Guvernul acorda anual subventii de peste 4 milioane euro pentru locuitorii Deltei, dar banii nu ajung la beneficiari. Un studiu realizat de Consiliul Judetean (CJ) Tulcea privind starea comunitatilor locale din Delta Dunarii a scos la iveala cateva ciudatenii bugetare.
Astfel, s-a aflat ca bugetul de stat acorda, anual, celor aproximativ 14.000 de locuitori din cele 15 localitati din Delta subventii de peste 4 milioane euro. Investigatiile realizate de CJ Tulcea arata ca doar o mica parte din aceste subventii ajunge efectiv la locuitorii Deltei. De exemplu, 1,5 milioane euro este suma platita anual din bugetul mai multor institutii ale statului pentru acoperirea sporurilor salariale care dubleaza veniturile functionarilor din Delta. Doar 300.000 euro ajung efectiv in fiecare an la localnicii din Delta, sub forma de subventie pentru plata a jumatate din costul facturilor de energie electrica si apa potabila. Respectivele subventii au fost instituite din 1996 la initiativa liderilor PSD, care conduceau, la acea vreme, Consiliul Judetean Tulcea.
Guvernul a adoptat in 1996 o hotarare prin care Delta Dunarii a fost declarata zona defavorizata si a instituit un sistem de subventionare a populatiei locale. Astfel, functionarii din Delta beneficiaza de dublarea salariilor, iar jumatate din cuantumul salariului se considera subventie si se plateste din buget. In studiul CJ se arata ca firmele private din zona nu apeleaza la astfel de subventii, alocatiile bugetare fiind utilizate integral pentru salariatii statului.
In plus, peste 2,5 milioane euro plateste Ministerul Transporturilor pentru subventionarea transportului de pasageri in Delta. Aceasta subventie a fost instituita prin HG 595/2000. CJ Tulcea sustine ca de aceasta suma beneficiaza mai putin populatia locala, si mai mult patronii firmei Delta Navrom. Respectiva firma a obtinut in urma cu noua ani monopolul acestui serviciu public, iar subventia nu se acorda pentru fiecare calatorie efectuata de localnici, ci pentru acoperirea cheltuielilor de transport cu cele 15 nave de pasageri, care au o vechime de zeci de ani si consum de combustibil foarte mare, din cauza motoarelor neperformante ale vapoarelor.
Transport subventionat
Constantin Cabuz, secretar al CJ Tulcea, a declarat ca "subventionarea in forma actuala a transportului de pasageri in Delta este ilegala, pentru ca serviciul public organizat in 2000 si incredintat, fara licitatie, unei firme care detine monopolul acestei activitati nu este conform noii Legi a transporturilor. Intentionam sa anulam actualul sistem de subventionare a transportului de pasageri si sa instituim un mecanism conform regulilor concurentiale. Celelalte subventii trebuie aliniate la normele europene si trebuie sa le dam in responsabilitatea primariilor, care le vor putea acorda doar daca vor atrage venituri pentru aceste plati din gestionarea resurselor naturale".