Provincia isi ecologizeaza transportul public

Autobuze alimentate de la panouri solare, garnituri de tramvai silentioase ori „benzinarii electrice”, amplasate in pasaje subterane, sunt doar cateva dintre solutiile pe care Brasovul, Clujul ori Suceava le dezvolta pentru ecologizarea transportului in comun. Banii sunt europeni ori vin chiar de la state din afara UE, cum ar fi Elvetia, prin programe de cooperare.

Autobuze solare, pe strazile din Cluj-Napoca

Primaria Cluj-Napoca are in plan sa cumpere autobuze ecologice, din fonduri elvetiene, si sa doteze statiile cu panouri solare. Programul de ecologizare a transportului public local, pentru care Clujul si-a depus candidatura, alaturi de Suceava, Brasov si Arad este finantat 85% de elvetieni si are o valoare de 37 de milioane de franci elvetieni.

„In baza Programului de Cooperare Elvetiano-Roman, pentru transportul in comun, s-au propus doua proiecte. Primul vizeaza extinderea transportului cu troleibuze inspre comuna Floresti, situata in zona metropolitana. Iar cel de-al doilea, achizitionarea a zece autobuze electrice care vor functiona cu energie electrica obtinuta de la panouri solare, un proiect in premiera in Romania”, a declarat, pentru Green Report, Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca.

La Cluj-Napoca, transportul ecologic este incurajat de mai multa vreme prin utilizarea vehiculelor electrice. In perioada 2005-2007, au fost modernizate 14 tramvaie, prin echipare cu chopper, ceea ce a dus la economii de energie de 50% fata de solutia utilizata anterior. Incepand cu 2004, au fost achizitionate si 42 troleibuze cu un consum de energie cu 40% mai mic decat cele vechi.

„Peste 45% din numarul total de calatori sunt transportati cu vehicule electrice. De asemenea, suntem singurul oras din tara care si-a mentinut transportul cu tramvaie si troleibuze la acelasi nivel dupa 1989 investind in reabilitarea liniilor si, ulterior, achizitionand garnituri de tramvai moderne, silentioase si ecologice. Intentionam ca transportul in comun cu tractiune electrica sa depaseasca 50% din total. La ora actuala, in Cluj-Napoca, circula 134 de mijloace de transport electrice”, a mai spus primarul Emil Boc.

Transportul in comun este gestionat, in Cluj-Napoca, prin RATUC – Regia Autonoma de Transport Urban Cluj-Napoca, aflata in subordinea consiliului local.

Orasul de sub Feleac,
la rang de „Smart City”

Cluj-Napoca va fi un „Smart City”, in privinta transportului in comun, odata cu implementarea unui sistem special de ticketing, proiect in curs de realizare, pe bani europeni, accesibil din 2013.

„Vom fi un Smart City, odata cu implementarea unui sistem de ticketing, proiect in curs de realizare, din fonduri europene nerambursabile. Contractul de finantare este deja semnat. Un alt capitol priveste dezvoltarea sistemului informatic pentru calatori. Vom avea un management al transportului in comun prin datele obtinute de la sistemul de ticketing si urmarirea in traseu prin GPS a mijloacelor de transport. Acesta va permite si compatibilizarea sistemului de management al transportului in comun cu sistemul de management al traficului general gestionat de primarie. Vorbesc aici despre camerele de supraveghere, deja functionale in toate intersectiile importante din oras, ce permit un ritm foarte bun de corelare a sistemului de unda verde cu realitatea din teren si, astfel, o fluidizare a traficului si o crestere a gradului de siguranta in trafic”, a adaugat Emil Boc.

Brasovul isi reduce emisiile cu 20% pana in 2020

Prin aprobarea Planului de actiune pentru energie durabila (PAED), municipiul Brasov si-a propus sa reduca emisiile de dioxid de carbon cu cel putin 20% pana in 2020.

In plus, autoritatile din Brasov au planuri mari de ecologizare a transportului in comun, iar, prin accesarea fondurilor provenite de la Uniunea Europeana si de la elvetieni, vor putea sa-si continue, inclusiv, planul PAED, inceput in anul 2010.

„La sfarsitul lunii noiembrie 2012, consultantii vor prezenta propunerile de finantare pentru Programul de Cooperare Elvetiano-Roman si speram ca, in acestea, sa fie cuprinse si masuri pe transport. In ceea ce priveste PAED, se afla in prezent in stadiul de monitorizare a rezultatelor dupa doi ani de aplicare. Cele 15 autobuze Enhanced Environmentally Friendly Vehicles (EEV), achizitionate, de curand, se incadreaza in PAED si inlocuiesc 11 au-tobuze vechi. Valoarea investitiei a fost de 14,45 milioane de lei”, a explicat, pentru Green Report, George Scripcaru, primarul Brasovului.

Masini care isi controleaza emisiile poluante

Autobuzele EEV sunt echipate cu motoare common rail Euro 5, sistem OBD, dispozitiv de control al emisiilor poluante, capabil sa detecteze cauza probabila a unei defectiuni, prin intermediul unor coduri de eroare, stocate in memoria calculatorului autovehiculului. Au si un sistem de injectie cu uree artificiala, in toba catalizator de evacuare a gazelor arse, care transforma oxizii de azot si vapori de apa, cat si un filtru de particule.

„Cutia de viteze automata, in sase trepte si sistemele de control al transmisiei conduc, teoretic, la o reducere cu pana la 8% a consumului la mers in sarcina si cu pana la 33% la mersul in gol. Reducerile emisiei de CO2 urmand a fi cuantificate in baza inregistrarilor din exploatare si dupa rodajul motoarelor”, a mai spus Scripcaru.

Potrivit primarului din Brasov, „pana in prezent au fost realizate 37 de sensuri giratorii, ceea ce a condus la reducerea timpului de asteptare la semafor si, implicit, la reducerea emisiilor. Au fost realizate tronsoanele cuprinse in infrastructura ocolitoare a municipiului Brasov care au scos traficul greu din municipiu si, odata cu el, problemele privind infrastructura si mediul, ambele grav afectate de acesta in trecut”. In plus, au fost finalizati sase kilometri de piste pentru biciclete, cu dotarile necesare pentru semnalizarea rutiera, si au fost extinse spatiile pentru pietoni.

La Suceava, 340.500 de euro,
cheltuiti pentru ecotransport

„Primaria Suceava este implicata in proiecte de transport ecologic urban inca din anul 1998. Au fost implementate cinci proiecte, cu o valoare totala de 340.500 euro, care implica promovarea combustibililor alternativi sau reducerea emisiilor din trafic”, a declarat, pentru Green Report, Gavril Virvara, viceprimarul municipiului Suceava. Unul dintre proiectele derulate, in prezent, la Suceava este si „EVUE – Mijloace de transport electrice in zonele urbane din Europa”, care face parte din Programul de cooperare interregionala, URBACT II.

Proiect „electric”, de 12.500 euro

„URBACT este un program european care faciliteaza schimbul de informatii, in vederea promovarii dezvoltarii urbane durabile si sustine orasele in dezvoltarea de solutii pragmatice, noi si durabile, care integreaza dimensiunile sociala, economica si cea privind mediul inconjurator.Programul faciliteaza schimbul de bune practici si experiente intre toti specialistii europeni implicati in domeniul politicii urbane. In URBACT sunt implicate 185 de orase, 29 de tari si 5.000 de participanti activi”, a mai spus Gavril Virvara.

Bugetul total al proiectului este de 74.825 euro, iar Suceava va beneficia de un buget de 12.500 euro, din care 80% reprezinta contributia Uniunii Europene, prin Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDR), 13%, finantare din partea Guvernului Romaniei, iar 7%, din bugetul local.

Prize pentru vehicule electrice,
montate in parcari subterane

Pana in 2020, primaria din Suceava intentioneaza sa realizeze infrastructura necesara incarcarii vehiculelor electrice, prin construirea punctelor de incarcare in parcarile din locurile de interes.

„Prizele pentru vehiculele electrice vor fi amplasate in parcarea subterana din centrul municipiului si in parcarea Primariei Suceava. Ne propunem si achizitionarea emonstrative a doua vehicule electrice pentru primarie, care vor sta la baza unei campanii de promovare pentru cetateni, dar si pentru agentii economici. Pana acum au fost discutii, doar de principiu insa, nu avem un parteneriat concret”, a mai spus viceprimarul Sucevei.

Dupa 2015, doar autobuze electrice

„Avem in vedere, pentru 2014-2020, un proiect prin care sa achizitionam minimum 45 de autobuze electrice. Acestea vor fi administrate de compania de transport local si vor realiza serviciile de transport public atat urban, cat si pentru cateva puncte de legatura cu comunele limitrofe. Autobuzele electrice vor inlocui treptat parcul autoexistent si speram ca, dupa 2015, transportul public sa fie realizat numai cu autobuze electrice”, a mai spus Gavril Virvara.

Mihaela Pavnutescu

spot_img

Ultimele știri