Poluare cu petrol in zona barajului Portile de Fier I, in presa de astazi

Editie Speciala, Oltenia: Poluare cu petrol in zona barajului Portile de Fier I

O noua poluare pe Dunare cu produse petroliere a avut loc la sfarsitul saptamanii trecute. Autoritatile au fost instiintate vineri dupa-amiaza ca intre kilometri fluviali 936,5 si 939 se observa pete discontinue de petrol, cu o latime de 15 – 50 metri, pe o lungime de aproximativ doi kilometri. Acestea se puteau vedea la trei kilometri in aval de barajul Portile de Fier I.

"Imediat dupa ce am sosit la fata locului, am recoltat probe din apa atat in aval, cat si in amonte de hidrocentrala. Vineri seara, pata de petrol s-a concentrat intr-un mic golf, cu latimea de 10 metri si lungimea de 250 metri", a declarat inginerul-sef Ion Cruceru, de la Societatea de Gospodarire a Apelor (SGA) Mehedinti. Specialistii de la SGA Mehedinti au verificat in amonte o parte dintre agentii economici posibili poluatori, ce isi desfasoara activitatea pe malul Dunarii, insa un control amanuntit s-a efectuat abia in cursul diminetii de sambata. In aceeasi zi, o echipa de salariati ai SGA Mehedinti a imprastiat 20 de kilograme de substante biodegradabile de tip Spilsor si, in cateva ore, pata de petrol a fost inlaturata.

Autoritatile sustin ca flora si fauna n-au fost afectate

Directorul SGA Mehedinti, Ion Sandu, a precizat ca flora si fauna nu au fost afectate, intrucat pelicula de produse petroliere a fost foarte subtire. Autoritatile nu pot spune cine se face vinovat de acest incident. Initial, SGA Mehedinti a luat in calcul ca posibil poluator unul dintre agentii economici de pe marginea Dunarii, situat in amonte de locul unde s-a produs evenimentul. "Am verificat agentii economici – doua restaurante, motelul de la Gura Vaii si Hidrocentrala Portile de Fier I -, dar nu am descoperit nimic in neregula. Mai mult, ecluza romaneasca de la baraj este inchisa pentru retehnologizare. Am verificat la camera de comanda de la baraj si am inteles ca, la orele pranzului, a trecut prin ecluza sarbeasca un vapor sub pavilion ucrainean. Este posibil ca acesta sa fie vinovat, dar nu ne putem pronunta cu certitudine", a adaugat directorul Ion Sandu.

Cazul nu este singular

De-a lungul anilor, autoritatile s-au confruntat cu zeci de astfel de situatii, insa niciodata nu au putut trage pe cineva la raspundere. Acest caz este putin diferit de celelalte, intrucat, de regula, asemenea incidente au loc in aval de barajul Portile de Fier II. O alta particularitate este aceea ca, in general, navele deverseaza in Dunare pe timpul noptii, si nu ziua, cum s-a petrecut acum, apele menajere, cele provenite din santina sau din spalarea tancurilor de la bord, hidrocarburile ori amestecurile de hidrocarburi si produsele chimice. Marinarii recurg la aceste practici ilegale pentru a nu plati in porturi taxe pentru curatenie. De exemplu, o nava, atunci cand acosteaza in port, trebuie sa achite un euro/sac pentru preluarea deseurilor menajere sau 15 euro/mc pentru serviciul de preluare si separare a amestecurilor de apa cu hidrocarburi, iar daca aceste servicii sunt solicitate sambata sau duminica, se aplica o majorare de 25 la suta a tarifului.

Pentru mai multe informatii viziteaza Editie speciala

Gazeta de Sud: Pentru navigatori nu exista lege

In noaptea de vineri spre sambata pe Dunare, in aval de Portile de Fier I, in apropiere de Drobeta Turnu Severin, o pata petroliera, lunga de 250 de metri si lata de zece metri, a fost observata de cativa trecatori si un echipaj de la Politia de Frontiera. Au fost anuntate imediat autoritatile si, in scurt timp, mai multi lucratori de la Apele Romane Mehedinti s-au deplasat pentru a preleva probe si a actiona cu material biodegradabil pentru a diminua efectele negative ale poluarii. „Actionam de mai multe ore cu material biodegradabil pentru diminuarea efectelor poluarii si incercam sa descoperim sursa ei”, a spus Ion Sandu, directorul Apelor Romane Mehedinti.

Poluarea cu produse petroliere s-a produs, cel mai probabil, vineri seara. Dupa controalele efectuate la unitatile aflate in amonte de Severin, specialistii au ajuns la concluzia ca petele de petrol ar proveni de la o nava ucraineana care a trecut prin ecluza tarii vecine. „Am primit informatii de la garda de control a barajului Portile de Fier I ca vineri seara a trecut prin zona o nava ucraineana, care, se pare, a golit in Dunare uleiurile si asa-zisa apa de santina”, a mai spus directorul Ion Sandu.

Dupa 24 de ore, petele de petrol s-au dispersat datorita vantului puternic si scaderii nivelului lacului de acumulare dintre Portile de Fier I si Portile de Fier II. Vinovatul de producerea acestei deversari de produse petroliere in Dunare va ramane cel mai probabil nepedepsit, regulile de control la bordul unei nave fiind foarte stricte si, de cele multe ori, interzise.

Pentru mai multe informatii viziteaza Gazeta de Sud

spot_img

Ultimele știri