Președintele a promulgat legea care prevede eliminarea timbrului de mediu. Care sunt efectele negative așteptate

Preşedintele României, Klaus Iohannis, a semnat vineri, 6 ianuarie, decretul pentru promulgarea Legii privind eliminarea unor taxe și tarife. Noua lege prevede eliminarea a 102 taxe nefiscale printre care și taxa de timbru de mediu pentru autovehicule. 

timbrul de mediu

Pe 23 decembrie, Klaus Iohannis, a trimis Parlamentului Lege privind eliminarea unor taxe şi tarife pentru a fi reexaminată. Pe 28 decembrie, deputații au rspins cererea de reexaminarea cu 174 de voturi pentru, o abţinere şi 85 de voturi împotrivă. 

Inițial, pe 15 noiembrie, Președintele Klaus Iohannis a contestat Legea la Curtea Constituțională, însă, pe 16 decembrie, plenul Curții Constituționale a respins cu majoritate de voturi, obiecția de neconstituționalitate formulată împotriva Legii privind eliminarea unor taxe și tarife, printre care și taxa de mediu.

Referindu-se la eliminarea taxei de mediu, Iohannis susține că prin eliminarea acestuia sunt afectate programele finanțate din fonduri externe nerambursabile, astfel că se impunea, pe de o parte, identificarea măsurilor compensatorii necesare respectării angajamentelor asumate și, pe de altă parte, identificarea unei măsuri de descurajare a poluării.

Cum afectează eliminarea timbrului de mediu economia?

Eliminarea timbrului de mediu afectează în primul rând bugetul Administrației Fondului pentru Mediu, principala instituție care asigură suportul financiar pentru realizarea proiectelor și programelor pentru protecția mediului, deoarece această sursă de finanțarea asigură 45% din bugetul instituției. Prin intermediul AFM sunt derulate programele Rabla Clasic, Rabla Plus și Casa Verde.

De asemenea, cea mai afectată industrie ar fi industria auto, atât producătorii auto cât și producătorii de componente, care în 2015 au înregistrat o cifră de afaceri de peste 20 de miliarde de euro.

Potrivit datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), primul efect negativ vizibil va fi creșterea numărului de autovehicule vechi, poluante, fără unele echipamente de siguranță.

Creșterea considerabilă a nivelului de poluare atmosferică va fi un alt efect resimțit într-o perioadă scurtă de timp, iar acest lucru va avea loc în condițiile în care România se află în procedura de pre-infringement pentru depășirea pragurilor de emisii de particule (PM10) în unele orașe din țară, cu efecte negative evidente asupra gradului de sănătate publică.

Conform APIA, se va remarca o diminuare a încasărilor la Bugetul de Stat (TVA, impozit profit, impozite angajati), ca urmare a scăderii vânzărilor de autovehicule noi.

De asemenea, industria constructoare de automobile si din sectorul distributiei de autovehicule va disponibiliza câteva mii de angajați, ceea ce va genera cheltuieli de la Bugetul de Stat cu indemnizațiile de șomaj ale persoanelor disponibilizate, dar și scăderi ale veniturilor la bugetul asigurărilor sociale ca urmare a diminuării masei salariale.

Creșterea vârstei medii a parcului auto național și anularea eforturilor financiare de curățare a parcului realizate în ultimii 11 ani prin Programul „Rabla” va fi un alt este un alt efect negativ care va fi resimțit pe termen mediu.

Noul ministru al Mediului insista că programele AFM nu vor fi afectate

Ministrul Mediului, Daniel Constatin, a declarat, în timpul audierilor din Parlament, că eliminarea timbrului de mediu nu va afecta activitatea Administrației Fondului pentru Mediu. Potrivit acestuia, nu există o problemă în colectarea fondurilor, ci în cheltuirea lor.

Timbrul de mediu reprezintă poate peste 50% din Fondul de Mediu. Acesta nu va avea însă de suferit. Problema nu este de colectare, ci de cheltuire a banilor. […] Trebuie să ne uităm cu atenție la modalitatea în care s-au cheltuit sau în care nu s-au cheltuit banii pe care îi avem pe Fondul de Mediu. Acolo, s-au colectat în fiecare an sume extrem de importante, sunt taxe pe care oamenii le plătesc. Dacă vă uitați în anul 2016, nu știu dacă s-au cheltuit 30% din sumele pe care le-am avut. Și cred că nevoie a fost de bani în piață”, a spus acesta.

Daniel Constantin a mai spus că va identifica o soluție în perioada următoare și că va folosi fondurile și pentru alte programe decât cele finanțate până acum.

spot_img

Ultimele știri