Anul scolar 2008-2009 aduce in clasele I-VIII "Educatia ecologica si protectia mediului" ca materie optionala si tot mai multe proiecte de mediu in zona de activitate extrascolara. Profesori si specialisti de mediu i-au spus Ecaterinei Procopov ca ecoinvatamantul ramane un domeniu deficitar.
Educatia de mediu, la mana profesorului
Ministerul Educatiei a aprobat anul acesta cursul optional de ecologie pentru gimnaziu. Pentru elevii de liceu, planul de invatamant ofera posibilitatea de a introduce cursuri optionale sau proiecte legate de mediu in zona de activitate extrascolara, iar de cativa ani, unele manuale de geografie sau biologie cuprind capitole de dicate protectiei mediului.
Reprezentantii Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului nu vad, deocamdata, ecologia ca materie obligatorie. "Nu exista o lege care sa introduca obligatoriu studierea ecologiei in scoli, insa exista o buna practica a statelor membre prin care ecologia este studiata interdisciplinar. Cu alte cuvinte, MECT intentioneaza ca elementele de ecologie sa fie studiate la toate disciplinele existente in programa scolara", potrivit ministrului educatiei, Cristian Adomnitei. Aceeasi pozitie este adoptata si de ministrul mediului, Attila Korodi. Acesta a declarat ca educatia mediului ar trebui introdusa in scoli dupa modelul european "Green Box", care prevede in troducerea educatiei ecologice in fiecare materie de stiin tele naturii.
Manualele alternative pentru cursul optional de ecologie sunt structurate pe capitole gen "influenta omului asupra mediului", "igiena habitatului", "determinari si aplicatii practice ale factorilor poluanti", dar cuprinde si un calendar de bune practici in gradina de legume si in livada scolii. Si in gradinite se studiaza notiuni de baza in domeniul protectiei mediului, potrivit Ministerului Educatiei. Pentru invatamantul prescolar, manualele au un grad de interactivitate mai ridicat. Copiii vor invata mai aplicat despre mediu, sarbatorind Ziua Mondiala a Curateniei sau circuland pe jos ca sa protejeze mediul in saptamana mobilitatii. In afara de faptul ca ecologia exista acum ca materie optionala, inspectorul scolar de la Directia Programe Elena Stefan spune ca in zona de activitate extrascolara sunt foarte multe proiecte de mediu si concursuri nationale de ecologie aflate unele deja la a cincea editie, iar altele la a zecea: "Preocuparea pentru protectia mediului in randul elevilor si dascalilor exista e mai mult timp, doar ca in presa ea nu a fost foarte bine receptionata". Inspectorul scolar a mai precizat ca cel mai mare proiect de protectia mediului care se desfasoara in prezent in Capitala este cel din sectorul 2 si se numeste Primavara scolilor".
Fiecare scoala implicata primeste o parte dintr-un parc al sectorului 2, de care dascalii si elevii au grija sub toate aspectele ecologice.
Ecoeducatia, obligatorie
Inspectorul scolar general de geografie Catalina Serban sustine ca, in alte tari din Uniunea Europeana, ecologia are un ecou mult mai mare in invatamant: "Introducerea unei legi prin care ecologia sa devina materie obligatorie ar fi un mare pas pentru invatamantul din Romania, de aceea trebuie sa incepem demersurile, alaturi de autoritati si de societatea civila, pentru o propunere de lege in acest sens. Deo camdata, totul se misca greoi la acest capitol".
Profesoara de biologie Elena Fraseniuc, din Deva, considera ca, daca ecologia nu va fi introdusa obligatoriu in scoli, Romania risca sa ramana repetenta la cea mai importanta lectie a realitatii contemporane: "Instructia ramane importanta, dar insuficienta; cunostintele de biologie si ecologie concura la formarea de specialisti in stiintele naturale, ofera bagajul de baza necesar culturii omului modern, dar se opresc aici. Ecoeducatia inseamna ceva mai mult si diferit: transmiterea de informatii, transformarea lor in convingeri si exteriorizarea acestora in atitudini si comportamente pozitive fata de mediul in care traim."
De aceeasi parere este si specialistul de mediu Cristian Lascu, redactor-sef al revistei "National Geographic": "Nu se acorda suficienta importanta unor notiuni de mediu simple, clare, care pot fi usor comunicate. Este ingrijorator pentru ca in momentul de fata nu se iau decizii la nivel politic, administrativ, iar parlamentarii si primarii nu sunt preocupati de problemele de mediu si asistam la acest fenomen de degradare tot mai accentuat. De aceea multi elevi nu sunt informati si devin indiferenti fata de aceste probleme".
In ce priveste dorinta elevilor de a studia ecologia in scoala, inspectorul general de geografie Catalina Serban spune: "Din ceea ce am observat pana acum, elevii din Capitala sunt foarte receptivi la notiunile de protectia mediului, mai ales ca traiesc intr-un mediu extrem de poluat".
Un motiv in plus pentru cadrele didactice sa lupte pentru introducerea educatiei de mediu in cat mai multe clase din scoli. "Ca inspector general de geografie pot sugera mai multor profesori ca si la clasele mici si la clasele de liceu, in momen tul in care opteaza pentru realizarea unui curs optional, sa se gandeasca la protectia mediului. Chiar ne dorim sa existe aceasta ma terie", a adaugat Serban.