Cele două luni de izolare și situația încă fragilă în ceea ce privește pericolul de infectare cu virusul Covid-19 își vor pune amprenta asupra comportamentului de consum al românilor, aceștia fiind tentați să aleagă mai multe activități în aer liber și vacanţe în interiorul ţării, potrivit unui studiu realizat de compania de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox și compania de cercetare MKOR Consulting.
Odată cu ridicarea restricțiilor, proces ce are loc treptat, începând cu 15 mai, principalele activități pe care românii își doresc să le facă mai des sunt plimbările în parc (32%), petrecerea vacanţelor în România (26%) și activitățile sportive în aer liber (25%), urmate de participarea la evenimente culturale (17%), antrenamente la sala de fitness (15%) și vizite la locurile de joacă pentru copii (14%).
Românii preferă să evite mall-urile, cel puțin pe termen scurt
La polul opus, principalele activități care vor fi realizate mai rar sunt legate de ieșitul la masă în mall (53%), călătoriile în străinătate (45%) și mersul la cinematograf (45%), reiese dintr-un sondaj realizat pe un număr de 600 de respondenţi din toate județele ţării.
Sondajul a fost realizat în perioada 14 – 18 mai, cele mai multe răspunsuri provenind de la persoane din București – Ilfov (45%), Prahova (7%), Constanţa (4%), Cluj, Iași, Timiș, Brașov și Galați (cate 3%).
Studiul a arătat că, în prezent, există o reticenţă faţă de comerţul fizic, fapt ce conduce către concluzia că numărul de vizitatori ai centrelor comerciale va scădea, dar este de aşteptat „o creştere a numărului de produse şi implicit a bonului mediu de consum la fiecare vizită de cumpărături”.
Deşi românii sunt mari consumatori de centre comerciale, 30% dintre respondenţi declarând că obișnuiau să meargă cel puțin o dată pe săptămână la mall pentru a lua masa, în timp ce 18% vizitau mallurile cel puțin o dată pe săptămână pentru cumpărături de articole vestimentare, comportamentul lor se va schimba cel puțin pe termen scurt, atât pe fondul tendinței de a evita spaţiile aglomerate, cât și ca urmare a constrângerilor de natură economică. În plus, perioada petrecută în izolare a crescut ponderea consumatorilor familiarizați cu comerțul online, iar retailerii din aceasta categorie vor caută să își mențină clienții și cota de piață.
Achizițiile de produse electronice și electrocasnice și cele de articole pentru casă și grădină sunt mai „protejate”, în condițiile în care consumatorii caută să își upgradeze device-urile pentru a rămâne conectați și a avea opțiuni pentru petrecerea timpului liber indoor, dar și să își îmbunătățească gradul de confort din propriile locuințe, în cazul impunerii unor noi restricții de deplasare.
Magazinele considerate neesențiale din cadrul centrelor comerciale din România și-au suspendat activitatea la finalul lunii martie, proces ce a afectat peste 9.000 de unități comerciale. Începând cu 1 iunie, magazinele situate în centre comerciale cu o suprafață mai mică de 15.000 de metri pătrați, precum și cele cu acces direct din exterior, și-au reluat activitatea, iar din 15 iunie a fost anunțată redeschiderea magazinelor din proiectele de peste 15.000 de metri pătrați, activitatea restaurantelor și a locurilor de joaca urmând a fi în continuare restrictionata.