Primăria Sectorului 2 va cheltui un total de 114.769.965,85 lei (aproape 23 de milioane de euro) pentru proiectul privind îmbunătățirea gestionării deșeurilor pe patru fracții distincte, prin care și-a propus să trimită la reciclare 50% din fracția uscată până în 2024 și 40% din deșeurile municipale generate, până în 2025. Proiectul sună bine pe hârtie, însă istoricul românesc ne-a arătat că numai infrastructura nu este suficientă pentru atingerea țintelor de colectare și reciclare.
Proiectul intitulat „Infrastructură de Colectare Separată pentru Atingerea Obiectivelor de Reciclare a Deșeurilor din Sectorul 2, Municipiul București” este în prezent finanțat de Fondul de Coeziune prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM). Cu o durată de 22 de luni (1 martie 2022 – 31 decembrie 2023), acest proiect se concentrează pe optimizarea gestionării deșeurilor pentru a îndeplini noile cerințe legislative din domeniul mediului, după cum spune autoritatea locală.
Din suma de 114.769.965,85 lei, valoarea nerambursabilă reprezintă 98% din costul total al proiectului, în timp ce suma neeligibilă atinge 37.537.483,45 lei. Primăria Sectorului 2 contribuie cu 1.544.649,64 lei (2%) din total, adică puțin peste 300.000 de euro.
Potrivit Primăriei Sectorului 2, obiectivul principal al acestui proiect este de „a îmbunătăți calitatea vieții cetățenilor din Sectorul 2 și de a optimiza gestionarea deșeurilor pentru a se conforma noilor standarde legislative în domeniul mediului”.
Printre obiectivele specifice se numără creșterea gradului de pregătire pentru reutilizare și reciclare, cu ținte ambițioase:
- atingerea a 50% din cantitatea de deșeuri din hârtie, metal, plastic, sticlă și lemn din deșeurile menajere și deșeurile similare până în 2024,
- 40% din cantitatea totală de deșeuri municipale generate până în 2025.
Deșeurile vor fi cântărite
La fel ca în toate proiectele din domeniul deșeurilor de până acum, Primăria Sectorului 2 va începe prin a achiziționa echipamente. Primăria le numește „rezultatele acestui proiect”, chiar dacă rezultatele ar trebui mai degrabă măsurate în deșeurile colectate și reciclate, nu în achiziționarea de infrastructură. Printre echipamente vor exista și cântare astfel că se va ști cât aruncă fiecare cetățean sau fiecare firmă.
Echipamente de colectare separată şi transport pentru deşeuri reciclabile menajere, similar şi din pieţe, după cum urmează:
- Recipiente pentru colecatrea separată a deşeurilor reciclabile:
– pentru zona de blocuri: pubele de 240 litri, pe culori specifice fiecărei fracţii: 10.216 de bucăți;
– module colectare selectivă – 2.500 de bucăți.;
– pentru zona de case: pubele de 120 de litri: total 59.984 de bucăți;
2. Recipiente pentru colectarea separată a deşeurilor reziduale pentru zona de case:
– pubele de 80 de litri, total 29.992 de bucăți;
3. Vehicule specializate pentru colectarea separată a deşeurilor reciclabile:
– 11 bucăți autocompactoare de 16 metri cubi, 16 bucăți autocompactoare de 10 metri cubi, 4 bucăți
autocompactoare de 5 metri cubi;
4. Echipamente de colectare separată şi transport pentru biodeşeuri menajere, similar şi din pieţe colectate separat, după cum urmează:
– recipiente pentru colectarea separată a biodeşeurilor:
– Pentru zona de blocuri: pubele de 240 de litri total 3.400 de bucăți.
– Pentru zona de case: pubele de 80 de litri, total 29.992 de bucăți.
5. Vehicule specializate pentru colectarea separată a biodeşeurilor:
– 4 bucăți autocompactoare de 16 metri cubi şi 11 bucăți autocompactoare de 10 metri cubi;
6. Software pentru cântărire, monitorizare şi control.
Despre investițiile din Sectorul 2, am cerut părerea unui expert în deșeuri – Alexandru Laibăr, director executiv al Coaliției pentru Economie Circulară, care spune că țintele pot fi atinse, dar numai dacă toate instituțiile lucrează în acest sens.
„Odată cu noile investiții, există posibilitatea de fi atinse țintele propuse pentru 2024, dacă toate instituțiile subordonate PS2 (ex. Poliția Locală), dar și alte autorități locale (Garda de Mediu, APM) conlucrează la monitorizarea constantă a colectării separate și folosesc măsurile legale pe care le au la dispoziție, și poate în acest fel Sectorul 2 nu va mai fi cunoscut ca sectorul sacilor cu gunoi aruncați pe marginea drumului. Cetățenii au nevoie de o infrastructură de colectare completă, inclusiv pentru fracția biologică, dar și de stimularea tarifară a unui comportament responsabil în ceea ce privește problema deșeurilor municipale”, a declarat Laibăr, pentru Green Report.
Cât s-a colectat în anii trecuți?
Un aspect de interes este cantitatea de deșeuri colectată selectiv în anii 2021 și 2022. Datele relevante din balanțele de cantități pentru deșeurile reciclabile în acești ani sunt următoarele: în 2021, au fost colectate 8.969,91 tone de fracție uscată, iar în 2022, aceasta a crescut la 13.213,05 tone.
În aceeași perioadă, cantitatea de reziduuri provenite din sortarea deșeurilor a fost de 7.571,75 tone în 2021 și de 10.349,32 tone în 2022.
Click pe tabele pentru a mări:
Deșeurile reciclabile au fost preluate de S.C. SUPERCOM S.A. și direcționate către propria lor stație de sortare. Încă un pas în acest sens a fost adoptarea de către Consiliu Local Sector 2 a unui proiect de hotărâre privind aprobarea delegării temporare a activității de sortare a deșeurilor de hârtie/carton, metal/plastic, colectate separat pe 3 fracții în Sectorul 2 al Municipiului București.
Green Report ia la întrebări administrațiile locale pentru a afla ce proiecte au în domeniul colectării separate a deșeurilor și cum își propun să se apropie de țintele impuse la nivel european.
Pe același subiect: Revoluția deșeurilor în România: Sectorul 1 dă 37 milioane euro pe insule digitalizate și vrea să te facă să plătești cât arunci