Elevii nu folosesc prea mult bicicleta pentru deplasarea zilnica la scoala din cauza ca nimeni nu se gandeste la acest mijloc de transport sanatos, non-poluant si economic si pentru ca nu exista conditii rutiere de siguranta.
Aceasta este concluzia membrilor Asociatiei “Bate Saua sa Priceapa Iapa” care au fost in mai multe scoli bucurestene pentru a evalua gradul de utilizare a bicicletei la ora actuala.
“In scolile de cartier se practica inca masiv deplasarea pe jos, ceea ce este meritoriu, motivul principal fiind distanta scurta fata de scoala la care locuiesc elevii. Numarul mic de deplasari cu bicicleta ne face insa responsabili sa atragem atentia ca exista un potential mare de stimulare a acestul mod de deplasare, care nu poate decat sa aduca beneficii mari, celor mici”, se arata intr-un comunicat Bate Saua.
Un exemplu este situatia din Scoala 58 din sectorul 2 al Capitalei unde dintre 500 de elevi, doar 6,19% vin la scoala cu bicicleta, 9,73% utilizeaza transportul in comun, 22,12% sunt adusi de parinti cu masina si 61,95% merg pe jos la scoala.
Prima concluzie a celor de la Bate Saua este ca 6,19% dintre elevi folosesc si bicicleta ca mijloc de transport catre/de la scoala. Asta nu inseamna ca vin in permanenta, dar dovedeste disponibilitatea lor de a utiliza bicicleta.
Procentul de 22,12% elevi care se deplaseaza cu masina parintilor este tinta cea mai dificila pentru schimbarea comportamentului, dar cifra nu este inca alarmanta.
Iar impresionantul procent de 61,95% elevi care se deplaseaza pe jos ne demonstreaza ca ei vin totusi de la distante mici si astfel creste nevoia de a se asigura conditii de siguranta si confort prin reducerea traficului auto din vecinatatea scolii.
Mijloc de transport pentru copii, jucarie pentru adulti
La intrebarea “Ce este bicicleta pentru voi?”, elevii au raspuns foarte ferm: “Un mijloc de transport”, spre deosebire de adulti care o considera “o jucarie”. De aici rezulta ca pe masura ce omul devine mai “responsabil”, mai “serios”, ajunge sa desconsidere unvehicul foarte inteligent, in timp ce la varsta frageda, naivii si inocentii copii respecta bicicleta foarte mult.
„Daca se va vorbi copiilor pe limba lor, si adolescentilor pe limba lor, se va putea pastra atitudinea lor pozitiva fata de ce inseamna deplasarea pe doua roti, pana la maturitate. Dar acest lucru nu se face cu limba de fier si nici prin constrangere, ci prin incurajare si prin asigurarea unor conditii de deplasare tentante si convingatoare. Depinde de noi, adultii, cum definim idealurile adolescentilor si cum dam valoare in ochii lor unor comportamente durabile”, se mai precizeaza in comunicatul de presa.
Pentru copii, mersul pe jos sau pe bicicleta la scoala alaturi de parintii lor este o ocazie excelenta de a invata regulile de circulatie. Copiii care merg pe jos la scoala cu parintii sau cu prietenii isi dezvolta abilitatile pietonale de-a lungul timpului, astfel ca atunci cand incep sa calatoreasca singuri, sunt mai bine pregatiti sa faca fata traficului.
Foto: kidsonbikes.co.nz