Randul format de Daciile vechi, gata de casat, se intindea ieri pe cateva zeci de metri la poarta Rematului din Brasov. Proprietarii de masini vechi care nu vor sa isi cumpere un autoturism nou isi vand tichetele de la Remat cu 1.000 pana la 2.200 de lei. Diferenta pana la 3.800 de lei, valoare decontata de stat pentru fiecare autovehicul vechi, intra in buzunarul cumparatorului.
Sute de ploiesteni au venit sa-si caseze masinile mai vechi de zece ani. Daca pana acum tichetele erau nominale, iar o persoana interesata de achizitionarea unui autoturism nou putea folosi un singur voucher, noul sistem „Rabla" permite unei persoane sa utilizeze pana la trei tichete valorice pentru cumpararea unei masini. Aceasta decizie a creat o adevarata piata de vanzare a voucherelor. Totul depinde de calitatile de negociator ale proprietarilor de rable.
„Am venit sa casez masina care este din 1981. Nu am bani sa imi cumpar alta noua, dar sper ca voi gasi pe cineva caruia sa ii vand voucherul. Am auzit ca pretul merge pana la 2.000 de lei. Daca o tineam acasa, mai mult de 1.000 de lei nu obtineam pe ea", ne-a spus ploiesteanul Ilie Ciornea.
Liste de asteptare
Angajatii centrului Remat Holding lucreaza la capacitate maxima pentru a face fata cozilor zilnice care se intind pe cativa kilometri. „Nu trebuie ca masina predata sa fie in stare de functionare, aceasta putand fi adusa chiar pe o platforma auto. Insa, trebuie sa fie completa", ne-a declarat Florian Dinu, seful centrului de casare din Ploiesti. Acesta a mai precizat ca voucherele se vand cu preturi cuprinse intre 1.000 si 2.200 de lei, unul singur fiind dat cu 400 de lei, in prima zi a programului.
Deocamdata, nicio firma din judet nu s-a aratat interesata sa participe la Programul „Rabla".
„Societatile trebuie sa trimita o instiintare la Administratia Fondului pentru Mediu pentru inscrierea in program. Atunci, suntem anuntati ca putem ridica un anumit numar de vouchere pentru persoanele juridice", a mai precizat Dinu.
Si in Brasov, cozile la portile Remat se intindeau pe cateva zeci de metri. Dupa ce firma a epuizat cele 100 de cupoane alocate in prima faza de Administratia Fondului de Mediu (AFM), de ieri au inceput sa se faca liste de asteptare.
„Un coleg a plecat la Bucuresti pentru a obtine noi vouchere. Primele le-am terminat marti, dupa cateva ore. Din pacate, AFM elibereaza doar cate 100 de cupoane odata", ne-a spus seful departamentului comercial al Remat, Bogdan Spirea.
Daca pentru unii sunt doar rable, pentru majoritatea proprietarilor vechea masina este un adevarat membru al familiei. Brasoveanu Vasile Maxim este unul dintre soferii care, dupa 33 de ani, in care a condus peste 300.000 de kilometri aceeasi Dacia, a decis sa isi ia una noua, si a adus-o la Rabla pe cea veche. „Pentru mine, «Rabla» este programul ideal. Masina mea facea, pe 4 martie, 33 de ani. Am luat-o la cutremur si am fost foarte multumit de ea, iar acum sunt multumit ca pot sa imi iau una noua. Ma gandeam ca daca o mai tin mult, ma prinde cu anii din urma", a spus el.
32.000 de masini, casate in 2009
Bugetul pentru „Rabla" este in prezent de 228 de milioane de lei. In 2009 au fost casate 32.000 de masini. Anul acesta va functiona si programul Rabla pentru tractoare, al carui buget a fost stabilit la 100 de milioane de lei.