Text de Raul Cazan
Constructiile, hrana si apa, dar si mobilitatea persoanelor ori a marfurilor au, de-a lungul existentei lor, cel mai mare impact asupra mediului inconjurator, arata un ultim studiu al Agentiei Europene pentru Mediu (EEA).
Aceste probleme au condus la o reuniune a reprezentantilor guvernelor europene, a cercetatorilor, organizatiilor neguvernamentale si companiilor in cadrul unei mari conferinte care a avut loc la Ljubljana, in Slovenia, in septembrie, anul trecut.
Recomandarile obtinute in urma evenimentului au fost publicate luna trecuta. Raportul este intitulat "Vremea actiunii – catre un consum si productie durabile in Europa". Acelasi raport este initiativa guvernului sloven, a EEA si a UNEP – Institutul Wuppertal.
Viitorul Plan de actiune al Uniunii Europene pentru consum si productie sustenabile, posibil combinat cu un alt Plan de actiune pentru politici industriale sustenabile, va trebui sa includa "tinte clare de durabilitate" conform cu recomandarile dezvoltate de participantii la conferinta. Pasi concreti pentru a stabili preturile corecte si o noua directiva privind achizitiile publice verzi au fost alte prioritati de top identificate de experti, autori ai Planurilor de actiune.
Internalizarea costurilor prin reforme fiscale de mediu care sa identifice modele si exemple de existenta durabila si care sa dezvolte viziuni pe termen lung ale consumului si productiei durabile au fost recomandarile principale facute de autori tatile nationale, in cooperare cu mediul de afaceri si cu societatea civila.
La nivel global, participantii au sustinut Procesul Marrakech al Natiunilor Unite care incurajeaza guvernele nationale sa integreze obiectivele de consum sustenabil in interiorul tuturor ministerelor. Procesul Marrakech sustine nevoia de a se dezvolta o strategie globala de comunicare, care sa promo veze consumul si productia sustenabile, dar si sa implice institutii de finantare private.
EEA deja a demarat propria sa contributie raspunzand recomandarilor conferintei din capitala Sloveniei. Agentia contabilizeaza impactul global al consumului in Uniunea Europeana prin metode integrate de "environmental accounting", identifica indicatori de consum si productie sustenabile si analizeaza factorii care conduc la schimbarea patternurilor de consum.
In domeniul constructiilor, cele mai multe propuneri au fost listate sub categoria "interventii in piata". Temele centrale in aceasta arie au vizat reforma taxelor verzi si instrumente economice speciale, precum TVA diferentiata pentru cladiri cu zero emisii, dar si scheme de subsidii pentru energii alternative alaturi de inverzirea investitiilor in infrastructura publica. Actiunea voluntara si cooperarea europeana se vor focaliza pe crearea de coduri verzi pentru cladiri, folosirea de scheme de declaratii de mediu, dar si de traininguri pentru profesionisti, precum si pe infiintarea unei retele europene de cooperare profesionala. Implementarea Schemei Europene de EcoManagement si Audit (EMAS) si achizitiile publice verzi vor deveni obligatorii.
Domeniul cel mai sensibil a fost reprezentat de hrana si accesul la apa. Problemele legate de hrana vor fi trecute in curricule si traininguri formale, pentru fermieri, procesatori, restaurante sau retail. Spre exemplu, fermierii vor avea acces la programe de training de-a lungul intregii lor vieti, iar consumatorii vor avea dreptul de a fi informati asupra pretului real al alimentelor. Performantele agriculturii organice vor fi cuantificate la nivelul uniunii. Etichetele alimentelor vor trebui sa acopere toate aspectele sustenabi litatii, mentiunea regiunii sau a localitatii certi ficate, precum si amprenta de carbon.
Tema centrala in ce priveste mobilitatea s-a focalizat pe blocarea traficului urban si extraurban. Politicile publice vor trebui sa prevada reducerea TVA-ului pentru vehiculele eficiente energetic, taxarea mai mare a aviatiei si subsidii pentru solutiile de transport care folosesc energii alternative si reducerea emisiilor de carbon. Infra structurile alternative pentru mijloace mobile sustenabile, precum bicicleta sau trenul, dar si imbunatatirea transporturilor intermodale pentru pasageri sau marfuri.