzute din punct de vedere istoric ale petrolului pentru a deraia sau amâna progresul implementării Pactului Verde European
- Sprijinirea autoritățile locale și regionale, regiilor de transport public, afacerilor din domeniul ciclismului și asociațiilor de mers pe jos și ciclism pentru a face față provocărilor și a profita de oportunitățile aduse de această criză.
Atenţia autorităţilor trebuie să fie orientată către domenii cheie ale mobilității urbane, inclusiv transportul public, mersul pe jos şi cu bicicleta, astfel:
Transportul public
Este necesar un sprijin urgent pentru transportul public pentru a se asigura că sectorul poate:
- Să se recupereze după scăderea bruscă a veniturilor și pierderea capacității și să se asigure că pierderile suferite pentru păstrarea siguranței publice nu provoacă daune ireparabile sănătății sale financiare
- Să revină treptat la nivelurile anterioare ale serviciilor, asigurând în același timp condiții de sănătate și siguranță și să facilieze creșterea capacității de transport integrat multimodal durabilă și sigur
- Să reia investițiile în sustenabilitate, în conformitate cu directivele europene, urmărind să facă tranziția la decarbonizare și flote mai curate pentru a reduce emisiile, dar și pentru a menține competitivă industria de vehicule ecologice.
Mersul pe jos şi pe bicicletă
Potrivit sursei citate, această criză a adus o oportunitate unică de a remodela mobilitatea urbană în Europa. În mijlocul unei crize dramatice, a fost creat un impuls incredibil pentru comportamentele care încurajează mobilitatea durabilă și pentru ca măsurile temporare să devină permanente. Aşasadar, pentru a profita la maximum de această oportunitate unică:
- Trebuie să încurajăm inițiativele temporare să ofere mai mult spațiu rutier pietonilor și bicicliștilor, care sunt în prezent sunt puse în aplicare în toată Europa, pentru a fi multiplicate și perpetuate
- Schemele de subvenționare a achiziţiilor de bicicletelor electrice, care au fost puse în aplicare cu mare succes în țări precum Franța sau Suedia, ar trebui să fie generalizate pentru întreaga UE, făcând ciclismul mai atractiv pentru grupurile mari de populație și dând un impuls industriei europene a ciclismului
- Sectorul ciclismului a propus înfiinţarea unui fond UE de acces la biciclete electrice. Acest fond ar accelera adoptarea bicicletei electrice în țările în care există bariere de piață pentru utilizarea acestora. Accesul va fi accelerat printr-un mix de stimulente de achiziție, flote comune și livrarea de biciclete pentru firmele mici. Fondul propus esteăn valoare de de 5,4 miliarde de euro pentru a accelera accesul în 22 de țări UE
Scrisoarea poate fi citită integral AICI.
Din POLIS fac parte majoritatea oraşelor europene, iar din România doar Aradul este membru al acestei reţele.
Cele 12 organizaţii care au semnat scrisoarea sunt: Reţeua POLIS; UITP, ICLEI, Autoritățile europene de transport metropolitan, Federația Europeană a Ciclistilor, Federația Europeană a Pasagerilor, Industriile de Ciclism Europa,
Federația Internațională a Pietonilor, Confederația industriei europene a bicicletelor, Fundația Walk21, Federația Europeană a Victimelor Traficului Rutier, Transport și Mediu.