Ministerul Agriculturii: Tinta pentru biocombustibili este sustenabila in Romania

Romania isi poate indeplini tinta de utilizare a biocombustibililor in transport asumata la nivel european „fara probleme”. „Sunt materii prime suficiente pentru obtinerea cantitatii respective fara a afecta siguranta alimentara”, se arata in raspunsul oficial al Ministerului Agriculturii, obtinut la solicitarea Green Report.

Temerile confirmate, recent, de oficiali europeni privind amprenta de carbon a combustibililor verzi care ar neutraliza beneficiul de mediu al acestora au ridicat problema revizuirii tintelor de folosire a biocombustibililor la nivel european.

“Numarul mare de documente si continutul lor detaliat arata ca CE a luat in considerare foarte serios impactul indirect al folosirii pamanturilor”, a declarat, pentru Reuters, un purtator de cuvant al comisarul European pentru Energie, Guenther Oettinger. In centrul dezbaterii se afla impactul indirect al folosirii pamantului. Criticii biocombustibililor spun ca, indiferent unde sunt crescute plantele din care se produc combustibilii verzi, acestea “concureaza” pentru pamant cu culturile pentru hrana, fortand fermierii sa se extinda in zone unde nu s-a mai practicat agricultura anterior, uneori prin taierea copacilor din padurile tropicale sau prin secarea pamanturilor umede.

4%, ponderea actuala

„Tinta de 10% biocombustibili in consumul de carburanti clasici la nivelul anului 2020 pentru tara noastra nu reprezinta o problema”, se arata in raspunsul Ministerului Agriculturii, care precizeaza, insa, ca „in functie de respectarea criteriilor de durabilitate ale biocarburantilor si de dovezile stiintifice disponibile, obiectivele Romaniei se pot adapta la cerintele si precizarile ce vor fi facute de Comisie”.

In prezent, in tara noastra operatorii economici au introdus pe piata numai amestec de biocarburanti si carburanti conventionali cu un continut de biocarburanti (biodiesel si bioetanol) de minimum 4% in volum, informeaza Ministerul Agriculturii.

Romania a adoptat Directiva 2009/28/CE a PE si a Consiliului privind promovarea utilizarii energiei din surse regenerabile din cadrul pachetului legislativ „Energie – Schimbari climatice” din decembrie 2008, prin care se stipuleaza o pondere a energlel din surse regenerabile utilizata in toate formele de transporturi de cel putin 10% din consumul final de energie in transporturi. In aceasta Directiva sunt precizate criterii de verificare a durabilitatii si de calculare a impactului biocarburantilor. Printre acestea se numara „emisiile provenite din extractia sau cultivarea materiilor prime, emisiile anuale provenite din variatia cantitatii de carbon provocata de schimbarea utilizarii terenurilor, emisiile provenite din prelucrare , transport si distributie”, mentioneaza Ministerul Agriculturii.

Un raport al centrului de cercetari al CE arata ca ar fi de ajuns ca doar 2,4% dintre biocombustibilii din Europa ar proveni din ulei de palmier crescut pe foste pamanturi umede, de exemplu din Indonezia, intregul beneficiu de mediu al combustibililor verzi ar fi neutralizat.

Text de Roxana Bucata

spot_img

Ultimele știri