Primark: încercări de sustenabilitate în fața criticilor

Retailerul internațional de modă Primark lansează un nou program de formare în design circular pentru echipele sale de design și produs, în colaborare cu Circular Textiles Foundation, în cadrul angajamentului său de a produce haine reciclabile până în 2027. Totuși, compania se confruntă cu critici legate de sustenabilitate și etică, inclusiv acuzații de practici neloiale și probleme legate de condițiile de muncă și mediu.

Echipele de design și de produs ale retailerului de modă fast fashion Primark vor participa la un training în design circular. Programul, organizat împreună cu Circular Textiles Foundation (Fundația pentru Textile Circulare) își propune să îi ajute pe designerii companiei să creeze mai multe haine care sunt ușor de reciclat. 

Acest training vine ca urmare a faptului că Primark și-a luat un angajament de a produce mai multe haine reciclabile până în anul 2027.  

„În cadrul programului, echipele de design și produs ale Primark, alături de  furnizorii selectați, vor analiza fiecare categorie de îmbrăcăminte Primark pentru a înțelege cum pot fi aplicate principiile circularității pe baza caracteristicilor unice ale fiecărui tip de produs”, a transmis compania, printr-un comunicat de presă. 

Încurajează sustenabilitatea?
„Schimbul de cunoștințe este crucial pentru a aborda problemele industriei în pas cu tendințele actuale și aici intervine fundația noastră. Transformăm design-ul circular și reciclarea hainelor și le ducem într-o direcție mainstream, făcându-le accesibile și disponibile tuturor”, a spus Tim Cross, fondatorul Circular Textiles Foundation.

El a adăugat că speră ca parteneriatul cu Primark să „încurajeze schimbarea la nivelul întregii industrii”. 

Peste 500 de angajați ai companiei au participat, anul trecut, la primul program de formare în design circular. Dezvoltat în colaborare cu Circle Economy și Sustainable Fashion Academy, trainingul a fost conceput pentru a educa designerii și echipele de produs Primark cu privire la principiile de bază ale unei economii circulare, precum și la Standardul de Produs Circular al Primark.

Retailerul de fast fashion s-a angajat să producă haine care să aibă o viață mai lungă, iar până în 2027 ar trebui ca toate articolele sale de îmbrăcăminte să fie produse din materiale reciclabile. 

Compania a încorporat, în ultimii doi ani, principii de design circular în mai multe dintre colecțiile sale, iar anul trecut a lansat prima colecție de 35 de piese, pentru bărbați, femei și copii, realizate în conformitate cu Standardul de Produs Circular Primark. 

Brand cu probleme de etică și sustenabilitate
Cu toate astea, Primark a fost de-a lungul timpului criticat exact pentru practicile nesustenabile, dar și pentru politica sa când vine vorba de forța de muncă angajată de fabricile care furnizează produse pentru retailerul irlandez. 

În 2021, muncitorii de la fabricile din Myanmar au fost încuiați de supervizorii lor în fabrici, în timpul protestelor împotriva loviturii de stat!

Potrivit The Guardian, în jur de 1.000 de muncitori au fost încuiați în fabricile aparținând GY Sen, furnizorul Primark. Alți 20 de muncitori ar fi fost concediați pentru că au participat la protestele împotriva juntei militare din Myanmar.

Muncitorii furnizorului au declarat, cu aceeași ocazie, că și înainte de proteste conducerea fabricii punea presiune pe ei să lucreze ore suplimentare, pe bani puțini. Primark a declanșat atunci o anchetă. 

„Nu destul de bun”
În 2023, grupul de activiști Good on You [Bravo tie, n.red], care evaluează companiile de modă și frumusețe din punct de vedere al sustenabilității, a evaluat Primark cu ratingul „Not Good Enough” [Nu destul de bun, n.red.]. „Per total, evaluăm Primark drept «Nu Destul de Bun». 

Primark a implementat o serie de inițiative pentru a folosi materiale mai responsabile, a semnat Acordul din Bangladesh și Cotton Pledge, și a adoptat Codul de Conduită ETI [Initiativa Comertului Etic, n.red], toate acestea fiind pași demni de laudă – însă brandul mai are mult de parcurs”, spun activiștii.

„În cele din urmă, faptul că modelul de afaceri al Primark se bazează pe crearea unor cantități uriașe de produse de modă rapidă, prost realizate și cu o durată scurtă de viață, contrazice în mod fundamental valorile modei responsabile și nu prevestește decât vești proaste pentru mediu, lucrători și animale”, mai adaugă sursa citată. 

Printre problemele menționate în analiza Good On You, se numără: impactul asupra mediului, condițiile de muncă în fabricile furnizorilor Primark, protecția animalelor. 

O altă analiză, realizată în iunie 2024 de Ethical Consumer, ridică o serie de probleme care dovedește că Primark încă are o serie de probleme de etică.

Citând un raport din 2023 realizat de Universitatea din Aberdeen (Scoția), site-ul arată că retailerul „nu a reușit să se ridice la nivelul politicilor sale”. 

„Furnizorii au menționat branduri globale majore, inclusiv ASOS, H&M, Inditex/Zara, Next, Primark, Aldi, Lidl, Asda/Walmart, New Look, Nike, Pep & Co, COSTCO, KIK și Bestseller ca având cea mai mare proporție de practici neloiale, inclusiv anularea comenzilor, reducerea prețurilor, refuzul de a plăti pentru mărfurile expediate/în producție și/sau întârzierea plății facturilor cu mai mult de trei luni”, spune studiul realizat de universitate. 

Analiza făcută de Ethical Consumer arată că Primark vinde produse de origine animală și nu are politici în vigoare pentru a proteja animalele sau acestea nu sunt suficiente.

Totodată, proprietarul Primark, Associated British Foods (ABF), o companie listată pe bursa londoneză, are performanțe slabe și în abordarea schimbărilor climatice și nu raportează cea mai mare parte a emisiilor sale, care provin din lanțul său de aprovizionare. 

Sursa citată vorbește și despre faptul că retailerul „nu are un istoric bun în ceea ce privește etica financiară”:

„ABF are mai multe filiale în țări considerate de Ethical Consumer a fi paradisuri fiscale, inclusiv Mauritius, Olanda și Irlanda, care nu par să servească populația locală”, scrie în analiză. 

Din 1969
Primark este un retailer de modă internațional cu peste 80.000 de angajați  în 17 țări din Europa și SUA. A fost înființat în Irlanda în 1969 sub marca Penneys. Compania deține peste 440 de magazine la nivel global și obiectivul este să ajungă la 530 de magazine până la sfârșitul anului 2026. 

În cadrul acestei strategii de sustenabilitate, Primark și-a luat nouă angajamente pe care își propune să le îndeplinească până în 2030.


#designcircular #sustenabilitate #sustainablefashion #primark #csr

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri