Bicicleta reprezinta, de aproape doua veacuri, mijlocul de transport cel mai practic si cel mai ieftin, iubit de oameni de toate virstele. Astazi, ele par demodate pentru ca tot mai multi tineri vor sa aiba „motor“ sau chiar masina in timp ce o mare parte din adulti deja au un automobil.
In secolul XX, bicicleta a avut perioada de glorie pe tot mapamondul iar pe plaiurile noastre aceasta a durat de la inceputul perioadei comuniste si pina la sfirsitul anilor `90. Ele au prins la publicul larg atit in mediul rural cit si cel urban fiind folosite pentru petrecerea timpului liber dar si pentru mers la serviciu.
Daca la inceputul comunismului o bicicleta se lua cu greu iar de obicei, copiii invatau la 14 ani sa mearga pe ea, acest lucru avea sa se schimbe treptat. Acestea au inceput sa se ieftineasca treptat, totodata scazind si virsta la care baietii si fetele incepeau sa mearga pe „bicla“, ajungind acum ca de la 3-4 ani copiii sa stie sa se deplaseze cu vehiculul cu doua roti. Desi este destinata atit barbatilor cit si femeilor, prejudecatile au facut ca unele doamne sa stea departe de ele, considerindu-le nedemne de statutul lor. Chiar si asa, ideile preconcepute au inceput sa se erodeze si azi putem vedea si femei de 70 de ani pedalind.
La mijlocul anilor `80, pe strada Cuza Voda din Focsani exista un intreg lant de magazine denumit „Metex“ care cuprindea magazine mai mici ce comercializau piese auto, motociclete, biciclete dar si echipamente sportive, articole de camping. Peste multi ani Metex a devenit mai mic si denumirea s-a schimbat. Sandu Neculai angajat la o firma ce comercializeaza biciclete de mai bine de 20 de ani, ne po-vesteste cum era in vremurile de glorie ale „Pegasului“.
„Eu lucrez din 1986 aici si au fost vremuri bune dar la inceputul anului 2000 a in-ceput sa scirtiie treaba. Pina la 1995 vindeam intre 800 si 1000 de biciclete iar pina la sfirsitul anilor 90, pina in 600. De atunci merge tot mai slabut“, a declarat Sandu Neculai. Acesta spune ca piata a fost invadata de produsele chinezesti ieftine, dupa buzunarul omului, dar de proasta calitate. Bicicletele cit si piesele de schimb erau aduse de la fabrica din Zarnesti, Brasov dar aceasta si-a inchis portile in 2005.
„Pegasul a fost bicicleta romanului, cu modelele Ideal pentru dama, Ideal pentru barbati si Turist dar acum s-a terminat. Chinezul a invadat piata romaneasca, a pus un actibild pe bicicleta cum ca ar fi originala, si gata. Munca lor nu este de calitate cum se facea la fabrica din Zarnesti. Am avut o colaborare si cu o fabrica din Cehia dar si aceasta a durat doar citiva ani, dupa care a incetat“, mai spune nostalgic, Sandu.
Acesta sustine ca multi dintre clientii lui iau bicicleta pentru a se duce cu ea la cimp si pentru asta trebuie sa fie de calitate. O problema pe care nu o intilnesti la bicicletele romanesti sau la cele rusesti „Ucrayna“ sau „Sputnik“, este rezistenta camerelor la stat in soare. Ele nu se dezumfla deloc, fata de cele chinezesti. Silviu Crivina, in virsta de 39 ani, din Focsani, spune ca este un mijloc de transport foarte bun.
„Ma duc si ma intorc de la serviciu pe bicicleta. Am si scuter dar este mai bine cu bicicleta pe timp de iarna, pentru ca nu prinde asa mare viteza si nu trag curent. Prima bicicleta mi-am luat-o la 14 ani de la un coleg, cu bani munciti de mine“, a declarat Silviu Crivina. Un alt focsanean, Gheorghe Iordache, a mers prima data pe bicicleta tot la 14 ani. „Cind aveam 14 ani mergeam cind si cind cu bicicletele prietenilor pentru ca nu aveam bani sa imi cumpar si eu una. Pe asta actuala o am de zeci de ani si s-a cam damblagit dar inca mai merge“, a declarat Gheorghe Iordache de 65 de ani.
1817- anul inventarii bicicletei
Prima bicicleta a aparut in 1817 si a fost facuta de un baron neamt care, satul fiind sa parcurga distante mari pe jos, s-a gindit sa isi usureze traiul. Aceasta era facuta din lemn si nu avea nici spite, nici pedale, propulsindu-se prin picioarele biciclistului care isi facea avint. Aceasta nu a fost foarte populara fiind si foarte zgomotoasa dar si „zgiltiitoare“.
In 1865 mai apare un model, de data aceasta cu pedale dar care provoca aceleasi „vibratii“. Prima bicicleta care avea sa atraga atentia avea sa apara cinci ani mai tirziu iar in perioada 1870-1890 avea sa i se aduca continuu imbunatatiri. Aceasta avea pedale, era din fier iar rotile erau cauciucate. Totusi, exista o problema. Roata din fata era mult mai mare decit cea din spate ceea ce nu ii conferea biciclistului aproape nici un echilibru, tri-mitindu-l de multe ori pe biciclist… in cap! Anul 1916 avea sa aduca cu sine revolutia bicicletelor deoarece prima firma de biciclete „Arnold and Schwinn“ tocmai se lansase.
Cu timpul au inceput sa apara suspensiile pe fata si pe spate si diversele forme pe care le-a avut bicicleta s-au standardizat, ajungind la clasica forma pe care o cunoastem cu totii. Dupa anii 60 urmau sa apara bicicletele cu mai multe viteze dar si celebrele „BMX“ si „Mountain Bike“.