Eforturile autoritatilor romane de a revigora industria autohtona de masini sunt sortite esecului, in ciuda numeroaselor masuri luate. Romanii sunt in continuare dezinteresati, desi prima de casare a fost majorata la inceputul anului. Potrivit datelor furnizate de Administratia Fondului de Mediu (AFM) la solicitarea NewsIn, in cea de-a doua etapa a programului "Rabla", romanii au semnat note de acceptare pentru 13.315 masini din cele 28.457 de masini, ceea ce inseamna mai putin decat sperau guvernantii.
"Cresterea de 2,8 ori a notelor de acceptare pentru masinile oferite in iulie in cadrul programului Rabla fata de luna anterioara, respectiv la 9.802 de la 3.513, se datoreaza noilor modificari legislative referitoare la introducerea in legislatie a facilitatilor de leasing si de rate", au precizat reprezentantii AFM, precizand ca marcile preferate de romani, in cadrul celei de-a doua etape, au fost Dacia, Opel, Chevrolet, Renault-Nissan, la polul opus situandu-se Honda, Audi si Lada.
Masinile vechi vor putea fi vandute doar pe prima de casare
La 3 iunie, Guvernul a decis ca o persoana poate cumpara mai multe autovehicule prin programul Rabla, iar prima de casare va fi acordata si pentru autoutilitarele usoare, de pana la 3,5 tone. Dupa prima etapa, care s-a derulat in intervalul 20 martie – 29 mai 2009, au fost scoase din uz 11.543 de autoturisme vechi, suma distribuita fiind de 43.863.400 lei. A treia etapa a programului, care se va derula de la 1 septembrie pana pe 11 decembrie, are alocate 38 milioane lei (pentru 10.000 de masini), dar suma poate creste sau scadea in functie de alocarile din a doua etapa.
Ministerul Mediului pregateste un proiect prin care va permite accesul in programul Rabla si al persoanelor care-si cumpara masini vechi in scopul obtinerii primei de casare de la stat.
Astfel, ministerul ii incurajeaza pe romanii care au masini mai vechi de 10 ani in stare de functionare, dar nu intentioneaza sa intre in programul Rabla, neavand bani pentru achitarea diferentei pentru o masina noua, sa le vanda unor persoane interesate sa participe la program.
De asemenea, ministerul lucreaza la niste norme care sa permita si firmelor sa achizitioneze masini prin programul Rabla, incepand din septembrie.
220.000 de oameni stau pe tusa o luna
Uzina Dacia, intreaga platforma industriala de la Mioveni si fabricile furnizorilor de componente din industria auto au intrat, incepand de luni, in revizie tehnica. Astfel, intreaga activitate Dacia va fi oprita timp de patru saptamani, ceea ce inseamna ca, pana la inceputul toamnei, toti cei aproximativ 14.000 de angajati ai Dacia se vor afla in concediu.
De asemenea, furnizorii care produc exclusiv sau in mare parte pentru Dacia vor intra si ei in vacanta in aceeasi perioada. In sectorul productiei auto si activitatile conexe lucreaza aproximativ 220.000 de oameni, potrivit estimarilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor Auto din Romania.
Germanii primesc de trei ori mai mult.
In afara crizei financiare care se resimte puternic in domeniu, de vina par sa fie chiar cei in mainile carora se afla destinul acestei industrii: la noi prima de casare este de aproape trei ori mai mica decat la germani…
Cei mai mari importatori din statele UE sunt Franta si Germania, in aceasta din urma beneficiarii programului obtinand pentru o masina veche o prima de casare de 2.500 de euro, fata de cei aproape 900 euro pe care ii obtine un proprietar roman. Mai mult, baremul de varsta in care se incadreaza masinile vechi in Germania este de peste 8 ani, nu de 10, ca la noi.