Procurorii DNA au cerut date despre contractul de 500.000 euro, atribuit fara licitatie de Ministerul Mediului in aprilie 2009, sustin surse oficiale. Potrivit informatiilor noastre, DNA a cerut ieri Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) raportul privind atribuirea directa a contractului de publicitate de jumatate de milion de euro firmei ARS Advertising de catre Ministerul Mediului. Institutia nega, in urma cu o saptamana, informatia pe care “Gardianul” a vehiculat-o in 27 iulie referitoare la demararea actelor premergatoare inceperii urmaririi penale in cazul „Nemirschi“.
“Ministrul mediului, Nicolae Nemirschi, nu are calitate de invinuit sau inculpat in vreun dosar instrumentat de DNA. Despre eventuale lucrari constituite ca urmare a modalitatilor de sesizare prevazute in art. 221 Cod procedura penala (plangere, denunt, sesizare din oficiu) nu se pot oferi informatii deoarece acestea nu sunt publice, in conformitate cu Legea 544/2001”, preciza DNA, in 3 august.
In paralel cu verificarile DNA au loc audierile comisiei parlamentare de ancheta “Nermischi ”. Deputatii se vor reuni, astazi, pentru a cere explicatii de la ministrul Nicolae Nemirschi si a prezenta raportul preliminar al comisiei. Unii dintre parlamentari sustin ca este prematura prezentarea raportului, intrucat sunt necesare lamuriri suplimentare. “Cat avem elemente noi, nu putem incheia raportul. Voi cere sa prelungim activitatea comisiei pana pe 10 septembrie”, ne-a declarat deputatul Petru Calian (PD-L).
Tot legat de beneficiarii contractului de 500.000 de euro primit de la Ministerul Mediului, se vor incepe verificari si din partea Consiliului Concurentei. ANRMAP a sesizat ca ar putea exista pe piata publicitatii media un cartel intre firmele ARS Advertising, Art Advertising si Best Advertising, iar Concurenta are la dispozitie 30 de zile pentru a decide daca se impune inceperea unei anchete.
Firul scandalului
Ziarul “Gardianul” a publicat in exclusivitate pe 21 iunie a.c. modul ilegal in care Ministerul Mediului, condus de Nicolae Nemirschi, a oferit in aprilie 2009 un contract de jumatate de milion de euro firmei ARS Advertising, pentru promovarea axei 3 a Programului Operational Sectorial (POS) Mediu. Ministerul a justificat atribuirea directa, prin faptul ca firma se ocupase anterior de difuzarea de publicitate media pentru alte 4 axe din POS Mediu (in valoare de 1,2 milioane de euro) si, pastrand colaborarea cu aceasta, au salvat timp si au asigurat coerenta campaniei. Si contractul primit de ARS Advertising in decembrie 2008 (de 1,2 milioane de euro), si cel din aprilie (de 500.000 de euro) au fost platite din banii statului, urmand ca 75% din cheltuielile eligibile sa fie decontate din fonduri europene.
La cateva zile dupa dezvaluirile ziarului nostru, deputatii au decis infiintarea unei comisii de ancheta parlamentara, care sa verifice legalitatea contractului atribuit de ministerul lui Nemirschi. Audierile comisiei au adus balbaieli din partea reprezentantilor Ministerului Mediului, care s-au incurcat in explicatiile referitoare la relatia dintre cele doua contracte. Punctul culminant a fost atins in 28 iulie, cand un raport al Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) a aratat ca ARS Advertising a primit incorect primul contract (de 1,2 milioane de euro) si ilegal pe cel de-al doilea (de 500.000 de euro). Astfel, la finalul anului trecut, castigatoarea licitatiei de promovare a POS Mediu a fost desemnata firma care avea oferta cea mai scumpa.
Ulterior, s-a continuat colaborarea cu aceasta, “pentru a nu se crea distorsiuni”, desi in cazul creatiei a fost schimbat furnizorul. “Ministerul nu a negociat nimic, ci a acceptat oferta ARS Advertising”, a fost concluzia ANRMAP, care a amendat ministerul cu peste 100.000 de lei si a sesizat Curtea de Conturi pentru verificari in acest caz. Totodata, presedinta institutiei a semnalat ca problema cea mai importanta poate veni de la Bruxelles, Comisia Europeana putand sa taie fondurile pe POS Mediu adresate Romaniei, peste 5 miliarde de euro, pentru incalcarea legislatiei achizitiilor publice.
Pe de alta parte, Garda Financiara, care a realizat un control la ARS Advertising, in luna iulie, a transmis comisiei ca firma a subcontractat serviciile de difuzare a publicitatii atat in cazul primului contract cu Ministerul Mediului, cat si in cazul celui de-al doilea, firmei Best Advertising. Operatiunea este ilegala, sustin deputatii, intrucat in documentatia de atribuire intocmita de Ministerul Mediului nu exista nici o astfel de mentiune. Potrivit parlamentarilor, ARS Advertising a pastrat circa 22% din valoarea contractelor, iar restul banilor i-au virat catre subcontractor, cu care a semnat contract de furnizare servicii. In timp ce reprezentantii ministerului ne-au declarat ca nu au fost informati de aceasta “manevra”, conducerea ARS Advertising a sustinut ca nu avea de ce sa instiinteze statul in aceasta privinta.
Pana acum, un singur cap a cazut in scandalul de la Ministerul Mediului. Este vorba de Silviu Stoica, care a semnat ambele contracte cu ARS Advertising , in 2008, in calitate de secretar de stat in minister si, in 2009, ca director general al Autoritatii de Management a POS Mediu. Acesta a demisionat la 1 august a.c.
Ministrul Nicolae Nemirschi a declarat la jumatatea lunii iulie ca va pleca din functie in cazul in care se va decide inceperea urmaririi penale in cazul sau.