Antreprenorii sociali care au inițiat proiecte de mediu pot aplica pentru finanțare și mentorat în cadrul unui program dezvoltat de Fundația NESsT România și susținut de UniCredit. Pentru a avea însă o șansă reală în competiție, modelul lor de business ar trebui să includă criterii sociale: să creeze locuri de muncă decente, să ofere servicii de plasare pe piața muncii sau să creeze oportunități reale de generare a unor venituri pentru grupuri marginalizate.
Competiția și programul de formare se adresează antreprenorilor care au afaceri sociale aflate în faza de validare a modelului de business (au deja venituri din vânzări, dar acestea nu susțin încă afacerea) sau în faza de pre-scalare (veniturile din vânzări acoperă costurile de funcționare a afacerii, dar nu permit creșterea).
Până în data de 24 iunie 2016, aceștia pot aplica pentru a beneficia de „o susținere financiară pe termen lung (3-5 ani), de un program de mentorat în afaceri și de oportunități de networking strategic”. Vor fi desemnați doi câștigători, care vor beneficia de câte un grant de 25.000 de euro, iar următorii 3 clasați vor primi câte 10.000 de euro.
Finanțarea, doar o parte din câștig
Echipa NESsT promite câștigătorilor soluții personalizate pentru afacerile lor. Pe cei aflați în etapa de validare, îi vor ajuta să-și testeze și să-și perfecționeze modelul de business, să colecteze și să interpreteze feedback-ul clienților, dar și să-și îmbunătățească funcționalitatea, prin „dezvoltarea unei structuri realiste de costuri și venituri, crearea unor procese operaționale eficiente, monitorizarea afacerii și a impactului, prin utilizarea indicatorilor potriviți și dezvoltarea unei echipe cu competențe specializate, care să răspundă nevoilor operaționale, [prin identificarea unor] noi oportunități de finanțare avantajoase”.
Afacerile în etapa de pre-scalare pot beneficia de planuri strategice pe 3 ani, care ar trebui să îi ajute să identifice pașii procesului de scalare și provocările care trebuie depășite. Totodată, antreprenorii vor primi consultanță pentru consolidarea brandului, pentru dezvoltarea unei echipe solide de marketing și pentru atragerea de investitori și parteneri.
Proiectele de mediu intrate deja în portofoliul NESsT
Printre afacerile care au beneficiat deja de finanțare și mentorat din partea NESsT România, se numără și afaceri cu un impact scăzut asupra mediului.
Atelierul de pânză, de exemplu, este un proiect al Asociației Viitor Plus, în cadrul căreia femei dezavantajate sau cu dizabilități fizice produc sacoșe din bumbac 100% netratat, descurajând astfel folosirea pungilor de plastic.
Un alt proiect aparține Asociației Mai Bine, din Iași. Anca Gheorghica a deschis acolo un restaurant cu produse certificate fair-trade și ingrediente preponderent locale, dând totodată o șansă și persoanelor cu dizabilități să își vândă produsele. Pe ușa bucătăriei, stă scris ceva de genul: „No animals allowed. Dead or alive”. Dacă treceți prin Iași, n-ar trebui să plecați de acolo fără să încercați clătitele vegan de la CUIB.
Un concept asemănător se găsește în Timișoara, la magazinul Reciproc. Acolo, persoane defavorizate vând produse locale sau din circuitul fair-trade. Dacă ajungeți la ei, să cereți o limonadă cu căpșuni.
Alte inițiative care reduc impactul aspra mediului sunt cele din proiectele Village Life, care îi ajută pe micii producători locali să se dezvolte în mod sustenabil, reconectându-i cu locuitorii orașelor din jur, și Agapis, care i-a reunit pe apicultorii locali din Zalău sub brandul Sănătate Dulce. Astfel, promovează produsele locale și evită generarea de dioxid de carbon aferentă activității de transport.
Pentru inspirație sau detalii, puteți consulta site-ul NESsT.