Raul si ramul par a nu mai fi frati cu romanul. Cel putin cu romanul de la Ministerul Transporturilor. Conducerea a „identificat“ motivele pentru care proiectele de constructie sunt oprite luni de zile. Pe scurt, oficialii se plang de lupii in calduri din zonele montane, ursii stresati dintre Comarnic si Brasov, broscutele din Dobrogea si pitigoii de la Moara Vlasiei.
„Avem probleme cu avizele de mediu, pentru ca trebuie sa demonstram ca nu depasim numarul de decibeli suportat de ursi, ca nu impiedicam imperecherea lupilor, ca nu punem in pericol viata broscutelor si a pitigoilor“, a declarat pentru Gandul directorul Directiei infrastructura rutiera din minister, Adrian Ionescu.
Acestor probleme li se adauga vestigiile arheologice care apar fix pe traseele viitoarelor autostrazi, mai spun oficialii. Exemplul invocat: 29 de situri pe cei 19 km ai centurii Constanta. „Imediat cum anuntam un proiect de autostrada, fix pe traseul ei apar zeci de situri arheologice, de parca dacii si romanii ar fi stiut pe unde o sa facem noi autostrazi“, se plange ministrul Radu Berceanu. Mai apar apoi spun responsabilii si nemultumirile celor expropriati, care arunca cu pietre in basculante, si incercarea unor constructori de a taragana lucrarile, invocand chiar si gripa aviara.
La nivelul ministerului s-a facut o inventariere a obstacolelor, stupide la prima vedere, de care se impiedica proiectele de infrastructura. „Avem probleme cu obtinerea avizelor de mediu, pentru ca trebuie sa demonstram ca nu depasim numarul de decibeli suportat de ursi, ca nu impiedicam imperecherea lupilor, ca nu punem in pericol viata broscutelor si a pitigoilor“, a declarat pentru Gandul directorul Directiei infrastructura rutiera si concesiuni din Ministerul Transporturilor, Adrian Ionescu.
Cele mai mari probleme apar la intersectia traseelor viitoarelor autostrazi cu arii naturale protejate, cuprinse in Programul Natura 2000. „Atunci cand a fost intocmit programul, nu a fost intrebat nici un ministru, ci doar niste ONG-uri, si de aceea ne trezim acum in fata atator probleme“, explica Ionescu. Fauna protejata care a oprit sau risca sa opreasca buldozerele constructorilor este diversa. Din cauza programului respectiv, a mai fost invocata de autoritatile de mediu o multitudine de deranjuri pe care proiectele de infrastructura le pot aduce animalelor. In speta, broscutele din Dobrogea, ursii stresati de zgomot si lupii care nu se mai pot imperechea.
Prima problema a iesit la iveala odata cu proiectul autostrazii Bucuresti – Ploiesti, cand s-a constatat ca intr-o padure de langa Moara Vlasiei traiesc mai multe specii de pasari, ocrotite de lege. Aceste pasari, denumite generic „pitigoi“ de catre ministrul Radu Berceanu, au oprit luni de zile inaintarea lucrarilor de constructie pana cand, intr-un final, a fost obtinut avizul de mediu pentru defrisarea padurii.
Si stramosii nostri, dacii si romanii, pun mari probleme inaintarii proiectelor. Saptamana trecuta a fost „condimentata“ de un schimb de replici intre Berceanu si omologul sau de la Cultura, Theodor Paleologu, pe tema numeroaselor situri arheologice care rasar fix pe traseele viitoarelor autostrazi.
Si exproprierile de terenuri se lasa de multe ori cu scandal. „Si pe Autostrada Transilvania si pe cea care va lega Bucurestiul de Ploiesti nu putine au fost cazurile cand proprietarii, nemultumiti de sumele oferite de stat, au aruncat cu pietre in parbrizele camioanelor. Ba chiar au iesit si cu topoarele“, a adaugat Ionescu.
Sunt si situatii in care constructorii incearca sa taraganeze lucrarile, avansand motive de genul „a plouat prea mult si nu putem lucra la terasament“. In fine, mutarea utilitatilor intarzie si ea foarte mult lucrarile. Prin legi speciale, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) este obligata sa mute pe cheltuiala proprie stalpii unor societati ca Electrica, Transelectrica, Romgaz sau Transgaz, insa cu firmele agreate de acestea.
Promisiunile lui Boc
In campania electorala, PD-L a promis ca in patru ani se vor construi 836 km de autostrada. Pana una alta, pentru acest an sunt programati a fi construiti 72 km, dintre care 30 inutilizabili, deoarece nu vor fi gata podurile. Intr-un interviu acordat recent ziarului Gandul, ministrul Radu Berceanu admitea ca, in cazul in care criza nu se va mai inmuia anul viitor, promisiunea ar putea fi „ajustata“, in minus, bineinteles. Ieri, pe santierul Autostrazii Transilvania, premierul Emil Boc s-a aratat plin de elan muncitoresc, spunand ca va aloca 100 milioane de euro pana la finele anului pentru proiecte de infrastructura.
„Vara aceasta, in acest an, infrastructura nu are vacanta. Se lucreaza sapte zile din sapte la lucrari de infrastructura, de la metrou, la centuri de ocolire si la Autostrada Transilvania. Avem o ofensiva totala pentru a putea da sansa unei cresteri economice in acest trimestru si pentru recuperarea intarzierilor“, a declarat premierul.
Lupii Animale protejate de lege, lupii pun mari probleme constructorilor. Mai exact, posibilitatea lor de imperechere este periclitata, in conditiile in care habitatul lor va fi impartit in doua de o autostrada. In momentul in care o asemenea artera, cum va fi autostrada Comarnic – Brasov, traverseaza o zona impadurita, Ministerul Transporturilor trebuie sa obtina un aviz de mediu. „Trebuie sa demonstram ca nu punem in pericol imperecherea lupilor aflati la stanga si la dreapta autostrazii“, spune Adrian Ionescu.
Broscutele Proiectul constructiei centurii ocolitoare a Constantei, in regim de autostrada, a avut de furca cu o specie de broscute protejate. Aceleasi probleme au aparut si in ceea ce priveste ultimele doua tronsoane din Autostrada Soarelui, Cernavoda – Medgidia si Medgidia – Constanta. Ecologistii au pus pe tapet problema protejarii micilor vietuitoare, astfel incat ele sa nu moara strivite sub rotile masinilor ce se vor indrepta cu viteza maxima spre litoral. Avizul a fost solicitat si problema urmeaza sa fie rezolvata.
Pitigoii Existenta, intr-o padure de langa Moara Vlasiei, a unor specii de pasari mici, ocrotite de lege, a intarziat luni bune inaintarea autostrazii Bucuresti – Ploiesti. Habitatul respectivelor pasari, denumite generic „pitigoi“ de ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, nu putea fi defrisat. Abia in urma cu nici o luna de zile, Compania de Autostrazi a reusit sa obtina toate avizele de mediu necesare defrisarii, pentru ca autostrada sa poata traversa padurea respectiva.
Ursii In afara de lupi, in zonele montane se pune si problema ursilor. De aceasta data nu este vorba de imperecherea lor, pentru ca, oricum, cei de la Regia Padurilor Romsilva au constatat ca sunt prea multi si ca trebuie suplimentat fondul de vanatoare, ci de deranjul fonic. Trebuie instalate panouri fonoabsorbante, pentru ca nivelul decibelilor emis de autoturismele si camioanele ce vor utiliza autostrada sa nu fie suparator pentru ursi. Problema a fost intalnita la intocmirea proiectului Comarnic – Brasov.
Gripa aviara Nu numai animalele si pasarile au pus frana lucrarilor, ci si bolile acestora. In urma cu trei ani de zile, din cauza gripei aviare, trei muncitori nu au fost lasati sa paraseasca localitatea de resedinta, prilej pentru constructor de a cere prelungirea termenului de finalizare. „Trei muncitori au fost blocati de autoritatile sanitar-veterinare intr-un sat, pentru cateva zile, iar constructorul a si cerut un termen mai mare de finalizare, pe motivul lipsei de personal, evident un pretext“, spune directorul Adrian Ionescu.
Dacii si romanii Vestigiile care apar ca ciupercile dupa ploaie intarzie si ele proiectele. „De fiecare data cand incepem o autostrada, apar zeci de vestigii, de parca dacii si romanii ar fi stiut pe unde o sa facem noi autostrazi“, a declarat Berceanu. El a acuzat coruptia unor angajati ai Ministerului Culturii, care sunt mana in mana cu firmele care fac descarcarea de sarcini arheologice. In replica, Paleologu a spus ca va trece la „arheologia preventiva“. Pe traseul centurii Constantei (19 km) au fost descoperite 29 de situri.