Primarul Parisului va pune la dispozitia locuitorilor o flota de 4.000 de masini electrice. Sistemul de inchiriat autovehicule eco va fi lansat la sfarsitul lui 2010. Primarul Bertrand Delanoë vrea sa diminueze cantitatea de emisii de CO2 din oras cu 22.000 de tone anual.
Bateriile masinilor vor putea fi reincarcate la cele 1.400 de centre speciale ce vor fi construite in oras
Planul primarului din Paris a fost anuntat in iunie 2008, cand acesta sustinea ca „sistemul de inchiriere a masinilor electrice va revolutiona transportul urban“.
Dupa o intarziere de mai bine de un an, saptamana aceasta s-a format un consiliu local special ce se va ocupa de implementarea programului.
Reprezentantii acestui consiliu nu au estimat inca bugetul necesar pentru a pune pe picioare proiectul, insa, potrivit calculelor celor de la cotidianul „Le Parisien“, suma s-ar ridica la aproape zece milioane de euro. Costurile ar acoperi construirea a 1.400 de centre pentru inchirierea si pentru reincarcarea bateriilor masinilor, care sa acopere toate zonele orasului.
Taxa lunara de inscriere
Cei care vor sa se inscrie in program trebuie sa prezinte permisul auto si sa achite o taxa lunara cuprinsa intre 15 si 20 de euro. „Lansarea Autolib este programata pentru sfarsitul anului 2010, cel mai tarziu mijlocul anului 2011.
Estimam ca prin acest sistem de inchiriere a masinilor electrice vom diminua cantitatea de emisii de dioxid de carbon cu circa 22.000 de tone pe an“, spune Bertrand Delanoë, primarul Parisului.
Acesta sustine ca prin implementarea ideii sale oamenii nu vor mai fi nevoiti sa-si achizitioneze propria masina pe care sa o foloseasca mereu, ceea ce ar insemna o decongestionare semnificativa a traficului.
Din acelasi motiv, in 2007, Delanoë a lansat in Paris programul de inchiriat biciclete Vélib. Modelul a fost preluat ulterior de multe alte tari ale lumii, printre care si Romania.
Obstacolele care stau in calea proiectului
Sa aduci totusi o serie de 4.000 de masini pe strazile Parisului nu e usor. Desi exista cativa producatori auto care au lansat prototipuri de masini 100% electrice, niciunul dintre ei nu a avut inca in vedere productia de masa. Cu toate acestea, mari companii, cum ar fi Daimler, Renault sau PSA Peugeot Citroën, s-au aratat interesate de planul primarului.
Un alt potential impediment consta in opozitia din partea ecologistilor, ba chiar si din partea unora dintre aliatii lui Delanoë. Acestia sustin ca masinile din programul Autolib vor inrautati starea traficului, care deja este foarte aglomerat.
Ecologistii propun programe in care autovehiculele pot fi rezervate, apoi returnate in aceeasi locatie, pentru a evita plimbarile cu masina de dragul unor mofturi. „Cred ca incurajarea locuitorilor de a folosi orice tip de masina in locul bicicletelor sau a mijloacelor de transport in comun constituie o greseala“, spune un oficial din cadrul primariei orasului.
Citeste articolul in Adevarul
Foto: adevarul.ro