Numarul masinilor inmatriculate in Bucuresti a crescut de 12 ori in ultimii 20 de ani, de la 180.000 la aproximativ doua milioane in prezent. Cresterea semnificativa a traficului cauzeaza aglomeratie, acest lucru afectand, in egala masura, atat pietonii, cat si participantii la trafic. Aglomeratia are un impact negativ la nivel economic, social si asupra calitatii mediului inconjurator. Astfel, autoritatile locale si centrale sunt nevoite sa vina cu noi masuri pentru a contracara efectele negative ale traficului rutier.
Raspunsul Ministerului Mediului si Schimbarilor Climatice (MMSC) in privinta implementarii conceptului de management al mobilitatii este strans legat de incurajarea si dezvoltarea mersului cu bicicleta in oras. Primul pas il reprezinta dezvoltarea, in parteneriat cu Primaria Municipiului Bucuresti, a proiectului de bike sharing, City Bike. De asemenea, actualul ministru al transporturilor, Ramona Manescu, considera ca sistemul de transport trebuie sa fie sustenabil si in acord cu principiile durabilitatii si se declara un fan al bicicletei. Insa, managementul mobilitatii inseamna mai mult decat incurajarea mersului pe bicicleta, desi este un prim pas important. Potrivit European Platform of Mobility Management, managementul mobilitatii este un concept care promoveaza transportul durabil si trateaza problema cererii de masini prin schimbarea atitudinii si a comportamentului individului. In centrul unui proiect de management al mobilitatii stau masurile „soft”, cum ar fi: informarea si comunicarea, organizarea serviciilor si coordonarea activitatilor diversilor parteneri.
In privinta initiativelor private de management al mobilitatii si al trasportului sustenabil, companiile se axeaza spre implementarea si dezvoltarea statiilor de incarcare a vehiculelor electrice, asemenea Renovatio Mobility. De asemenea, constructorii auto au scos din ce in ce mai multe modele echipate cu sisteme ce reduc consumul de carburant si nivelul emisiilor de dioxid de carbon. De la tehnologii precum sistemele Start-Stop sau recuperarea energiei la franare, imbunatatirea aerodinamicii sau eficientizarea motoarelor, toate reprezinta eforturi ale producatorilor din industria auto de a reduce gradul de poluare a vehiculelor.
Tabloul este completat de noile masuri adoptate de Comisia Europeana, care a decis ca incepand cu acest an sa instituie o platforma europeana pentru planurile de mobilitate urbana sustenabila. Aceasta platforma va ajuta orasele, expertii in planificare urbana si partile interesate sa elaboreze planuri pentru o mobilitate urbana mai fluida si mai ecologica.