Multe școli la nivel mondial au înțeles importanța apropierii elevilor și studenților de natură, așa că fac demersuri in acest sens. Astfel s-a creat trendul de școli verzi, care înseamnă, printre altele, amenajarea grădinilor și a spațiilor verzi în curtea școlii.
În Singapore, de exemplu, a fost introdus în 2014 programul Greening Schools for Biodiversity de care au beneficiat 63 de școli. Programul a fost gândit pentru că oamenii care trăiesc în zonele urbane au din ce în ce mai puține oportunități de a intra în contact cu habitate naturale.
„Elevii petrec mult timp la școală și aceasta este o șansă de a învăța despre biodiversitatea din Singapore. Când văd și se bucură de păsări, fluturi și plante în fiecare zi, ajung interesați de biodiversitate și încep să își dorească să facă mai mult”, spune Linda Goh, director la NParks’ National Biodiversity Centre, cel care oferă programul.
Și părinții sunt la fel de încântați de activitățile „verzi” de la școală: „Au venit acasă și mi-au povestit că pomii fructiferi din livadă au trebuit să fie acoperiți ca păsările să nu mănânce fructele. În sfârșit au înțeles că fructele cresc în copaci, și nu în supermarket”, a spus Satpal Gill, mama unor băieți gemeni de 8 ani, pentru StraitsTimes.
În România, 75 de clase de gimnaziu din peste 40 de școli din București, Brașov, Călărași, Maramureș, Mehedinți, Suceava și Ilfov au urmat în anul școlar 2015 – 2016 opționalul „Eco educație pentru Școli verzi”.
Acest curs a presupus o abordare educațională bazată pe utilizarea învățării experiențiale, care presupune transmiterea de cunoștințe și formarea de abilități și atitudini prin activități practice, interactive și prin participarea la realizarea unor proiecte colective care să genereze schimbări la nivel de individ, școală și comunitate. Au fost folosite metode moderne de educație precum manualele digitale și activitățile în aer liber pentru a transforma elevii în cetățeni activi și responsabili.
În București, școala Ferdinand a primit medalia de aur la Concursul de proiecte firSTep pentru grădina din curte, de care au grijă elevii, îndrumați de Ionuț Bădică, de la Asociația România în Tranziție. „Ferdinand” a fost singura școală din sistemul public invitată și premiată.
Pe un teren de până în 1000 de metri pătrați, elevii cultivă fructe, legume și planta aromatice, în timp ce respectă regulile permaculturii. Soiurile cultivate sunt dintre românești, naturale, iar semințele au fost furnizate de unul dintre voluntari, de la propria bancă de semințe.
Beneficiile pe care le au elevii care învață în școli verzi
Inițiativele la nivel mondial promovează crearea grădinilor la școală, dar și transformarea spațiilor de joacă din curtea școlii în unele verzi. Acestea din urmă au beneficii sociale, fizice și intelectuale asupra copiilor și le dezvoltă curiozitatea, imaginația, spiritul de echipă și cel de aventură.
- Contactul cu pământul și cu verdeața ajută la menținerea unei viziuni realiste asupra lumii, în era tehnologiei.
- Copacii din curtea școlii oferă umbră pentru orele susținute afară, protejează elevii de arsuri, previn fenomenul de efect de seră și scad costurile de răcire a școlii pe timp de vară.
- Reciclarea în cadrul școlii scade amprenta de dioxid de carbon asupra zonei.
- Mai multe studii au arătat, de-a lungul timpului, că elevii învață mult mai bine atunci când testează și experimentează.
- Atunci când curtea școlii este verde, plină de copaci și de arbuști, jocurile sunt mult mai dinamice și mai variate, plictiseala apare mult mai greu, iar problemele disciplinare, cum ar fi bullying, sunt mult mai rare.
- Școlile verzi fac copiii să fie mult mai activi, ceea ce previne obezitatea, să fie mai atenți la alimentele pe care le consumă (prin activități de grădinărit) și să fie și mai relaxați. Desigur, și profesorii se bucură de aceleași beneficii.