Prima finantare europeana din fonduri structurale din judetul Tulcea a iscat un scandal imens intre administratia locala si ecologisti.
Consiliul Judetean Tulcea a accesat 24 milioane de euro de la Uniunea Europeana pentru modernizarea a 50 de kilometri de drum judetean care leaga municipiul Tulcea de zona turistica Mahmudia-Murighiol-Dunavatul de Jos din Delta Dunarii.
Dupa semnarea contractului de finantare a investitiei, Romulus stiuca, directorul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare Delta Dunarii, a dezvaluit ca proiectul nu poate fi materializat pentru ca nu se respecta legislatia europeana privind protectia ariilor ecologice.
"Nu s-a realizat un studiu de impact ecologic privind aceasta investitie amplasata la doi pasi de Delta. Se vor realiza lucrari cu utilaje grele, vor fi efectuate decopertari in imediata vecinatate a Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii si a altor situri Natura 2000, dar nu s-a cuantificat efectul acestor lucrari asupra faunei si florei salbatice puse sub protectie ecologica, cum prevede legislatia de mediu. Nerespectarea procedurilor legale privind emiterea autorizatiei de mediu poate bloca derularea acestui proiect. Daca UE stia de aceasta ilegalitate, nu ar fi acceptat finantarea", a declarat directorul stiuca. De cealalta parte, Octavian Motoc, director in cadrul Consiliului Judetean Tulcea si manager al acestui proiect, sustine insa ca "s-au respectat toate procedurile europene si romanesti la promovarea acestei finantari, iar lucrarile pot incepe imediat dupa organizarea licitatiei de desemnare a constructorului".
Potrivit acestuia, "exista avize de la toate institutiile abilitate, inclusiv de la Administratia Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii (ARBDD), pentru modernizarea acestui drum".
Grigore Baboianu, director executiv al ARBDD, a recunoscut, la randul sau, ca institutia care administreaza Delta Dunarii a avizat favorabil realizarea acestei investitii fara a efectua un studiu de impact.
"Am emis avizul de mediu fara sa existe un studiu de impact, pentru ca nu consideram ca modernizarea unui drum existent va afecta fauna si flora din rezervatie", a precizat Baboianu. Ecologistii insa il contrazic pe directorul ARBDD.
Habitate in pericol
Ecologistii spun ca lucrarile de anvergura ce se vor realiza la numai cateva sute de metri de ariile ecologice protejate vor afecta serios habitatele din Delta. Conform proiectului va fi realizat un nou terasament la respectivul drum si se vor construi sapte poduri. Dupa modernizarea acestei sosele se asteapta o dezvoltare spectaculoasa a turismului pe malul bratului Sf. Gheorghe al Dunarii, ceea ce presupune o agresiune semnificativa, pe termen lung, asupra zonelor ecologice aflate sub protectie.