70 de organizații solicită primului ministru, dar și președintelui României, implementarea corectă de piste pentru biciclete pentru respectarea distanțării sociale în timpul deplasărilor, așa cum au făcut și alte state europene. Petiția lansată de ONG-uri a fost semnată deja online de 1.650 de persoane.
Un ghid metodologic de reglementare a proiectării, execuției, utilizării și mentenanței lucrărilor de infrastructura pentru biciclete a fost supus dezbaterii publice în 2017, dar a rămas neadoptat. Acum, cele 70 de organizații cer adoptarea, în regim de urgență, a acestui Normativ.
„Adoptarea acestui document este vitală pentru dezvoltarea unei infrastructuri viabile pentru biciclete, ca măsură de pregătire a autorităților locale la provocările din perioada care va urma. […] În condiţiile în care nu se întrevăd soluţii pentru reluarea firească a activităților economice, probabil este greu de estimat care vor fi efectele economice pe termen lung”, scriu semnatarii petiției.
Aceștia au amintit de măsurile de încurajare a deplasărilor cu bicicleta pe care le-au luat multe dintre autorităţile europene, pentru a fi reluate activitățile economice, dar cu respectarea distanțării dintre persoane.
„Însă, fără a înţelege care sunt nevoile utilizatorilor, administraţiile publice din România vor continua să irosească fonduri pe o infrastructură nefuncţională”, au subliniat aceștia.
Avantajele adoptării Normativului în procedură de urgenţă
- Costurile de realizare a infrastructurii pentru biciclete sunt de sute de ori mai reduse decât realizarea unei infrastructuri rutiere, pentru aceeași capacitate de trafic.
- O calitate mai bună a aerului.
- Eficienţa spaţiului ocupat în trafic, dar şi la locul de destinaţie. Pe 10 locuri de parcare auto s-ar putea parca 100 de biciclete, sau chiar 200, dacă se utilizează sisteme suprapuse de parcare.
- Bicicliștii sunt mai fericiți decât persoanele care folosesc deplasările motorizate (mişcarea regulată reduce stresul şi contribuie la îmbunătăţirea stării de sănătate).
- Distanţare fizică / socială în condiţiile necesităţii începerii activităţilor economice
Petiția a fost trimisă către primul ministru, ministrul Transporturilor, președinte, comisarului european pentru Transporturi Adina Vălean, precum și membrilor grupului de comunicare strategică. Au semnat-o reprezentanții ONG-urilor, precum OPTAR, Ordinul Arhitecților din România, Asociația Peisagiștilor din România, Federaţia Bicicliştilor din România și ai organizațiilor din București, Brașov, Cluj-Napoca, Iași, Sibiu, Timișoara, Târgu Mureș, Botoșani, Bacău, Roman, Focșani, Constanța, Petroșani, Drobeta Turnu Severin. Postată pe internet acum 17 ore, petiția a strâns 1.650 de semnături.