Rezolvarea unei intersecții precum Piața Victoriei ar putea să constituie o bază pentru proiectarea pistelor de biciclete la standarde europene, dar adaptate contextului local, considera reprezentanții Cycling City, o echipă interdisciplinara de tineri profesioniști care doresc să contribui activ la elaborarea (proiectarea) infrastructurii pentru biciclete în orașele din România.
Membrii echipei au prezentat săptămâna trecută, în cadrul Grupului de Mobilitate Urbană de la Primăria Municipiului București, viziunea Cycling City asupra îmbunatățirii circulației biciletelor în zona Piața Victoriei.
În opinia echipei Cycling City, Piața Victoriei reprezintă unul din punctele nevralgice din București, fiind cea mai complexă intersecție din oraș, și în același timp, locul în care se intersectează trei piste pentru biciclete existente (legale). Sistemul de piste realizat până acum are foarte multe puncte de discontinuitate, fiind astfel greu de parcurs de bicicliștii mai puțin experimentați sau mai puțin ”curajoși”.
Piața Victoriei este o intersecție foarte aglomerată, tranzitată zilnic de bicicliști, pietoni și conducători auto. Această sumă de caracteristici, ne-au făcut să alegem Piața Victoriei că primă intervenție, proiectată pe baza configurației existente a pieții, cu modificări minime în fazele de semaforizare a infrastructurii rutiere și pietonale. Soluția pe care o oferim este una realizabilă pe termen scurt și echitabilă pentru toate categoriile de utilizatori, fiind o soluție de tranziție până la implementarea unui operațiuni urbane complexe”, au spus aceștia.
Care sunt propunerile Cycling City?
În primul rând echipa propune reducerea benzilor carosabilului de la 3,5 m la 3 m, pentru a face loc pistelor de biciclete, fără a reduce spațiul pietonal. Aceasta este o măsură non-invazivă pentru că nu se reduce numărul de benzi alocat autoturismelor, fapt ce ar fi necesitat studii de trafic suplimentare.
De asemenea, se propune că proiectarea pistelor să fie făcută în concordanță cu timpii de semaforizare, astfel încât bicicliștii să pornească de la semafor mai devreme, eliminând în funcție de posibilități conflictele autoturism/bicicleta/pieton. Prin realizarea unei suprafețe de stocare a biciletelor în fața coloanei de vehicule, bicicliștii se pot încadra și porni cu prioritate, evacuând rapid intersecția.
Totodată trebuie avută în vedere creșterea vizibilității și siguranței utilizatorilor de bicicletă, prin semnalizarea corespunzătoare a pistelor și amplasarea unor elemente de protecție, cum ar fi, marcajele pe carosabil, delimitările fizice și zonele ”tampon”. În anumite zone am propus crearea unei suprafețe de vehicule staționate (parcaje) între circulația vehiculelor și circulația bicicliștilor.
Piața Charles de Gaulle, următorul punct nevralgic
Deoarece o bună parte dintre pistele realizate au fost declarate ca fiind nesigure și ilegale de către Poliția Rutieră din București, Cycling City consideră este necesară o regândire a întregului sistem de piste.
Din acest motiv, este prematur să ne pronunțăm care sunt intersecțiile cu probleme pentru bicicliști, deoarece ar trebui mai întâi stabilite traseele noilor piste. Totuși, următorul punct de discontinuitate al unor piste existente, care trebuie rezolvat, este intersecția Charles de Gaulle”, au explicat reprezentanții Cycling City.
În viziunea Cycling City, infrastuctura pentru biciclete este un sistem continuu și accesibil tuturor categoriilor de bicicliști, deplasarea cu bicicleta fiind o alternativă viabilă față de utilizarea autoturismelor personale. Acest sistem de piste are o distribuție echilibrată la nivel de oraș și este completat de o semaforizare corespunzătoare și de parcaje special amenajate.
Cycling City consideră sistemul de piste pentru biciclete coloana vertebrală a orașelor durabile din România.