Regiunea Sighisoara-Tarnava Mare, declarata sit Natura 2000, isi pastreaza aproape neatinse pajistile bogate in flori salbatice si fluturi, padurile de foioase, in care sunt dosite cuiburi de trufe, ori fanetele din care se infrupta oile turcane.
Satele Viscri, Saschiz si Biertan, 3 dintre cele 7 asezari sasesti cu biserici fortificate din Transilvania, aflate in patrimoniul UNESCO, fac parte dintre perlele acestei regiuni delimitate, de catre Fundatia ADEPT Transilvania, strict din punctul de vedere al biodiversitatii.
Sighisoara -Tarnava Mare insumeaza aproximativ 85.000 de hectare si include sate si comune din judetele Brasov, Mures si Sibiu.
De aceste locuri arhaice, adapostite de Carpati, s-au indragostit, pe rand, un milionar englez, un diplomat de cariera, jurnalisti straini, turisti veniti de la mii de kilometri si chiar un print. Iar Orange Romania si Fundatia ADEPT Transilvania, le ocrotesc de peste 7 ani printr-un proiect dedicat conservarii biodiversitatii si dezvoltarii comunitatilor rurale.
Investitii de peste 1 milion de euro
Suma investita de compania de telefonie mobila, in acest proiect, se ridica, pana in prezent, la 1.250.000 de euro, micii producatori din aria protejata fiind ajutati sa-si desfasoare activitatile economice traditionale in deplina comuniune cu natura.
Este o traditie deja ca sefii Orange Romania sa ia la pas, alaturi de baietii scoliti de la ADEPT, imprejurimile Viscriului, sa urce la stana ori sa guste din dulceturile si ceaiul Rozaliei Anghel, chiar in casa ei, aflata in satul brasovean, Crit.
CEO-ul Orange Romania, fascinat de Transilvania
Jean Francois Fallacher, actualul CEO al Orange Romania, a tinut sa vada in aceasta toamna, cu ochii lui, satul Viscri, sa viziteze biserica medievala fortificata ori sa incerce pista de biciclete de la Crit.
A gustat, de asemenea, din urda proaspata, pregatita la stana baciului Stelica, care pastoreste peste 1.000 de oi, si a vizitat centrul de prelucrare a legumelor si fructelor din Saschiz, mai curat ca o farmacie.
“Sunt de aproape 1 an si jumatate in Romania si am vazut multe locuri pitoresti, dar Viscri m-a fascinat prin peisaje, prin casele sale vechi de sute de ani, cat si prin obiceiurile pe care le pastreaza nealterate. Sunt incantat, de asemenea, de ceea ce ADEPT a reusit sa faca in aceasta zona si pot spune, si in acest context, ca responsabilitatea corporativa sta la baza strategiei de afaceri a companiei Orange”, a spus seful Orange Romania, inginer de formatie, care a studiat stiinte, matematici si apoi si-a continuat studiile in telecomunicatii la Ecole Polytechnique si Ecole Nationale Superieure des Telecommunications din Paris.
ADEPT, sprijinita, in continuare, prin Fundatia Orange
CEO-ul Orange Romania a tinut sa sublinieze ca proiectele de filantropie corporativa vor fi preluate, de acum inainte, de Fundatia Orange, constituita in urma cu 1 luna. Fundatia va desfasura mai multe activitati axate pe educatie, cultura sau sanatate. Sandra Pralong va fi presedintele Fundatiei de filantropie corporativa Orange, iar Amalia Fodor va coordona activitatea si proiectele.
“Proiectele ADEPT vor fi finantate de-acum direct prin Fundatia Orange. Avem insa si alte proiecte de filantropie corporativa, dedicate copiilor cu deficiente de vedere si auz ori activitatilor educationale”, a explicat Amalia Fodor, coordonator Fundatia Orange.
"Departamentul de CSR, din cadrul companiei, isi va derula insa, in continuare, propriile-i proiecte si va avea ca prioritati implicarea in comunitate prin programe de educatie pentru studenti si voluntariat, marketing responsabil, reducerea imapctului asupra mediului si protectia copilului", a subliniat Alina Pavel, CSR Officer Orange Romania.
95.000 euro, in centrul de legume si fructe din Saschiz
Membrii ADEPT Transilvania au cucerit inimile si banii celor de la Orange in urma cu 7 ani, cand intentionau sa includa regiunea Sighisoara-Tarnava Mare in Natura 2000, ceea ce au si reusit.
Daruirea si implicarea lor permanenta in protejarea pajistilor uscate cu inalta valoare naturala din Transilvania, in instruirea fermierilor, cat si in crearea unor conditii moderne de procesare a legumelor si fructelor i-au determinat pe cei de la Orange sa le fie, in continuare, alaturi.
“La Saschiz, judetul Mures, am infiintat un centru de prelucrare a fructelor si legumelor, iar investitia, finantata 50% de Orange, se ridica la 95.000 euro. Am reusit, de asemenea, sa achizitionam si 2 cositoare Bleimer cu ajutorul carora fermierii pot curata pajistile, deoarece o pajiste mai curata inseamna iarba mai buna, mai putine rani provocate animalelor si o imbunatatirea calitatii laptelui. Orange ramane pentru noi, in continuare, un partener strategic”, spune Cristi Gherghiceanu, director ADEPT.
Gemurile Rozaliei din Crit, celebre in lume
Rozalia Anghel, din satul Crit, judetul Brasov a devenit celebra in toata lumea, datorita borcanelor sale cu dulceturi si zacusca. Afacerea Rozaliei a pornit de la o discutie pe care a avut-o in urma cu cativa ani cu cei de la ADEPT, care i-au propus sa-i promoveze produsele.
“Am plecat de la ideea ca pentru conservarea biodivesitatii din zona, este nevoie, in primul rand, de stimularea financiara a localnicilor. Si, asa, ne-am gandit sa promovam in cadrul targurilor Slow Food produse ce au un cu grad de perisabilitate mic, care ar putea sa aduca un castig locuitorilor”, mai spune directorul ADEPT.
Cei de la ADEPT le-au explicat oamenilor din zona beneficiile inceperii unei asemenea afaceri, mai ales ca gemurile se fac, in special, din fructe de padure, fara conservanti si cu zahar putin.
1.000 de borcane umplute cu bunatati, in doar 10 ore
Aceeasi idee a stat si la baza realizarii centrului de prepararea a legumelor si fructelor din Saschiz, dotat cu aparatura de ultima generatie, in valoare de 22.000 euro, si care respecta intocmai normele europene de productie si igiena.
Localnicii vin aici, pentru o suma modica, ce acopera in principal consumul de electricitate, si pot, in 10 ore, sa umple 1.000 de borcane cu gemuri sau zacusca, datorita utilajelor deosebit de performante.
ADEPT a primit consiliere pentru realizarea acestui centru din partea mai multor experti, printre care se numara si un englez.
Pista pentru biciclete, in inima padurii
Fundatia a reusit sa amenajeze si o pista pentru biciclete, ce masoara 8 kilometri si leaga satele Crit si Mesendorf, din zona Viscri.
“Pista a costat 12.000 de euro si a fost facuta din fonduri norvegiene. Banii au fost folositi insa numai pentru materiale. Fundatia, impreuna cu voluntari, inclusiv de la Orange, s-a ocupat de construirea intregului traseu de-a lungul caruia au fost amenajate zone de popas si amplasate panouri cu detalii despre flora, fauna si obiceiurile locului. Pista a fost gata in 5 saptamani”, a explicat Cornel Stanciu, responsabil Dezvoltare Turism, ADEPT.
Membrii fundatiei intentioneaza sa extinda cat mai curand pista de biciclete, deoarece s-a dovedit un real succes. Din mai 2011 si pana in prezent, traseul care strabate o padure, o poiana si o livada a fost parcurs de peste 3.000 de ciclisti.
Printul Charles, cucerit de sasi
Este de notorietate deja faptul ca Printul Charles al Marii Britanii este indragostit de Transilvania. Zona Viscri a devenit celebra mai ales dupa ce Printul a cumparat, in Viscri, casa de la numarul 163, construita in 1758, in care a si dormit 2 nopti.
Printului Charles a participat si la inaugurarea centrului de prelucrare a legumelor si fructelor din Saschiz. Iar, in 2011, echipa ADEPT i-a prezentat Altetei Sale Regale cositoarea Bleimer la o intalnire cu primarii si fermierii din zona Tarnava Mare.
De Viscri si de imprejurimile sale s-a indragostit, cu multi ani in urma, englezul Nat Page, fost prim-secretar al Ambasadei Marii Britanii in Romania, care, alaturi de Cristi Ghergiceanu, a fondat, in 2004, ADEPT. Nat vine frecvent pe aceste meleaguri si da, in continuare, o mana de ajutor localnicilor pentru refacerea satelor sasesti.
Charlie Ottley filmeaza din nou in Transilvania
Iar Paul Lister, fondatorul organizatiei European Nature Trust, si jurnalistul britaniv, Charlie Ottley, realizatori ai deja celebrului “Wild Carpathia" nu mai au probabil nevoie de nicio prezentare, documentarul lor fiind poate cea mai buna promovare facuta Romaniei peste hotare. Si ei s-au aflat pret de cateva zile la Viscri pentru un nou documentar despre Transilvania.
L-am intrebat pe Charlie Ottley de ce in “Wild Carpathia” nu au fost nici macar amintite autoritatile romane responsabile de promovarea zonelor turistice din Romania. Iar reactia sa a fost cea a unui om dezamagit, care a constatat ca, din pacate, la nivel guvernamental, exista dezinteres pentru promovarea acestor locuri care pe el l-au fascinat.
“Sunt, la fel ca si Printul Charles, fascinat de aceste locuri, mai ales ca, in film, se poate vedea contrastul uimitor dintre ceea ce poti vedea in Romania in comparatie cu Scotia, unde sunt zone aride, fara copaci. Acest documentar mi se pare cea mai buna promovare facuta pana acum acestor locuri arhaice, unele neatinse de mana omului. O promovare mai buna chiar decat toate incercarile facute pana in prezent de autoritatile romane”, a subliniat Charlie Ottley.