Atentia blocului comunitar s-a indreptat constant in ultimii ani catre zona frontierei de Rasarit, acolo unde initiativele UE incep sa prinda contur prin instrumente politice din ce in ce mai eficiente precum Sinergia Marii Negre, Parteneriatul Estic sau Strategia UE pentru Regiunea Dunarii.
In acest context, una dintre principalele directii de politica externa ale Romaniei isi va concentra eforturile in scopul ridicarii la standarde europene din punct de vedere socio-economic a zonelor adiacente cursului Dunarii. Aceasta initiativa a Romaniei este sustinuta si la nivel de Parlament European, acolo unde miercuri seara a avut loc o dezbatere vizavi de viitoarea strategie europeana privind regiunea Dunarii.
Aceasta dezbatere s-a materializat in urma unei intrebari orale depuse de nu mai putin de 47 europarlamentari, ca urmare a unei initiative a eurodeputatei Adriana Ticau, vicepresedinte al Comisiei de transport din Parlamentul European (TRAN). Dezbaterea din PE a debutat cu sublinierea importantei acestei zone pentru UE in perspectiva in care Dunarea strabate 10 state (majoritatea membre al Uniunii – n.r.) si 4 capitale europene.
Interconectare cu Marea Neagra
„Modernizarea porturilor, unificarea sistemelor de navigatie pe Dunare, eliminarea blocajelor de pe axa fluviala Rin-Meuse-Main-Dunare pentru ameliorarea conditiilor de navigatie, asigurarea intermodalitatii in regiune si cresterea conectivitatii cu Marea Neagra prin intermediul cailor de transport rutier si feroviar – coridoare feroviare de marfa si trenuri de mare viteza – sunt doar cateva dintre prioritatile de dezvoltare ale transportului din regiune“, a precizat europarlamentul roman Adriana Ticau in plenul PE.
Viziunea sa de dezvoltare a regiunii Dunarii a fost impartasita si de eurodeputatul Petru Luhan (PPE, PD-L), care a adaugat ca atentia si fondurile UE ar trebui directionate si catre statele care nu fac parte din blocul comunitar, dar pe ale caror teritorii trece Dunarea, pentru a realiza o coeziune eficienta la intreg nivelul european.
„In momentul de fata, exista instrumente financiare disponibile pentru proiecte de infrastructura, de dezvoltare economica sau pentru protectia mediului, dar acestea pot fi folosite doar de statele membre UE si partial de cele invecinate acestora (…) Este cunoscut faptul ca celelalte state nu dispun de resursele financiare necesare, iar acest lucru face imposibila dezvoltarea coeziva pe cursul Dunarii din punct de vedere infrastructural si economic si de aceea autoritatile regionale raspund diferit problemelor pe care le au“, a declarat Luhan.
Pe acelasi ton, europarlamentarul Michael Theurer (ALDE) a tinut sa precizeze ca in 6 state membre UE riverane Dunarii nu mai putin de 80 milioane de persoane traiesc de-a lungul fluviului. El a mai adaugat totodata ca este importanta si implicarea autoritatilor locale. Receptiv la pledoariile europarlamentarilor prezenti la dezbaterea de miercuri, comisarul european pentru Extindere, Oli Rehn, a declarat ca la nivelul Comisiei Europene (CE) a fost creat deja un grup de lucru care are ca misiune stabilirea prioritatilor viitoarei strategii europene pentru regiunea Dunarii.
Initiativa romano-austriaca
Ministerul Afacerilor Externe roman precizeaza ca pana la finele acestui an Strategia UE pentru Regiunea Dunarii va fi definitivata pentru a fi pusa in aplicare. Acest nou instrument se doreste a fi un model de dezvoltare regionala la nivel european si a fost lansat in cadrul unui proiect al Romaniei si Austriei in anul 2008. Cei trei piloni de functionare ai viitoarei Strategii se vor axa pe conectivitate (transport, energie, telecomunicatii), protectia mediului si gestiunea apei, dezvoltarea socio-economica (cultura, educatie, turism, dezvoltare rurala).
Strategia Dunarii se afla in prezent in stadiul de consultari publice pentru ca la finele acestui an, CE sa elaboreze un Plan de Actiune. Acesta va cuprinde analiza in detaliu a situatiei actuale si va propune o lista de proiecte strategice. „Pentru Romania, consolidarea cooperarii dunarene ramane o prioritate in conditiile in care potentialul de dezvoltare durabila a regiunii este considerabil si dorim sa contribuim la transformarea Dunarii intr-o coloana vertebrala a spatiului european, ca parte a axei Rin – Dunare.
Problemele cu care ne confruntam sunt numeroase, iar dimensiunile cooperarii regionale sunt multiple: transport, energie, turism, agricultura si mediu inconjurator – pentru a enumera numai cateva dintre acestea“, a declarat recent Viorel Ardelean, coordonatorul national pentru Strategia UE a Dunarii.