Comisia Europeana va initia joi o noua procedura de incalcare a prevederilor Tratatului privind instituirea Comunitatii Europene (infringement) in cazul Romaniei cu privire la taxa de poluare auto, informeaza Agerpres.
Potrivit unor surse europene, executivul comunitar ar urma sa trimita in acest sens o scrisoare de notificare oficiala autoritatilor romane, aceasta fiind prima etapa a procedurii de infringement. CE considera ca, in conformitate cu legislatia romana modificata, obligatia platii taxei de poluare auto este suspendata pentru automobilele Euro 4, care au o capacitate cilindrica de cel mult 2.000 de cmc si care se afla la prima inregistrare in UE in perioada 15 decembrie 2008 – 31 decembrie 2009.
In plus, pentru automobilele pentru care inca se plateste taxa auto, nivelul acesteia a fost dublat. Aceste doua masuri ar reprezenta, in opinia Comisiei Europene, discriminari in defavoarea automobilelor second-hand din alte state membre, si ar proteja industria autohtona de automobile, ceea ce contravine prevederilor Tratatului.
Desi criteriile ce tin de tipul categoriei EURO si de capacitatea cilindrica, care evidentiaza sistemul roman al taxei de poluare asa cum a fost modificat de ordonantele de urgenta din 2008 si 2009, pot fi considerate obiective, totusi conditia primei inregistrari intr-o anumita perioada de timp nu se refera la caracteristicile obiective inerente ale produsului – este de parere Comisia Europeana.
Mai mult, se poate ajunge la discriminarea automobilelor second-hand care provin din alte state membre. Ca urmare a aplicarii acestei cereri arbitrare a primei inregistrari, toate automobilele noi, care ajung deodata pe piata romaneasca a automobilelor second-hand, circula scutite de plata taxei. Totusi, automobile identice, care vor fi inregistrate in Romania in acea perioada nu pentru prima data si care sunt in concurenta directa cu produsele autohtone, vor fi obiectul unei poveri fiscale substantiale.
Taxa de poluare auto a inlocuit, la 1 iulie 2008, controversata taxa de prima inmatriculare. Dupa ce in luna decembrie a anului trecut, valoarea noii taxe s-a triplat, incepand cu 19 februarie 2009, actualul guvern a decis reducerea acesteia cu o treime. Estimarile Comisiei Europene facute la inceputul acestui an cu privire la taxa auto triplata, realizate pe baza informatiilor preliminare primite din partea Bucurestiului, aratau ca noile masuri nu erau conforme cu legislatia Uniunii Europene.
La 1 aprilie 2009, Ministerul Mediului a anuntat ca are in vedere renuntarea la actuala taxa de poluare auto si inlocuirea acesteia, incepand cu 1 ianuarie 2010, cu un impozit anual, in functie de gradul de poluare a autovehiculului. "La ora actuala, suntem in faza de traducere a legislatiei germane pe acest domeniu si suntem in discutii referitoare la cuantificarea valorii gramului de dioxid de carbon care este emis peste nivelul de baza", a spus ministrul mediului Nicolae Nemirschi.
El a adaugat ca printre variantele luate in calcul pentru nivelul de baza sunt cele legate de stabilirea punctului zero la 150 grame bioxid de carbon (CO2) sau 176 grame CO2. Potrivit lui Nemirschi, prin noua initiativa, autoritatile romanesti din domeniu vor sa vina in intampinarea directivelor europene, care prevad un grad de poluare evaluat la 120 de grame de CO2. In general, procedura de infringement are trei faze.
Prima faza este scrisoarea de notificare oficiala. Statele membre au in mod normal la dispozitie doua luni pentru a raspunde. Daca nu se ofera niciun raspuns sau in cazul in care Comisia Europeana nu este multumita de raspunsul primit, se declanseaza a doua faza, respectiv avizul motivat si alte doua luni sunt puse la dispozitie pentru respectarea conditiilor prevazute de aviz.
Daca nici in ragazul de timp din aceasta etapa statul membru nu ofera un raspuns sau acesta nu este satisfacator, se trece la ultimul pas – trimiterea cazului la Curtea Europeana de Justitie. Si problemele pe care le are Romania in ceea ce priveste depozitarea gunoaielor ar putea duce la deschiderea unei proceduri de infringement pe mediu impotriva tarii noastre in luna iulie.
Mai mult, exista riscul ca Romania sa fie amendata cu 200.000 de euro pe zi din cauza faptului ca exista inca zeci de gropi de gunoi care nu au fost inchise sau aduse la standarde europene. Acesti bani vor fi platiti direct de la bugetul statului.
Incepand cu luna iulie, ajunge la scadenta prima etapa din Programul Operational Sectorial pe mediu, respectiv managementul deseurilor. Amintim ca in ultimii doi ani, Romania a reusit sa construiasca pe bani europeni doar 18 depozite de gunoi conforme cu normele comunitare, a inchis alte 11 si a sistat activitatea in 74 de depozite.