Potrivit Ambasadei Statelor Unite in China poluarea a atins, zilele acestea, in Beijing un nivel foarte periculos.
Capitala Chinei era invaluita in urma cu doar 2 zile intr-un nor gros, format din particule de praf si gaze toxice, fenomen ce a provocat anularea a numeroase curse aeriene si inchiderea unor autostrazi.
In Beijing exista o multime de centrale termice pe carbune si circula zilnic pe strazi in jur de 5 milioane de autovehicule.
Numai anul trecut, au fost vandute, zilnic, 2.000 de noi masini, iar traficul devine, clipa de clipa, un cosmar.
Ambasada SUA urmareste in permanenta gradul de poluare din capitala Chinei, insa, pe 30 octombrie, acesta a atins un nivel-record, mai ales pentru o zi insorita de octombrie. Datele oferite de Ministerul chinez al Mediului au fost insa insa in discordanta cu cele ale Ambasadei SUA, oficialii de la Beijing anuntand doar „o poluare minora”.
Biroul de Meteorologie de la Beijing a difuzat, in30 octombrie, 3 alerte de ceata, provocata de poluare, au anulat 200 de curse aeriene si au inchis 6 autostrazi.
Cat despre locuitori, internautii au scris duminica pe site-uri si pe bloguri ca au ameteli si dificultati respiratorii.
„Inspiram otrava”, scrie Xuemanzi pe blogul sau. Potrivit statisticilor, 300.000 de persoane mor anual in China din cauza bolilor cardiace si pulmonare, provocate de poluare.
Si in Bucuresti aerul e irespirabil
In Bucuresti se inregistreaza depasiri substantiale si frecvente ale limitelor impuse de Uniunea Europeana si Organizatia Mondiala a Sanatatii pentru concentratiile de substante poluante in aer, avertiza in primavara un raport al Centrului pentru Politici Durabile Ecopolis.
Aceasta situatie are efecte serioase asupra sanatatii populatiei, iar expertii Ecopolis cer in mod constant autoritatilor responsabile sa ia masuri urgente.
Sapte dintre cele opt statii de masurare a calitatii aerului din Bucuresti inregistreaza constant depasiri ale valorilor de pulberi in suspensie (PM10) pe perioade mai mari de 35 de zile, cat este permis de normele europene.
Totodata, valorile maxime la toate cele opt statii sunt mai mult decat duble fata de limita admisa pentru sanatatea umana.
PM 10, pericol pentru sanatatea oamenilor
Potrivit specialistilor, pulberile in suspensie reprezinta un amestec complex de particule foarte mici si picaturi de lichid, iar surselele reprezinta activitatea industriala, sistemul de incalzire a populatiei ori centralele termoelectrice.
Traficul rutier contribuie, de asemenea, la poluarea cu pulberi produsa de pneurile masinilor atat la oprirea acestora, cat si din cauza arderilor incomplete.
Poluarea cu pulberi inrautateste anumite boli respiratorii, cum ar fi astmul, si afecteaza, de asemenea, persoanele cu boli cardiovasculare.
400 de tone de praf si noroi, pe kilometru patrat
Potrivit Oanei Neneciu, coordonator proiect la Ecopolis, anual, pe fiecare kilometru patrat al Bucurestiului se depun aproximativ 400 tone de praf si noroi, in timp ce 100 hectare de spatii verzi dispar anual. Fiecare autoturism nou inmatriculat provoaca, in medie, dispar 1,2 arbori.
In anul 2005, OMS estima ca aproximativ 2 milioane de oameni mor prematur din cauza poluarii atmosferice. Decesele asociate cu calitatea aerului ar putea scadea cu aproximativ 15% in cazul in care concentratiile de PM10 ar fi reduse la 20 micrograme/mc.
In Romania, pe site-ul www.caliatateaer.ro se gasesc date actualizate in timp real privind parametrii de calitate a aerului de la cele 100 de statii de pe suprafata Romaniei, statii ce alcatuiesc Reteaua Nationala De Monitorizare a Calitatii Aerului.
Cu toate acestea, comisarul general al Garzii Nationale de Mediu, Silvian Ionescu, a declarat azi pentru Green Report ca Bucurestiul sta mai bine decat alte capitale europene, din punctul de vedere al poluarii: "Suntem sub Atena, sub Paris, suntem in treimea cea mai de jos a capitalelor europene".
Citeste si: Topul celor mai grave probleme de poluare din lume
Iranul si India au cele mai poluate orase din lume
Chinezii vor deveni cei mai mari poluatori mondiali