Cumpără alimente vrac din piețe, refuză pungi și ambalaje din plastic, poartă cu ei recipiente din sticlă și sacoșe din material textil pentru cumpărături, își prepară singuri produsele de îngrijire personală și produsele de curățenie și, în general, sunt atenți la ce consumă. Iată doar câteva dintre soluțiile identificate de cei care au decis să elimine pe cât posibil plasticul de unică folosință din viața lor. Despre toate aceste soluții am discutat în cadrul evenimentului Plastic Free Lifestyle, organizat recent de Green Report și Green Revolution, la Roaba de cultură din Herăstrău.
În jur de 180 de persoane au venit ieri pe pajiștea Roabei de Cultură din Parcul Herăstrău pentru a afla cum pot renunța la plasticul de unică folosință.
Au testat produse care îi ajută să evite ambalajele din plastic, și-au confecționat pastă de dinți, deodorant, soluție repelentă și produse de curățenie din ingrediente naturale și au participat la o dezbatere cu oameni care trăiesc după principii zero-waste. La final, au participat la o cină comunitară și au degustat preparate gătite cu alimente vrac inestetice, recuperate de la comercianții din piețe.
Activitățile au avut loc în cadrul evenimentului Plastic Free Lifestyle. Acesta a fost organizat de publicația Green Report și de Asociația Green Revolution, pentru a marca finalul campaniei Plastic Free July. Atât campania, cât și evenimentul final au fost posibile cu ajutorul sponsorilor: Kaufland, Tupperware, Alternative, Redu si Solaris.
Plastic Free July, punctul de pornire pentru Plastic Free Lifestyle
Ideea de a organiza un eveniment pe tema reducerii consumului de plastic a venit în urma experienței din campania Plastic Free July. Vă amintim că redactorii Green Report s-au alăturat acum o lună campaniei internaționale la care în 2015 au participat peste un milion de oameni din 130 de țări. Pe toată durată lunii iulie, au încercat să renunțe pe cât de mult posibil la plasticul de unică folosință. S-au filmat și au scris despre întregul demers într-un serial dedicat, pentru a-i inspira și pe alții.
Și au și reușit să o facă. La invitația Green Report, s-au alăturat în campania Plastic Free July numeroase persoane publice sau activiști de mediu. Cu toții, au încercat sub o forma sau alta să spună „nu” plasticului de unică folosință. O parte dintre aceștia au povestit despre experiență în cadrul dezbaterii din timpul evenimentului Plastic Free Lifestyle.
Dezbaterea, momentul culminant la Plastic Free Lifestyle
Cel mai important moment din timpul evenimentului Plastic Free Lifestyle a fost dezbaterea organizată cu o parte dintre susținătorii campaniei. Pe scenă, s-au aflat:
- Andreea Raicu, owner @randreearaicu.ro
- Andrei Coșuleanu, director executiv asociația Let’s Do It, Romania!
- Ioana Tănase, fondator ALTERNATIVE
- Dan Fofiu-Sânpetreanu, membru fondator Asociația Cercul Social și inițiator Repair Café Cluj
- Diana Ioana Călin, fondator Societatea pentru Consum Responsabil și inițiator Zero Waste Aiud
- Simona Maria Pop, blogger @cutiadecarton.com
- Cosmin Zaharia, redactor @green-report.ro
Aceștia au discutat despre soluțiile identificate în campanie, despre momentele dificile și despre cum putem acționa în continuare. Andreea Raicu a atras atenția asupra impactului pe care îl au ambalajele de plastic asupra sănătății. La cealaltă extremă, Andrei Coșuleanu a povestit despre ce impact a avut asupra propriului corp renunțarea la alimentele ambalate în plastic, dar și despre alternativele identificate. Dan Sânpetreanu a vorbit despre parteneriatele cu țăranii, prin care reușește să procure alimente produse local, neambalate. Ioana Tănase a venit cu soluția pentru cei care nu sunt dispuși să facă efortul de a lua alimentele direct de la producători. Ea a propus cumpărarea lor din piețe, în săculeții pe care îi comercializează în cadrul proiectului său. De soluții similare cu cele propuse de Ioana au beneficiat și redactorii Green Report în timpul campaniei, iar despre acestea a vorbit Cosmin Zaharia. Diana Călin a împărtășit din experiența personală și a povestit despre cât este de greu să organizezi evenimente zero waste. A completat-o Ioana, care a oferit consultanță în acest sens organizatorilor unui festival, dar și Andrei, care va face același lucru anul viitor. Despre importanța educației în tot acest demers a vorbit Simona Maria Pop, care a organizat campania Iulie fără plastic.
Dezbaterea, interacțiunea cu publicul și prezența în număr mare la eveniment au demonstrat un singur lucru: oamenii au nevoie de informare și de soluții concrete. De aceea, Green Report își va asuma rolul de a crea o comunitate și de a facilita tranziția spre o viață mai sustenabilă.
Plastic Free Lifestyle – comunitatea consumatorilor care refuză plasticul de unică folosință
O campanie, un eveniment și multă implicare din partea cititorilor și a publicului la Roaba de cultură. Acestea sunt elementele care au condus la ideea de a crea o comunitate – comunitatea Plastic Free Lifestyle. Prin intermediul acesteia, redactorii Green Report vor împărtăși soluțiile identificate și îi vor invita și pe alții să propună alternative.
Pentru început, am creat o hartă pe care vă invităm să o populați cu magazine de la care putem cumpăra alimente vrac (se completează cu nume, locație și produse comercializate, iar pozele ajută și ele). În viitor, Green Report intenționează să lanseze o provocare de tipul – o zi pe săptămână fără plastic, dar și un magazin online cu produse eco. Veți găsi în curând detalii pe site. De asemenea, vom reveni zilele următoare și cu un material video al întregului eveniment.