Tranziția către mobilitatea electrică reprezintă o oportunitate esențială pentru companiile de ridesharing de a contribui la reducerea poluării. Potrivit companiei de mobilitate urbană Blue, acest model poate funcționa chiar și într-o piață competitivă cu provocări majore: e-ridesharingul va deveni o parte esențială a transportului urban.
Industria transportului se află la o răscruce de drumuri, confruntându-se cu provocări din ce în ce mai mari legate de poluare și congestionare.
România este unul dintre statele europene care nu și-au atins țintele de reducere a poluării aerului, printre statele membre cu cele mai grave încălcări și cele mai multe proceduri de infringement pentru implementarea măsurilor de îmbunătățire a calității aerului.
Emisiile de gaze cu efect de seră din transportul rutier contribuie semnificativ la schimbările climatice și la deteriorarea calității aerului, în special în marile orașe.
În acest context, apariția serviciilor de ridesharing cu mașini electrice devine o soluție viabilă și din ce în ce mai populară pentru a naviga consecințele de mediu, sănătate, politice, și financiare ale poluării.
Conform datelor Agenției Europene de Mediu, transportul este responsabil pentru aproximativ 25% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din Europa, iar mașinile pe combustie internă rămân principalii contribuitori.
În plus, Uniunea Europeană și-a propus să atingă neutralitatea climatică până în 2050 și va fi necesară reducerea cu 90% a gazelor cu efect de seră față de nivelul din 1990.
O soluție pentru reducerea acestui impact este adoptarea pe scară largă a vehiculelor electrice, care nu produc emisii directe de carbon și pot contribui la diminuarea amprentei industriei de transport.
În acest context, companiile de ridesharing au început să dezvolte flote electrice, oferind un model de mobilitate urbană mai sustenabil.
Ridesharingul electric: o nișă cu potențial
Andrei Stancu, managing partner Blue, companie de mobilitate urbană de ridesharing de la noi din țară, explică faptul că ideea unei flote electrice a venit ca răspuns la creșterea pieței de ridesharing, dar și la nemulțumirile legate de calitatea serviciilor și de impactul asupra mediului.
„Piața de ridesharing a crescut foarte mult, dar cu mașini vechi și poluante, care nu asigură nici confort sporit pasagerilor. Așa că ne-am gândit că există o nișă pe care putem să facem un refresh, din punct de vedere al calității serviciului și al sustenabilității. Viitorul în orașe ar trebui să fie electric, pentru a respira un aer mai curat”, spune Stancu.
Acesta adaugă că serviciul de ridesharing electric adresează o responsabilitate socială importantă: reducerea numărului de mașini poluante din orașe.
„O mașină de ride sharing ține acasă aproximativ 7 mașini. Ideea este să înlocuim 7 mașini poluante cu una electrică.”
Odată ce mașinile electrice devin parte integrantă din flotele de transport urban, efectele asupra mediului sunt notabile. Stancu subliniază că fiecare mașină electrică din flota Blue contribuie semnificativ la reducerea emisiilor de dioxid de carbon:
„O mașină, în regimul ăsta, face undeva, în medie vreo 60.000 de kilometri pe an. Dacă am lua o mașină pe combustie, diesel să zicem, la emisii de 135g/km, practic cu o mașină electrică reușești să salvezi undeva la 8 tone/an. Noi avem 200 de mașini, și dacă înmulțești cu 200, ajungi undeva la 1.600 de tone de dioxid de carbon pe care nu le mai elimini în atmosferă, pe an, doar dintr-o flotă de 200 de mașini. Dacă ne raportăm la piața din București de transport alternativ, plus taxi, probabil că sunt în jur de 30.000 de mașini, și-atunci putem să vedem care ar fi impactul unei tranziții către electrice, cel puțin pe zona asta de transport, fie taxi, fie alternativ. Ar fi destul de consistent în zona de emisii”, descrie Stancu.
Provocările Infrastructurii de Încărcare
Deși adoptarea mașinilor electrice vine cu numeroase avantaje, există și provocări semnificative, una dintre cele mai mari fiind infrastructura de încărcare.
Principala provocare este că nu există unul sau mai multe hub-uri foarte mari, unde să nu ai riscul ca stația să fie ocupată, și atunci riști să pierzi timp.
„Noi am lăsat încărcarea în sarcina șoferilor. Fiecare șofer are libertatea să încarce unde dorește, nu există un sistem centralizat unde șoferul trebuie să încarce la o anumită stație. Din feedback-ul lor, provocările sunt în zona aceasta – ar prefera să existe stații mai mari, mai multe hub-uri de încărcare, să poată încărca repede. Pentru ei timpul contează foarte mult. O persoană fizică se duce la mall și, cât își face cumpărăturile sau vizitează, își încarcă mașina. El, practic, își alocă din timpul lui pentru asta și nu ar fi foarte eficient să aștepte 2 ore ca să se elibereze o stație”, spune Stancu.
În viitor, dezvoltarea unei rețele de încărcare rapide și eficiente va fi esențială pentru creșterea acestui sector. Stancu subliniază că „cererea pentru vehicule electrice va duce inevitabil la creșterea infrastructurii de încărcare.”
Totodată, acesta mai spune că utilizarea benzii pentru transportul public ar putea încuraja utilizatorii de ridesharing cu mașini electrice să folosească serviciul mai des. Schimbarea legislației pe zona de acces pe benzile de autobuz, care să fie inclusiv pentru mașinile de transport alternativ cu motor electric, ar putea fi un pas important către tranziția mai rapidă la transportul alternativ sustenabil, sugereaza partenerul Blue.
„În momentul de față, aceste benzi sunt utilizate doar de taxiuri și, probabil că dacă s-ar crea această facilitate care nu are costuri, ar încuraja oamenii care folosesc aplicațiile de transport alternativ să meargă către serviciile care operează cu mașini electrice. Ajungi mai repede la destinație cu o mașină care nu poluează”, adaugă acesta.
O afacere pe termen lung
Deși piața de ridesharing electric este încă la început, Blue a înregistrat o creștere rapidă, având 160.000 de utilizatori în doar 10 luni de la lansare.
În ceea ce privește evoluția pieței, Andrei Stancu este optimist și consideră că următorii 5 ani vor aduce o tranziție semnificativă către vehicule electrice, în special în transportul urban.
„Va fi inevitabil ca serviciile de transport, fie că vorbim de taxiuri sau ridesharing, să fie primele care fac tranziția către electric, mai degrabă decât mașinile personale”, afirmă el.
Întrebat de Green Report cum vede evoluția pieței de ridesharing cu motor electric în următorii 5 ani, Andrei Stancu este de părere că sunt mai mulți factori care pot stagna sau progresa evoluția nișei.
Printe factorii amintiți este și implementarea unei strategii la nivel de primării, implementarea normelor europene, dar reprezentantul Blue crede că, în următorii 5 ani, se va face tranziția către mașini electrice, cel puțin în zonele acestea unde vorbim de transport, fie că vorbim despre transport public, fie că vorbim de taxi/transport alternativ.
„Va fi inevitabil să fie primul serviciu accesat pentru a face tranziția către electric, mai degrabă decât mașinile adresate populației sau mașinile proprietate personală, care nu sunt într-un serviciu public/privat, dar adresat comunității. Logic ar fi ca zona aceasta să fie prima care face tranziția către verde”, spune Stancu.
Cu toate acestea, Blue se confruntă cu provocări legate de costuri, în special din cauza prețului ridicat de achiziție al vehiculelor electrice, care poate ajunge la peste 50.000 de euro per unitate:
„Cu toate că mentenanța este mai ieftină, investiția inițială este considerabilă, dar ne bazăm pe faptul că mașinile sunt utilizate intens, iar prețul per utilizator devine astfel foarte competitiv.”
În ceea ce privește extinderea, Blue are planuri ambițioase pentru viitor, cu obiectivul de a adăuga încă 300 de mașini electrice în flota sa în cursul anului următor și de a-și extinde serviciile în orașe precum Cluj-Napoca și Brașov.
Pentru a menține creșterea, compania monitorizează îndeaproape câțiva indicatori cheie, inclusiv numărul de curse zilnice, cu obiectivul de a ajunge la 6.000 de comenzi pe zi.
De asemenea, compania estimează că anul acesta, primul an de activitate, va avea venituri între 2 și 3 milioane de euro – o cifră considerabilă pentru un serviciu de transport alternativ aflat încă în faza de dezvoltare.
Avantaje vs. dezavantaje
Referitor la avantajele competitive pe care Blue le are față de celelalte companii de pe piață, Andrei Stancu consideră că „principalul avantaj al nostru este calitatea serviciului. Pe de o parte, flota noastră de mașini electrice, pe de altă parte, șoferii. Avem niște module de training foarte avansate, urmărim feedback-ul clienților foarte de aproape, iar backgroundul nostru este să oferim servicii de calitate la nivelul grupului. Flota este nouă. Categoria noastră principală este pe mașini electrice Tesla.”
Referitor la dezavantaj, Stancu apreciază că dezavantajul Blue față de competitori este „că timpul de așteptare este un pic mai mare din cauza flotei mai reduse. Media de așteptare este de 6 minute între comandă și preluare. Nu poți avea o Tesla la fiecare colț de stradă. Orele de vârf sunt foarte dificil de acoperit, poate ajunge undeva la 15 minute timpul de preluare. Probabil chestiunea cu orele de vârf va fi ultimul segment pe care vom reuși să-l acoperim satisfăcător. În weekend totul funcționează foarte bine, sau în intervalele în care traficul este mai redus. De aceea am menționat necesitatea utilizării benzii de autobuz și de către serviciile de ridesharing electric.”
#electricridesharing #greenmobility #urbantransportrevolution #ridesharingromania #masinielectrice #transportsustenabil #mobilitateverde #