Piata auto romaneasca a inregistrat in februarie cel mai mare declin din UE. Luna trecuta au fost inmatriculate doar putin peste 2.500 de autoturisme, comparativ cu 7.187 de masini in aceeasi luna din 2009.
In acest an, programul "Rabla" a venit cu o corectie importanta: fiecare cetatean poate aduce mai multe masini la casat, intrand in posesia unui numar sporit de vouchere. Logic ar fi fost ca, dupa aglomeratia de la centrele de colectare, unde romanii au stat cu zilele la cozi sa-si predea harburile, sa urmeze o crestere rapida a vanzarilor de masini noi. Gresit. Realitatea din piata auto arata ca posesorii de asemenea bonificatii nu se inghesuie sa-si ia masini noi, prin intermediul programului de stimulare a parcului auto.
Datele publicate, ieri, de Asociatia Constructorilor Auto Europeni (ACEA) arata ca, luna trecuta, inmatricularile de autoturisme noi din Romania s-au prabusit cu 63%, marcand cel mai puternic declin din intreaga Europa. Altfel spus, cele peste 32.000 de vouchere nu s-au transformat rapid in inmatriculari de masini noi si efectul scontat de "Rabla – editia 2010" intarzie. In februarie au fost inmatriculate 2.658 de autoturisme, comparativ cu 7.187 de masini in aceeasi luna din 2009. Comparativ, la nivelul blocului comunitar, piata auto a crescut cu 3%.
Diminuarea pietei auto din Romania este, totusi, mai putin abrupta decat cea din ianuarie, cand numarul inmatricularilor de autovehicule noi destinate pasagerilor a scazut cu 84,6%, potrivit datelor Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile.
Portugalia a crescut cu 53%
In UE au fost inmatriculate 974.346 de autovehicule noi destinate pasagerilor. Piata autoturismelor a crescut in 15 state membre ale comunitatii europene, scazand in celelalte. Cea mai mare crestere a fost inregistrata in Portugalia, de 53%.
In Germania, indicatorul a coborat cu 30%
Toate pietele auto mari ale Uniunii au avut evolutii pozitive, cu exceptia Germaniei, sub influenta programelor guvernamentale de reinnoire a parcurilor auto. Astfel, numarul inmatricularilor a avansat in februarie cu 18,2% in Franta, cu 47% in Spania, cu 26,4% in Marea Britanie si cu 20,6% in Italia. In Germania, indicatorul a coborat cu aproape 30%. Italia a fost in februarie cea mai mare piata de autoturisme noi din UE, cu 200.560 de masini inmatriculate. Pozitia de lider revenea, in februarie 2009, Germaniei, cu 277.740 de inmatriculari.
Dacia – cea mai mare crestere
Grupul cu cele mai multe inmatriculari a ramas, ca si in februarie 2009, Volkswagen (200.897 de masini). In ceea ce priveste inmatricularile de autoturisme Dacia noi, acestea au inregistrat, luna trecuta, cea mai mare crestere din Europa (UE si statele EFTA – Islanda, Norvegia si Elvetia), in ritm anual, de 45,4%, la 17.491 de unitati. In ianuarie, avansul a fost de 69,7%.
Totodata, cota de piata a producatorului auto roman a urcat la 1,8% in februarie, de la 1,6% in ianuarie si 1,3% in februarie 2009.
In cazul grupului Renault, proprietarul Dacia, numarul total al inmatricularilor de autoturisme noi a avansat cu aproape 30%, la 108.150 de unitati. Cota de piata a crescut, de asemenea, de la 8,8% in februarie 2009 la 11,1% in perioada similara din acest an. Cel mai mare declin a fost inregistrat in februarie de Honda, grup ale carui masini noi inmatriculate au scazut cu 32,1%. Totodata, grupul Toyota a inregistrat un declin de 20,7%, in contextul in care inmatricularile marcii cu acelasi nume au scazut cu 21%.
In februarie, cele mai mari cresteri ale inmatricularilor s-au inregistrat in Portugalia (+53%) si Norvegia (+44,6%), iar cele mai puternice scaderi in Romania si Ungaria (57,9%).