Persoanele fizice sau firmele care dețin trotinete și biciclete electrice care au o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h sau cu o masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h vor trebui să plătească RCA, potrivit unui proiect de lege aflat în dezbatere publică.
Potrivit inițiatorilor, proiectul transpune în legislația națională Directiva 2021/2118/CE și o serie de hotărâri ale Curții Europene de Justiție, care prevăd o minimă armonizare a legislației statelor membre prin care este reglementată asigurarea RCA.
Cum motivează Ministerul de Finanțe introducerea RCA la trotinete și biciclete electrice
În expunerea de motive a proiectului de lege, Ministerul de Finanțe susține că unul dintre cele mai importante motive care justifică propunerea legislativă este problematica acoperirii despăgubirilor victimelor accidentelor de circulație, persoanelor prejudiciate prin accidente de vehicule atunci când vehiculele care produc aceste accidente nu sunt înmatriculabile/ înregistrabile însă sunt utilizate în trafic sau în zone private ce sunt deschise circulației publicului.
- Ca urmare a dezvoltării tehnologice, pe piața din România au intrat numeroase tipuri noi de vehicule motorizate, vehicule care datorită caracteristicilor acestora nu se supun obligației de înmatriculare/înregistrare însă produc accidente din care rezultă daune materiale dar și vătămări corporale.
- Unele dintre acestea sunt acționate de un motor pur electric, altele de echipamente auxiliare iar astfel de vehicule ar trebui luate în considerare la definirea noțiunii de „vehicul” pentru care este impusă obligația de asigurare RCA în Uniunea Europeană și România.
- Definiția respectivă ar trebui să se bazeze pe caracteristicile generale ale unor astfel de vehicule, în special viteza maximă constructivă și masa proprie, și ar trebui să se prevadă faptul că sunt incluse numai acele vehiculele antrenate de motoare ce generează putere mecanică. Definiția ar trebui să se aplice indiferent de numărul de roți ale vehiculului și indiferent dacă vehiculele sunt supuse obligației de înmatriculare/înregistrare sau nu.
Citește și:
Master plan pentru rețeaua de piste de biciclete din București
FOTO Green Revolution a instalat prima parcare inteligentă pentru biciclete din Timișoara