Parlamentul anunță măsuri mai stricte pentru a opri poluarea prin transportul maritim

Negociatorii Parlamentului și Consiliului au ajuns la un acord informal pentru a extinde interdicția existentă privind evacuarea scurgerilor de petrol de către nave, incluzând canalizarea și gunoiul.

Co-legiuitorii UE au convenit în mod preliminar să actualizeze regulile UE privind prevenirea poluării de la navele din mările europene și să se asigure că autorii infracțiunilor riscă amenzi.

Potrivit acordului, lista actuală a substanțelor interzise spre a fi evacuate de pe nave, cum ar fi petrolul și substanțele lichide nocive, va include acum evacuarea apelor uzate, a gunoiului și a reziduurilor din scrubere, informează Parlamentul European.

Deputații au reușit să asigure UE obligația de a revizui regulile la cinci ani de la transpunerea lor în legislația națională pentru a evalua dacă gunoiul marin din plastic, pierderea containerelor și scurgerile de peleți de plastic de pe nave ar trebui, de asemenea, să fie sancționate.

Deputații s-au asigurat că țările UE și Comisia vor comunica mai multe legat de incidentele de poluare, cele mai bune practici pentru combaterea poluării și măsurile de urmărire, în urma alertelor emise de sistemul european prin satelit pentru deversarea de petrol și detectarea navelor, CleanSeaNet. Pentru a preveni dispersarea deversărilor ilegale și, prin urmare, nedetectabile, textul convenit prevede verificarea digitală a tuturor alertelor CleanSeaNet cu încredere ridicată și scopul de a verifica cel puțin 25% dintre acestea de către autoritățile naționale competente.

Țările UE vor trebui să introducă amenzi eficiente și disuasive pentru navele care încalcă aceste reguli, în timp ce sancțiunile penale au fost abordate în legislații separate, deja convenite de europarlamentari cu guvernele UE în noiembrie anul trecut. Potrivit acordului preliminar, țările UE nu vor stabili sancțiuni la un nivel atât de scăzut încât să nu asigure caracterul disuasiv al acesteia.

„Asigurarea sănătății mărilor noastre necesită nu doar legislație, ci o aplicare solidă. Statele membre nu trebuie să slăbească în datoria lor de a proteja mediul nostru marin. Avem nevoie de un efort concentrat, utilizând tehnologii avansate precum monitorizarea prin satelit și inspecțiile la fața locului, pentru a elimina în mod eficient deversările ilegale. Pedepsele trebuie să reflecte gravitatea acestor infracțiuni, acționând ca un adevărat mijloc de descurajare. Angajamentul nostru este clar: mări mai curate, responsabilitate mai strictă și un viitor maritim durabil pentru toți”, spune raportorul PE Marian-Jean Marinescu (PPE, România).

Acordul preliminar trebuie încă aprobat de Consiliu și Parlament. Țările UE vor avea la dispoziție 30 de luni pentru a transpune noile norme în legislația națională și pentru a se pregăti pentru implementarea acestora.

Acordul în ceea ce privește revizuirea directivei privind poluarea cauzată de nave este o parte a pachetului privind siguranța maritimă prezentat de Comisie în iunie 2023. Pachetul urmărește să modernizeze și să consolideze normele maritime ale UE privind siguranța și prevenirea poluării.

spot_img

Ultimele știri