In cursa pentru constructia de masini hibride sau turbine eoliene, pentru a satisface cererea tot mai mare de tehnologii verzi, China are un avantaj net – detine cea mai mare rezerva de metale rare si domina productia la nivel mondial.
Turbinele eoliene, fabricate de al doilea mare producator din lume, Xinjiang Goldwind Science & Technology, sau masinile hibride, dezvoltate de constructorul chinez BYD, sunt printre cei mai mari consumatori de minerale rare, se arata intr-o ampla analiza realizata de Reuters. Potrivit analistilor, cererea de metale rare pe pietele mondiale a crescut spectaculos in ultimii ani, datorita dezvoltarii tehnologiilor verzi.
China isi protejeaza proprii producatori
Aceasta mica clasa de 17 elemente in tabloul lui Mendeleev este folosita si la fabricarea unei palete largi de dispozitive electronice, de la iPhone si pana la LCD-uri. Toate ”se bat” pe o productie anuala 120.000 de tone de metale rare, din care 97% este controlata de China.
”Rezervele de metale rare din China sunt ca petrolul din Orientul Mijlociu”, comenteaza un analist chinez, Min Li.
Cererea la nivel mondial este de asteptat sa depaseasca actuala productie cu 30.000 pana la 50.000 de tone pana in 2012, in cazul in care nu sunt descoperite noi zacaminte, arata oficiali ai companiei miniere de metale rare Arafura Resources.
China a redus exporturile de minerale rare incepand din 2005, argumentand ca acestea sunt necesare pentru productia interna de tehnologii curate si high-tech. Ieri, oficiali ai guvernului chinez au anuntat ca vor reduce cotele de export cu 40% in 2010, provocand protestele partenerilor de afaceri din strainatate.
”Restrictiile la export s-ar putea dovedi un avantaj pentru producatorii chinezi de turbine eoliene, datorita avantajului oferit de costuri, comenteaza un alt analist chinez, Keith Li. Potrivit acestuia, companiile verzi din China vor avea prioritate la achizitionarea metalelor rare fata de rivalii internationali, iar in acelasi timp vor avea costuri reduse datorita proximitatii zacamintelor.
Giganti mondiali vor deveni vulnerabili
Companiile cele mai vulnerabile la o posibila criza a metalelor rare la nivel mondial ar fi Toyota, producatorul masinii hibrid Prius, Nissan, constructorul masinii electrice Leaf, dar si General Motors – care si-a lansat recent autoturismul hibrid Chevy Volt. Constructia unei masini precum Prius necesita un kilogram de neodimium. Iar fiecare baterie a masinii foloseste intre 10 si 15 kilograme de lanthanum, alt metal rar.
Alte companii vulnerabile, de aceasta data din sectorul eolienelor, sunt Siemens AG and General Electric, care au investit masiv in ultimii ani in dezvoltarea turbinelor off-shore de mare capacitate.
Consumul intern de metale al Chinei suscita cel mai mare risc pentru rezervele mondiale. China detine o treime din rezervele mondiale, insa ”consuma” 60% din productia mondiala de metale rare, pentru fabricarea unei mari varietati de gadgeturi, echipamente medicale sau arme.