Cele șase școli din România (patru din București, una din Brașov și una din Techirghiol), participante în proiectul pilot „50/50 – Creșterea eficienței energetice în unitățile de învățământ”, au reușit să-și reducă consumul de energie electrică cu 10%. Proiectul, derulat în perioada octombrie 2015 – aprilie 2016, a fost implementat de Asociația Environ în parteneriat cu Unabhängiges Institut für Umweltfragen – UfU- (Institutul Independent pentru Probleme de Mediu din Germania) cu sprijinul Ambasadei Republicii Federale Germania la București.
În cadrul Programului pilot au fost stabilite câteva standarde de comportament responsabil în ceea ce privește eficientizarea energetică. Astfel, au fost implementate măsuri de micșorare a consumului inutil de curent electric și energie pe perioada week-end-urilor și în vacanțe. Ca urmare a aplicării metodelor simple de economisire s-a observat o scădere cu aproximativ 10% a consumului energetic, iar metodele de economisire a energiei au devenit parte integrantă din programul zilnic al elevilor, atât la școală cât și acasă.
Acest proiect reunește într-un mod exemplar aspecte ecologice, economice și sociale. Oferă de asemenea o privire amănunțită asupra procesului de producere și utilizare a energiei, atât din punct de vedere economic, cât și din punct de vedere ecologic. Astfel se relevă faptul că ecologia și economia nu se află în contradicție, ci se influențează reciproc într-un mod pozitiv. Aspectul social este evidențiat în special prin tematizarea utilizării eficiente și econome a energiei, comportamentul de consum și transpunerea acestora in comunitate.Un alt aspect pozitiv este faptul că elevii ajung să își cunoască școala dintr-o nouă perspectivă și să relaționeze mult mai puternic cu aceasta și cu mediul lor”, adeclarat Andrei Orban, președintele Asociației Environ.
Unabhängiges Institut für Umweltfragen UfU e.V. desfășoară în momentul de față proiectul “50/50 – Creșterea eficienței energetice” în 5.000 de unități școlare din Germania și din Europa, programul adresându-se în mod special elevilor, prin intermediul acestora urmărindu-se și implicarea familiilor și în general a comunităților locale și a societății. Astfel, copiii sunt educați nu doar să economisească energie la școală, ci să fie activi în acest sens și acasă.
Obiectivul proiectului este, pe lângă economisirea energiei, să provoace o schimbare de comportament în rândul participanților și membrilor familiilor acestora în ceea ce privește acțiunile concrete prin care fiecare dintre noi poate lupta împotriva schimbărilor climatice.
Prin acest proiect școlile contribuie la un viitor mai bun și mai sărac în emisii, cât și la reducerea efectelor schimbărilor climatice. Ambasada Germaniei susține acest proiect și sunt bucuros să constat că acest proiect-pilot a avut un mare succes. Proiectul acesta mi-a plăcut atât de mult încât însăși Ambasada participă la derularea lui dorind să-și îmbunătățească eficiența energetică și sper ca el să fie extins și în alte școli în România. În Germania, până acum, în acest proiect au fost incluse 5.000 de școli”, a declarat Matthias Mau, șeful Serviciului juridic și consular al Ambasadei Germaniei la București.